Navigointivalikko
KAS TLK Siltojen ylläpito

Siltojen ylläpito

Kuvituskuva maantiesillasta.

Siltojen kunto seurannassa

Siltojen ylläpidolla varmistetaan rakenteiden pitkäaikainen käyttökelpoisuus ja turvallisuus. ELY-keskusten ylläpitämällä maantieverkolla on koko Suomessa 14980 siltaa, näistä 860 sijaitsee Kaakkois-Suomen alueella. Tienkäyttäjälle sillan huono kunto ei yleensä näy ennen kuin liikennettä täytyy jollain tavalla rajoittaa, ja esim. huonokuntoisille silloille joudutaan ajoittain asettamaan lähinnä elinkeinoelämän kuljetuksia haittaavia painorajoituksia. Kaakkois-Suomen ELY-keskuksen silloista 21 on painorajoitettuja (vuoden 2024 alun tilanne).  

Siltojen kuntoa seurataan säännöllisillä vuosi-, yleis- ja erikoistarkastuksilla. Korjauskohteet valitaan tarkastuksissa havaittujen vaurioiden perusteella. Vuoden 2024 alussa huonokuntoisia siltoja on Kaakkois-Suomessa 32 kappaletta. Koko Suomen silloista huonokuntoisia on noin 6 % (857 kpl), kun vastaava luku Kaakkois-Suomessa on n. 4 %. Edellä mainittujen tunnuslukujen perusteella alueemme sillat ovat keskimääräistä paremmassa kunnossa, mutta vähentynyt rahoitustaso on heikentänyt tilannetta aiemmasta.  

Tulevaisuuden haasteena korjausvelan kasvu

Kaakkois-Suomen siltojen ylläpidon ja rakentamisen rahoitus vuonna 2024 on n. 2,9 M€. Tällä korjataan tai uudistetaan kuusi siltaa, ja lisäksi tehdään paljon pieniä siltojen korjaustöitä. Rahoitusta käytetään myös siltojen tarkastuksiin sekä korjaussuunnitelmien laatimiseen. Katso tämän vuoden siltaparannuskohteet kartalta tämän sivun "oikopolut"-linkeistä.

Osa silloista käytetään hallitusti loppuun ja uusitaan, kun peruskorjaus ei ole enää järkevää. Tavoitteena on optimoida silloille mahdollisimman pitkä käyttöikä kohtuullisin kustannuksin. Tulevaisuuden suurimpia haasteita tienpidossa tulee olemaan siltojen korjausvelan kasvu eli toisin sanoen etenkin isojen siltojen huono kunto. 1960- ja 1970-luvuilla rakennetut sillat alkavat tulla käyttöikänsä päähän. Perusväylänpidon rahoituksella on mahdotonta toteuttaa isojen siltojen peruskorjauksia tai uusimisia, vaan ne vaativat Väylävirastolta suurten ja kalliiden siltojen erillisrahaa. Esimerkiksi vuosina 2022–2023 toteutettu Kiiskijärven sillan uusiminen (n. 3,5 M€) Virolahdella toteutettiin tämän rahoituksen turvin. Alla kuvat vanhasta Kiiskijärven sillasta (KaS-788) vuodelta 2020 sekä uudesta Kiiskijärven sillasta (KaS-791) vuodelta 2023. 

Kuvat vanhasta Kiiskijärven sillasta (KaS-788) vuodelta 2020 sekä uudesta Kiiskijärven sillasta (KaS-791) vuodelta 2023. 

Päivitetty: 27.05.2024