- NTM-centralerna
- Regionens situation och utsikter
- Organisation
- Planering och uppföljning
- Projekt
- Vägprojekt
- Försöksprogrammet för återvinning av näringsämnen ur biomassa 2020-2022
- Försöksprogrammet för återvinning av näringsämnen ur biomassa
- Projekt
- Uppgifter och verksamhet
Trafiksäkerhet
Under planeringsperioden skapas den största trafiksäkerhetspåverkan med trafikarrangemangen på
- riksväg 3 i Laihela
- riksväg 3 i Koskue och Rajalanmäki, Kurikka
- anslutningen riksväg 3 och riksväg 19 i Jalasjärvi, Kurikka
- riksväg 8 Vasa–Karleby, mitträcksförsedda omkörningsfiler i Kovjoki, Kållby och Kronoby
- riksväg 8 i Karleby centrum 1:a skedet
- riksväg 8 och landsväg 724 Vasa förbindelseväg 1:a skedet
- riksväg 19 Seinäjoki–Lappo, 1:a skedet, omkörningsfiler och förbättring av den planskilda anslutningen vid Atria
- stamväg 68 viadukten i Kållby
- stamväg 68 förbättring av den planskilda anslutningen i Edsevö, Pedersöre.
Trafiksäkerheten förbättras också med ändringar av hastighetsbegränsningarna, genom att göra vibrationsmarkeringar i mitt- och kantlinjerna då beläggningar förnyas på de livligast trafikerade vägavsnitten och genom att minska trafiken med hjälp av ägobyten och olika planer för privatvägar. Vägräcken förlängs och standarden höjs så att den motsvarar nuvarande anvisningar på huvudvägarna och de viktigaste regionvägarna. Några lättrafikleder byggs med kommunal finansiering. Skogar röjs längs vägkanten i områden med älgvarning. Trafikens säkerhet och smidighet förbättras vid några av de mest problematiska landsvägsanslutningarna.
På samma sätt som tidigare år utarbetas varje år 1–2 regionala trafiksäkerhetsplaner som omfattar flera kommuner (år 2022 påbörjas uppdateringen av planerna för Vasaregionen och Storkyro (7 kommuner). Tyngdpunkten i planerna ligger på små åtgärder som främjar trafiksäkerheten (till exempel övergångsställen och förbättring av dem, farthinder, röjning av sikthinder) och justering av hastighetsbegränsningar. Dessutom aktiveras kommunernas trafiksäkerhetsarbete och insikterna om och planeringen av en trafiksystemnivå som främjar hållbar trafik kommer att öka allt mer.
NTM-centralen i Södra Österbotten samarbetar med övriga aktörer för att främja trafiksäkerhetsfostran, -upplysning och -information och för att rikta övervakningen (t.ex. Trafikskyddet, Polisen osv.). En olycka är ofta resultatet av flera faktorer och en medveten risktagning minskar effekterna av de investeringar som gjorts i infrastrukturen. Därför är det alltid en viktig del av trafiksäkerhetsarbetet att påverka människors val och attityder och att övervakningen är trovärdig.
Olyckor med personskador i vårt område
I NTM-centralen i Södra Österbottens område har olyckorna med personskador minskat avsevärt snabbare än gränsvärdet som Trafikledsverket har utfärdat. Däremot har man inte förmått minska antalet olyckor med dödlig utgång tillräckligt med väghållningsåtgärder, exempelvis år 2021 var mycket dåligt med avsikt på dessa olyckor.
Bild 5. Olyckor med personskador som utgång under åren 2012–2021 på landsvägarna i NTM-centralen i Södra Österbottens område. Olyckor med personskador som utgång har minskat från 336 år 2012 till 172 år 2021. Trafikledsverket har ställt upp gränsvärdet 187 för år 2021. Antalet olyckor med dödlig utgång har minskat med 3–4 års mellanrum för att återigen öka. De värsta åren med avsikt på olyckor med dödlig utgång var 2012, 2016, 2019 och 2021. År 2012 inträffade 33 olyckor med dödlig utgång. Det minsta antalet olyckor med dödlig utgång, sammanlagt 13 olyckor, inträffade år 2018. År 2021 ökade antalet igen till 22 olyckor, medan Trafikledsverkets gränsvärde var 9.
Nedan länk till en kartapplikation, vars källmaterial är statistiken över trafikolyckor åren 2017–21. Statistiken innehåller information om vägtrafikolyckor i Finland som kommit till polisens kännedom. Uppgifterna grundar sig på information om vägtrafikolyckor som har sparats i polisens datasystem. Polisens uppgifter kompletteras med bland annat Trafikledsverkets information. Polisens statistik över vägtrafikolyckor innefattar uppgifter om vägar och händelser på alla landsvägar, såväl privata som kommunala vägar.
Djurolyckor i vårt område
Under årens lopp har djurolyckorna ökat i NTM-centralen i Södra Österbottens område. Från år 2012 till 2021 har älgolyckorna som kommit till polisens kännedom i genomsnitt ökat. Undantaget var år 2016 då det verkligen många älgolyckor inträffade i synnerhet i Kust-Österbottens viltvårdsdistrikts område. Enligt Viltcentralens statistik har rådjursolyckorna ökat med till och med 131 % på några år.