Navigointivalikko
Tienpidon ja liikenteen suunnitelma - teiden hoito KES

Teiden hoito

Maantie, jossa muutama auto ja taustalla rakennuksia.

Väylävirasto on kohdistanut teiden hoitovastuun Keski-Suomen ELY-keskuksen Itäiselle hankinta-alueelle. Itäinen hankinta-alue käsittää neljä maakuntaa: Keski-Suomen, Pohjois-Savon, Pohjois-Karjalan ja Etelä-Savon maakunnat. Itäisen hankinta-alueen maanteiden hoito perustuu valtakunnallisiin toimintalinjoihin. Hoito jakautuu viiteen eri kokonaisuuteen: talvihoito, liikenneympäristön hoito, sorateiden hoito, ohjelmoidut korjaukset sekä muut korjaukset.

Talvihoidon laatuvaatimukset määräytyvät tien liikennemäärän, tieluokan, liikenteen luonteen ja ilmastovyöhykkeen perusteella keskeiset asiakastarpeet huomioon ottaen. Väylävirasto on määritellyt ja viimeksi vuoden 2018 lopulla päivittänyt talvihoidon toimintalinjat, jotka ovat pohja kunnossapidon toiminnoille.

Liikenneympäristön hoidolla tarkoitetaan vihertöitä, kuten tien varren niittoja ja vesakon poistamista, levähdysalueiden ja pysäkkikatosten siisteyttä, liikennemerkkien puhtaanapitoa sekä varusteiden ja laitteiden hoitoa ja korjausta. Liikenneympäristön hoito on tärkeä osa viihtyisyyden ja liikenneturvallisuuden luomista.

Sorateiden hoidolla vaikutetaan soratiestön pinnan kuntoon ja sitä kautta tienkäyttäjien ajomukavuuteen. Hoitotoimenpiteitä ovat esimerkiksi pinnan tasaus, sorastus ja pölynsidonta. Lisäksi sorateiden hoitoon kuuluu pinta- ja runkokelirikon aiheuttamien vaurioiden hoito ja pienien routavaurioiden korjaus. Soratiet kestävät päällystettyjä teitä heikommin liikennekuormitusta. Lisäksi rankat sateet, kuivat kesät ja routa vaurioittavat sorateitä. Vaikka sorateitä kunnostetaan, joudutaan silti asettamaan painorajoituksia keväisin ja aika-ajoin myös syksyisin.

Hoitotyöt toteutetaan Itäisellä hankinta-alueella 21 alueurakkana. Keski-Suomen maakunnan alueella on kuusi alueurakkaa.  Pohjois-Savon, Pohjois-Karjalan ja Etelä-Savon maakuntien alueella on yhteensä 15 alueurakkaa.   

Alueurakoiden lisäksi tehdään ohjelmoituja korjaustöitä, joiden avulla parannetaan suuria kokonaisuuksia yli alueurakoiden rajojen.

Alueurakoiden kestot ja urakoitsijat

ALUE KESTO URAKOITSIJA
Äänekoski KES 2019-2024 YIT Suomi Oy
Karstula KES 2016-2021 Destia Oy
Jyväskylä KES 2017-2022 YIT Suomi Oy
Keuruu KES 2017-2022 YIT Suomi Oy
Pihtipudas KES 2018-2023 Destia Oy
Jämsä KES 2018-2023 Destia Oy
     
Iisalmi POS 2019-2024 Destia Oy
Joensuu POS 2019-2024 Savon Kuljetus Oy
Mikkeli POS 2019-2024 Destia Oy
Kitee POS 2019-2024 Destia Oy
Ilomantsi POS 2015-2020 YIT Suomi Oy
Juva POS 2015-2020 Destia Oy
Nurmes POS 2013-2020 Destia Oy
Kuopio POS 2016-2021 Savon Kuljetus Oy
Pielavesi POS 2017-2022 Destia Oy
Savonlinna POS 2017-2022 YIT Suomi Oy
Kiuruvesi POS 2017-2022 Destia Oy
Viinijärvi POS 2017-2022 Destia Oy
Nilsiä POS 2018-2023 Savon Kuljetus Oy
Pieksämäki POS 2018-2023 Destia Oy
Suonenjoki POS 2018-2023 Destia Oy


Uusi urakkamalli käyttöön

Kaikki uudet kilpailutetut alueurakat perustuvat uuteen "maanteiden hoitourakka" -malliin. Urakkamalli perustuu tavoitehintaan ja on aiempaa läpinäkyvämpi sekä yhteistyöhakuisempi. Myös riskienjakoa on parannettu koko urakointiketjussa. Urakkamalliin liitettiin nyt lupauspohjaisia elementtejä sekä urakoitsijoiden työnjohdon tentit ja testit. 

Hoidon alueurakoissa tehtävillä töillä on suuri merkitys asiakkaille tarjottavaan palvelutasoon ja väylien kuntoon. Vaikka uudessa urakkamallissa tilaajana toimivan ELY-keskuksen ja urakoitsijan yhteistyö syvenee entisestään, urakoitsijoiden laadukas toiminta viimekädessä takaa tienpidon onnistumiseen. ELY-keskus vastaa siitä, että työt tehdään sopimusten mukaisesti. 

Talvihoidon uusitut laatuvaatimukset tulevat uusissa urakoissa kokonaisuudessaan voimaan 

Väylän uusimien toimintalinjojen pohjalta talvihoidon tasoa nostettiin Keski-Suomen ELY-keskuksen alueella noin 740 km:n matkalla ja Pohjois-Savon ELY-keskuksen alueella noin 1 810 km:n matkalla. Korotukset koskivat pääasiassa vilkasliikenteisiä teitä. Uusissa urakoissa tehdään parannuksia talvihoitoon myös alemmalle tieverkolle. Käytännössä tämä tarkoittaa nopeampaa toimintaa aurauksessa ja liukkaudentorjunnassa.

Tienkäyttäjien tyytyväisyys maanteiden talvihoitoon

Tienkäyttäjien tyytyväisyys maanteiden talvihoitoon kuvio.