- NTM-centralerna
- Regionens situation och utsikter
- Organisation
- Planering och uppföljning
- Projekt
- Vägprojekt
- Försöksprogrammet för återvinning av näringsämnen
- Finansierade projekt
- Projektberättelser
- Helsieni Oy:s svampproduktion ökade med hjälp av finansieringen för näringsåtervinning
- Pohjolan Peruna förädlar återvunna gödselmedel av produktionens biflöden för användning inom jordbruket
- Soilfoods jordförbättringsmedel kan halvera erosion och fosforavrinning i lermarker
- Redono utvecklar ett lokalt ekosystem för matproduktion i Lojo
- Weeefiner fångar upp näringsämnen i fiskodlingsbassänger
- Fiskeriindustrins avloppsvatten omvandlas till gödsel med en elektrokemisk metod
- BioKymppi har legat före gällande återvinning av näringsämnen
- Gaiamare förädlar rötningsrester till gödselpreparat
- Ersättare för växttorv
- Separata temaprojekt
- Hästgödsel fungerar som ett jordförbättringsmedel för marken – IHAA-projektet
- Koncept för serietillverkad näringsåtervinningsanläggning i gårdsbruksklass
- INSPIRE
- RIWET
- APRIORA
- LUMO-programmet
- Uppgifter och verksamhet
Plan för väghållningen och trafiken 2024–2028
I planen för väghållningen och trafiken 2024–2028 framförs en översikt över trafik, väghållning och finansiering i NTM-centralen i Södra Österbottens område.
I planen redogörs även för pågående planerings- och byggprojekt och betydande projekthelheter som väntar på finansieringsbeslut presenteras.
NTM-centralen i Södra Österbottens ansvarsområde för trafik och infrastruktur omfattar landskapen Södra Österbotten, Mellersta Österbotten och Österbotten. Planen för väghållningen och trafiken uppdateras varje år.
Foto. Riksväg 8, den planskilda anslutningen i Edsevö. Foto, Pasi Kivioja, Trafikledsverket
Ledningens översikt
Den gångna vintern var snörik och tidvis mycket kall. Under bara vägytor frös tjälen djupt och köldsprickor uppstod i vägarnas beläggningar. Förra sommaren kunde vi bara belägga drygt 100 kilometer väg i vårt område inom ramen för den tillgängliga finansieringen. Den mycket omtalade reparationsskulden i beläggningarna ökade således igen. Den kärva situationen syns nu på våra vägar när nödlappningar av hål även måste göras på huvudvägarna för att garantera trafiksäkerheten.
Under de senaste åren har väganvändarnas tillfredsställelse med väghållningen minskat, vilket delvis förklaras av att skicket på belagda vägar har försämrats. I synnerhet på mindre trafikerade belagda vägar och på grusvägar har andelen vägar i dåligt skick ökat i snabb takt. Den nuvarande finansieringsnivån räcker inte till för att hålla det nuvarande vägnätet i bättre skick.
Riksdagen har beviljat 32,9 miljoner euro i reparationsskuldsfinansiering för vårt område. Denna finansiering används i sommar för att förnya vägbeläggningarna. Ökningen av kostnadsnivån syns också i beläggningsentreprenadernas priser, vilket betyder att beläggningskilometrarna i vårt område blir cirka 400 kilometer trots den omfattande finansieringen. Med denna insats kan vi dock stoppa ökningen av reparationsskulden när det gäller beläggningar. Dessutom görs beläggningsarbeten tillsammans med kommunerna på några objekt som ändras från landsväg till gata. För broarna har ingen tilläggsfinansiering beviljats, men även deras reparationsbehov ökar under de närmaste åren när de stora broarna i huvudvägnätet börjar nå sin förnyelseålder.
Den riksomfattande 12-åriga trafiksystemplanen (Trafik12) uppdateras som bäst. Av finansieringsalternativen föreslås det så kallade alternativet ”bevaras selektivt”, som betyder satsningar på basväghållningen åtminstone till synes lite mer än idag. Finansieringen för basväghållningen innefattar nu också en köpkraftskorrigering på 2,5 %/år, vilket naturligtvis är en bra sak. Det finns också en liten reservering för små förbättringsprojekt.
När det gäller projekt för utveckling av vägnätet fortsätter den strama linjen. Även statsbidragen för förbättring av enskilda vägar och för kollektivtrafik är knappa och möjliggör således inte en bättre servicenivå. Den knappa finansieringen för enskilda vägar räcker främst till obligatoriska broreparationer. På samma sätt minskar också bidragsfinansieringen för gång- och cykelvägar från nuvarande nivå.
Trots den utmanande situationen fortsätter NTM-centralen att upprätthålla och utveckla trafiksystemet tillsammans med områdets intressegrupper. I Österbotten och även i större utsträckning i västra och mellersta Finland framskrider energiomställningen mot utsläppsfri energiproduktion och dessa investeringar kan föra med sig även andra stora investeringar i vårt område.
Jarmo Salo 28.3.2024
NTM-centralen i Södra Österbottens Plan för väghållningen och trafiken publiceras endast som webbversion. På dessa sidor finns samlat utöver planeringsmaterialet även rikligt med bakgrunds- och kompletterande material. Sidorna hålls aktuella och uppdateras vid behov.
Ni kan ge respons både på sakinnehållet och sidornas utseende per adress till: [email protected].
Ta kontakt
Postadress:
PB 156, 60101 Seinäjoki
E-post:
[email protected]
NTM-centralen i Södra Österbotten
Ansvarsområdet för trafik och infrastruktur
Besöksadress:
Wolffskavägen 36
65200 Vasa
Tfn 0295 027 500
www.ntm-centralen.fi/sodraosterbotten
Trafikens kundservice
0295 020 600
Vägtrafikantlinjen
0200 2100
Direktör, ansvarsområdet för trafik och infrastruktur
Anders Östergård, tfn 0295 027 766
Enhetschef, planering av väghållningen
Janne Ponsimaa, tfn 0295 027 746
Enhetschef, trafiksystem
Jarmo Salo, tfn 0295 027 754
Verksamhetsstyrningschef
Tanja Västi, tfn 0295 027 74
Ta kontakt
Trafikens kundservice
0295 020 600
Vägtrafikantlinjen
0200 2100
NTM-centralen i Södra Österbotten
Trafik och infrastruktur
Besöksadress:
Wolffskavägen 36
65200 Vasa
0295 027 500
Direktör, trafik och infrastruktur
Anders Östergård, 0295 027 766
Chef för enheten för väghållningsplanering
Janne Ponsimaa, 0295 027 746
Trafiksystemenhetens chef
Jarmo Salo, 0295 027 754
Verksamhetsstyrningschef
Tanja Västi, 0295 027 747
E-postadressen
fö[email protected]
Uppdaterad: 05.08.2024