Merkittäviä rahoituspäätöstä odottavia hankkeita

Etelä-Pohjanmaan ELY-keskus on katsonut keskeisiksi uusiksi investointikokonaisuuksiksi 6 parannettavaa tieosuutta (kartalla). Näistä kohteista osa odottaa rahoituspäätöstä, osa taas edellyttää vielä esisuunnitelmien ja tiesuunnitelmien tekemistä. 

  1. Kantatie 67 ja valtatie 19 kehittäminen välillä Kurikka - Kauhava 
  2. Maantie 724 Vaasan yhdystie parantaminen 
  3. Valtatie 8 parantaminen välillä Kokkolan satamatie - valtatie 28 
  4. Valtatien 3 kehittäminen Mustasaari - Pirkanmaan raja 
  5. Valtatien 18 kehittäminen välillä Seinäjoki - Jyväskylä 
  6. Kantatie 63 parantaminen välillä Ina - Kaustinen 

Kartta, johon merkattu rahoituspäätöstä odottavia kohteita.

 

Vt 3 Tampere–Vaasa

Karttakuva kohteesta.​Tampere–Vaasa-yhteysvälillä tulee parantaa liikenneturvallisuutta ja sujuvuutta. Yhteysvälihankkeen suunnitelmavalmius on hyvä ja ensimmäisen vaiheen kustannusarvio on 65 milj. euroa.

Hankekortti vt 3 Tampere–Vaasa (pdf, vayla.fi)

 

 

Kt 67 Ilmajoki–Seinäjoki

Karttakuva kohteesta.

Vilkasliikenteinen ja onnettomuusaltis tiejakso on tarve parantaa nelikaistaiseksi ja lisäksi rakentaa kolme eritasoliittymää ja muita turvajärjestelyjä. Jaksolle on tekeillä yleissuunnitelma ja YVA.

Hankekortti kt 67 Ilmajoki–Seinäjoki (pdf, vayla.fi)

 

 

Vt 8 / st 724 Vaasan yhdystie – Alskatintie

Karttakuva kohteesta.

Kaksikaistainen tiejakso ruuhkautuu ja päätien liikennettä ohjautuu katuverkolle. Tiejakso tulee parantaa nelikaistaiseksi ja rakentaa kolme eritasoliittymää. Parantamistoimenpiteiden kokonaiskustannukset ovat 85,5 milj. euroa, josta Vaasan kaupungin osuus on n. 38 %.

Ensimmäinen vaihe, Onkilahti-Palosaari, on rakennettu. Hanke on jaettu neljään osaan.

Hankekortti vt 8 ja st 724 Vaasan yhdystie (pdf, vayla.fi)

 

Vt 19 Seinäjoki–Lapua

Karttakuva kohteesta.

Seinäjoki–Lapua-välillä tulee parantaa liikenteen sujuvuutta ja liikenneturvallisuutta. Hankkeen ensimmäinen vaihe on saanut 25 milj. euron rahoituksen, jolla rakennetaan Lapuan ja Nurmon 2+2 ohituskaistat sekä Atrian eritasoliittymä.

Hankekortti vt 19 Seinäjoki–Lapua (pdf, vayla.fi)

 

Vt 8 Vaasa–Oulu

Karttakuva kohteesta.

Vaasa–Oulu-yhteysvälillä on tarve parantaa ongelmallisimpien kohtien liikenneturvallisuutta ja sujuvuutta.

Muutamasta kohteesta on valmiina tiesuunnitelma.
Koko yhteysvälihankkeen kustannusarvio on 140 milj. euroa.

Hankekortti vt 8 Vaasa–Oulu (pdf, vayla.fi)
Hankekortti vt 8 Vaasa–Kokkola (pdf, vayla.fi)
Hankekortti vt 8 Kokkolan keskustan kohta (pdf, vayla.fi)
Hankekortti vt 8 Vassor–Kärklax (pdf, vayla.fi)

 

Kt 67 Ina–Kaustinen

Karttakuva kohteesta.

Ina–Kaustinen yhteysvälillä on tarve parantaa tieosuuden vaaka- ja pystygeometriaa sekä leventää tietä, jolloin myös tien kantavuus paranee.

Kt 67 välillä Evijärvi-Ina (13,8 km) on levennetty vuosina 2017 ja 2018 liikenteen vaatimuksia vastaavaksi. Kt 67, Ina–Kaustinen pääsuuntaselvitys valmistui vuonna 2021. Hankkeen jatkosuunnitelmalle ei ole vielä aikataulua tai rahoitusta. 

Hankekortti kt 67 Ina–Kaustinen (pdf, vayla.fi)

 

Vt 18 Laihia–Seinäjoki

Karttakuva kohteesta.

Hankkeen tavoitteena on parantaa valtatien 18 liikenteen palvelutasoa vaiheittain. Tavoitteena on pitkämatkaisten kuljetusten ja henkilöliikenteen turvallisuuden sekä sujuvuuden oleellinen parantaminen.

  • Vaihe 1 vuoteen 2025 mennessä; 16. milj. euroa. 
  • Vaihe 2 vuoteen 2030 mennessä; 20 milj. euroa (yht. 36 milj. euroa)
  • Vaihe 3 vuoteen 2040 mennessä; 26 milj. euroa (yht. 62 milj. euroa)

Hankekortti vt 18 Laihia–Seinäjoki (pdf, vayla.fi)

 

Karttamerkintöjen selitykset:

Punainen = keskikaiteellinen ohituskaista, vihreä = hanke, sininen = nelikaistainen osuus, ympyrä = eritasoliittymän rakentaminen, neliö = eritasoliittymän parantaminen.