- NTM-centralerna
- Regionens situation och utsikter
- Organisation
- Planering och uppföljning
- Projekt
- Vägprojekt
- Försöksprogrammet för återvinning av näringsämnen
- Finansierade projekt
- Projektberättelser
- Ravinnekierrätyksen kokeiluhankkeista kohti investointia
- Gaiamare förädlar rötningsrester till gödselpreparat
- Ersättare för växttorv
- Separata temaprojekt
- Hästgödsel fungerar som ett jordförbättringsmedel för marken – IHAA-projektet
- Koncept för serietillverkad näringsåtervinningsanläggning i gårdsbruksklass
- Projekt
- Nuorten start up -pilotti
- Uppgifter och verksamhet
Brounderhåll
Totalt förnyas och grundrenoveras 8–13 broar per år. Tyngdpunkten för grundförbättringar och förnyelser ligger fortsättningsvis på broar från 1950–1980-talen och rörbroar i dåligt skick. I första hand repareras broar som är i dåligt skick på huvudvägarna. De flesta broarna i dåligt skick finns dock till största del på de mindre trafikerade vägarna, vilket betyder att tyngdpunkten för verksamheten kommer att ligga på dessa.
Betydande broreparationer som utförs år 2023 är:
- Yli-Lesti bro i Lestijärvi. Entreprenaden verkställs av Destia Oy och arbetet inleds i april. Entreprenadpriset är cirka 1,1 milj. euro.
NTM-centralen förnyar dessutom 8 rörbroar (cirka 1 miljon euro).
I brounderhållsentreprenaden görs också reparationer av broarna. Exempelvis trälocken på broarna förnyas och små broskador repareras (cirka 1 milj. euro).
I NTM-centralen i Södra Österbottens område finns sammanlagt 1383 broar, av vilka 77 är i dåligt skick och 10 i mycket dåligt skick (se bild 10).
Bild 12. Broar i dåligt skick i NTM-centralen i Södra Österbottens område. I den västra delen av NTM-centralen i Södra Österbottens område finns broar i dåligt skick utspridda jämnt i området som avgränsas av Kristinestad, Seinäjoki och Karleby. De flesta av dem ligger i området som avgränsas av Närpes, Kauhajoki, Seinäjoki och Vasa. Det finns också några broar i dåligt skick på den östra sidan av linjen Seinäjoki-Karleby. Av broarna som är i mycket dåligt skick ligger 6 i områdena Närpes–Bötom–Storå–Jalasjärvi, 1 bro i Seinäjoki, 2 i Korsholm–Vörå och 2 i Nykarleby.
Mycket dåligt skick (konditionsklass 1): Bron är redan i så dåligt skick att det är nödvändigt att reparera den. Det finns så mycket skador att det är arbetskrävande att enbart anteckna dem. Bron är i behov av fullständig grundrenovering eller till och med förnyelse.
Dåligt skick (konditionsklass 2): Flera tydligt observerbara och reparationskrävande skador. Behovet av specialgranskning är uppenbart. Införs i reparationsprogrammet.
Bild 13. Broar i konditionsklasserna 1 och 2 åren 2015–2021. Broarna i dåligt skick har sammantaget blivit fler från att har varit 59 år 2015 till 99 år 2021.
Uppdaterad: 25.05.2023