- Työ
- Työvoima- ja yrityspalveluiden hankinta
- Hankittavien työvoima- ja yrityspalveluiden esittely
- Yhteishankintakoulutus
- Mistä tarjouspyynnöt löytyvät?
- Hankintojen maksatus
- Palkkaturva
- Palkkaturvan saamisen edellytykset
- Hakemuksen määräaika
- Palkkaturvana maksettavat saatavat
- Palkkaturvan rajoitukset
- Hakeminen ja hakemuksen käsittely
- Palkkaturvan maksaminen ja työnantajan takaisinmaksuvelvollisuus
- Muutoksenhaku palkkaturvapäätökseen
- Konkurssipesän nopeutettu palkkaturvamenettely
- Usein kysyttyä
- Maahanmuutto
- Pakolaisten vastaanotto
- Pakolaisten vastaanotosta aiheutuvien kustannusten korvaaminen
- Ilman huoltajaa maahan saapuneiden alaikäisten vastaanotto
- Kiintiöpakolaisten vastaanotto pienissä kunnissa
- Kotoutuminen
- Kotoutumisentukena.fi
- Työvoiman maahanmuutto
- Etniset suhteet
- Työelämän kehittäminen
- Jatkuva oppiminen
Palkkaturva
Ajankohtaista
-
Palkkaturvan puhelinpalvelu toimii kesällä ajalla 26.6.-6.8.2023 arkisin tiistai, keskiviikko ja torstai päivinä klo 12-15.
- Palkkaturvalakiin muutoksia vuoden 2023 alusta – parannuksia työperäisen hyväksikäytön uhrien asemaan ja palkkaturvaviranomaisen työkalupakkiin
Palkkaturvan hakemisesta
Koko Suomen palkkaturva-asiat hoidetaan Uudenmaan ELY-keskuksessa. Odotettavissa oleva palkkaturvahakemuksen käsittelyaikaennuste on keskimäärin neljä (4) kuukautta hakemuksen jättämisestä. Arvio perustuu toteutuneiden käsittelyaikojen keskiarvoon, eli lisäselvittelyä vaativissa asioissa käsittelyaika voi olla myös pidempi.
Palkkaturvahakemus on jätettävä kolmen (3) kuukauden kuluessa saatavan erääntymisestä. Jos määräajan viimeinen päivä on viikonloppuna, arkipyhänä tai yleisenä vapaapäivänä, hakemuksen voi jättää vielä seuraavana arkipäivänä. Hakemus on jätettävä viimeistään määräajan viimeisenä päivänä virastojen aukioloajan päättymiseen kello 16.15 mennessä. Asiakkaiden yhdenvertaisen kohtelun toteutumiseksi sähköisesti toimitetut hakemukset, jotka on jätetty virastojen aukiolopäivinä klo 16.15.00 jälkeen, tulevat vireille seuraavana arkipäivänä.
Voit hakea palkkaturvaa sähköisen asioinnin kautta. Palvelu on tarkoitettu yksityishenkilöille, ammattiyhdistyksille ja konkurssipesille. Palvelun käyttäminen vaatii vahvan tunnistautumisen (esimerkiksi pankkitunnukset tai mobiilivarmenteen). Suosittelemme käyttämään ensisijaisesti sähköistä asiointia.
Hakemuksen voi tarvittaessa myös postittaa Uudenmaan ELY-keskukseen tai lähettää turvapostipalvelun kautta valitsemalla vastaanottajaksi Uudenmaan ELY-keskus / palkkaturva (palvelu vaatii rekisteröitymisen). Hakemuksen voi jättää myös mihin tahansa ELY-keskukseen tai työ- ja elinkeinotoimistoon.
Palkkaturvajärjestelmä
Palkkaturvajärjestelmä turvaa työntekijän työsuhteesta johtuvien saatavien maksamisen työnantajan maksukyvyttömyyden varalta. Palkkaturvana maksetaan työntekijän työsuhteesta johtuvia saatavia, joiden peruste ja määrä on saatu selvitettyä.
Palkkaturvan hakijana voi olla työntekijä tai ammattiliitto, jolle työntekijä on siirtänyt saatavansa perittäväksi. Jos työnantaja on konkurssissa, palkkaturvaa voi hakea työntekijöiden lukuun myös konkurssipesä.
Tutustu palkkaturvan hakemiseen tarkemmin alasivuilla. Huomaa, että voit hakea palkkaturvaa vain tällä sivulla kerrotuilla tavoilla. Älä siis käytä esimerkiksi verkosta löytyvää palkkaturva.fi-sivustoa.
Alueellista tietoa
Ota yhteyttä
Puhelinpalvelu
0295 020 020 ma - pe klo 12-15 (kesällä ajalla 26.6.-6.8.2023 arkisin tiistai, keskiviikko ja torstai päivinä klo 12-15)
Sähköposti
palkkaturva.uusimaa@ely-keskus.fi
Turvaviestipalvelu (vaatii rekisteröitymisen)
Postiosoite
Uudenmaan ELY-keskus / Palkkaturva
PL 54, 00521 Helsinki
Oikopolut
Sähköinen asiointi
Tulostettavat lomakkeet
- Palkkaturva: Työntekijän palkkaturvahakemus (lomake ely90q1)
- Palkkaturva: Ammattiyhdistyksen palkkaturvahakemus (lomake ely90q2)
- Palkkaturva: Ammattiyhdistyksen palkkaturvahakemuksen liite (lomake ely90q3)
- Palkkaturvahakemus (C), konkurssipesä (lomake tem847)
Rekisteriselosteet
Päivitetty: 26.05.2023