- NTM-centralerna
- Regionens situation och utsikter
- Organisation
- Planering och uppföljning
- Projekt
- Vägprojekt
- Försöksprogrammet för återvinning av näringsämnen
- Finansierade projekt
- Projektberättelser
- Helsieni Oy:s svampproduktion ökade med hjälp av finansieringen för näringsåtervinning
- Pohjolan Peruna förädlar återvunna gödselmedel av produktionens biflöden för användning inom jordbruket
- Soilfoods jordförbättringsmedel kan halvera erosion och fosforavrinning i lermarker
- Redono utvecklar ett lokalt ekosystem för matproduktion i Lojo
- Weeefiner fångar upp näringsämnen i fiskodlingsbassänger
- Fiskeriindustrins avloppsvatten omvandlas till gödsel med en elektrokemisk metod
- BioKymppi har legat före gällande återvinning av näringsämnen
- Gaiamare förädlar rötningsrester till gödselpreparat
- Ersättare för växttorv
- Separata temaprojekt
- Hästgödsel fungerar som ett jordförbättringsmedel för marken – IHAA-projektet
- Koncept för serietillverkad näringsåtervinningsanläggning i gårdsbruksklass
- INSPIRE
- RIWET
- APRIORA
- LUMO-programmet
- Uppgifter och verksamhet
Vägnätets tillstånd och finansieringen för väghållning
Det primära målet för väghållningen är att hålla trafiknätet i dagligt framkomligt skick och skötseln på en nöjaktig nivå. De nuvarande anslagen för väghållningen har endast räckt till lätta skötsel- och underhållsåtgärder, vilket har lett till att vägnätet förfaller allt snabbare. Riks- och stamvägarna har hållits i huvudsakligen gott skick, medan skicket i det övriga vägnätet, i synnerhet lågtrafikerade, belagda vägar har försämrats ytterligare. Grusvägarnas trafikerbarhet har störts av tidsmässigt tilltagande ytmenföre under årets olika årstider.
Bild 8. NTM-centralen i Södra Österbottens beläggningsprogram, programmets längd och beläggningsanslagen samt landsvägar i dåligt skick under åren 2013–2024. År 2022 omfattade beläggningsprogrammet ca 194 km. Från år 2013 till år 2016 ökade beläggningsprogrammets längd från 299 kilometer till 482 kilometer, efter vilket programmet minskade fram till år 2019 då det omfattande endast cirka 140 kilometer väg. Finansieringen följde också samma trend och var lägst år 2019 med endast cirka 6 milj. euro. År 2020 ökade finansieringen till 21 milj. euro och år 2023 minskade den till cirka 13 milj. euro. När det gäller finansieringen är prognosen för år 2024 cirka 41,5 milj. euro och med cirka 400 beläggningskilometer. Andelen vägar i dåligt skick i huvudvägnätet var cirka 46 km år 2013 och prognosen för år 2024 är cirka 80 km. När det gäller andra vägar var andelen vägar i dåligt skick år 2013 endast 197 kilometer tills att andelen ökade fram till år 2016 då andelen redan var cirka 760 kilometer. Efter detta har andelen hållits på ungefär samma nivå fram till år 2020. Åren 2021, 2022 och 2023 har andelen vägar i dåligt skick ökat och prognosen för år 2024 är till och med 1190 kilometer.
Finansieringen för väghållningen år 2024
Det dagliga tillståndet på landsvägarna kan granskas i Fintraffics webbtjänst Trafikläget , där man kan granska trafikstörningar, vägarbeten, väglaget, viktbegränsningar och annan information på kartan.
Av trafiklägeskartan framgår också vinterunderhållsåtgärder på landsvägarna.
NTM-centralen i Södra Österbotten har anvisats cirka 88,7 milj. euro i basväghållningsanslag för år 2024, av vilket 32,9 milj. euro har anvisats för reparationsskuldsbyggande på landsvägarna.
Användningsändamålet för NTM-centralen i Södra Österbottens anslag syns i bild 9 nedan:
Reparationen omfattar exempelvis beläggning, lappningar av beläggningen, vägmärkningar, broar och dyra broreparationer, utrustning och anordningar, trafikmärksreformen, menföresreparation av vägar, underhåll i anslutning till regionentreprenaderna osv.
Underhållet omfattar dagligt vägunderhåll såsom snöplogning, halkbekämpning mm. på vintern och på sommaren slåtter, skötsel av grusvägar osv.
Förbättring och planering innefattar byggprojekt, planering av dem samt förplaner och utredningar.
Reparation innefattar också finansieringen för tilläggsprojekt som bestäms i riksdagen. riksdagens tilläggsprojekt.
Reparationsskuldsfinansieringen innefattar riksdagens beviljade anslag för reparationsskuldsbyggande på vägarna.
Riksdagens tilläggsprojekt (ntm-centralen.fi)
Bild 9. NTM-centralen i Södra Österbottens anslag år 2024 (miljoner euro)
- Reparation 30,9 milj. euro, 35 %
- Underhåll 23,8 milj. euro, 27 %
- Förbättring och planering 1,2 milj. euro, 1 %
- Reparationsskuldsfinansiering 32,9 milj. euro, 37 %
Reparationen omfattar exempelvis beläggning, lappningar av beläggningen, vägmärkningar, broar och dyra broreparationer, utrustning och anordningar, trafikmärksreformen, menföresreparation av vägar, underhåll i anslutning till regionentreprenaderna osv.
Underhållet omfattar dagligt vägunderhåll såsom snöplogning på vintern, halkbekämpning mm. och på sommaren slåtter, skötsel av grusvägar osv.
Förbättring och planering innefattar byggprojekt, planering av dem samt förplaner och utredningar.
Reparation och förbättring innefattar också finansieringen för tilläggsprojekt som bestäms i riksdagen. riksdagens tilläggsprojekt.
Bild 10. Utveckling av NTM-centralen i Södra Österbottens finansiering (miljoner euro). Finansieringen för basväghållningen har huvudsakligen omfattat anslag för underhåll och förbättring samt landsvägsskötsel. Åren 2014–2016 har separat finansiering för mått och massa beviljats för reparation och underhåll av viktbegränsade broar. Åren 2016–2018 har utöver basfinansieringen erhållits separata reparationsskuldsanslag. Åren 2017–2020 anvisade riksdagen tilläggsfinansiering för beläggning osv. Finansieringen har varierat mellan åren 2012 och 2018 från 45–54,5 milj. euro tills att den minskade drastiskt år 2019 till cirka 40 milj. euro. År 2020 uppgick finansieringen till cirka 64,5 milj. euro, efter vilket den har sjunkit till 54,5 milj. euro år 2023. Prognosen för år 2024 är cirka 88,9 milj. euro, av vilket reparationsskuldsanslagen uppgår till 32,9 milj. euro.
Dessutom delar NTM-centralen i Södra Österbotten ut statsunderstöd för vägunderhåll på privata vägar. År 2024 har Traficom beviljat cirka 0,5 miljoner euro för detta ändamål i vårt område. Det finns ännu kvar cirka 2,0 milj. euro obundet anslag för år 2023 för underhåll av enskilda vägar.
Uppdaterad: 18.06.2024