Teiden hoito
Väylävirasto on kohdistanut teiden hoitovastuun Keski-Suomen ELY-keskuksen Itäiselle hankinta-alueelle. Itäinen hankinta-alue käsittää neljä maakuntaa: Keski-Suomen, Pohjois-Savon, Pohjois-Karjalan ja Etelä-Savon maakunnat.
Itäisen hankinta-alueen maanteiden hoito perustuu valtakunnallisiin toimintalinjoihin. Hoito jakautuu viiteen eri kokonaisuuteen: talvihoito, liikenneympäristön hoito, sorateiden hoito, ohjelmoidut korjaukset sekä muut korjaukset.
Talvihoidon laatuvaatimukset määräytyvät tien liikennemäärän, tieluokan, liikenteen luonteen ja ilmastovyöhykkeen perusteella keskeiset asiakastarpeet huomioon ottaen. Väylävirasto on määritellyt ja viimeksi vuoden 2018 lopulla päivittänyt talvihoidon toimintalinjat, jotka ovat pohja kunnossapidon toiminnoille.
- Talvihoitoluokat tieverkolla (vayla.fi)
Liikenneympäristön hoidolla tarkoitetaan vihertöitä, kuten tien varren niittoja ja vesakon poistamista, levähdysalueiden ja pysäkkikatosten siisteyttä, liikennemerkkien puhtaanapitoa sekä varusteiden ja laitteiden hoitoa ja korjausta. Liikenneympäristön hoito on tärkeä osa viihtyisyyden ja liikenneturvallisuuden luomista.
Sorateiden hoidolla vaikutetaan soratiestön pinnan kuntoon ja sitä kautta tienkäyttäjien ajomukavuuteen. Hoitotoimenpiteitä ovat esimerkiksi pinnan tasaus, sorastus ja pölynsidonta. Lisäksi sorateiden hoitoon kuuluu pinta- ja runkokelirikon aiheuttamien vaurioiden hoito ja pienien routavaurioiden korjaus. Soratiet kestävät päällystettyjä teitä heikommin liikennekuormitusta. Lisäksi rankat sateet, kuivat kesät ja routa vaurioittavat sorateitä.
Vaikka sorateitä hoidetaan säännöllisesti, voi niiden pintakunto vaurioitua nopeasti, ja painorajoituksia joudutaan asettamaan paikoin keväisin sekä aika-ajoin myös syksyisin.
Maanteiden hoitotyöt toteutetaan Itäisellä hankinta-alueella 21 urakkana. Keski-Suomen maakunnan alueella on kuusi urakkaa. Pohjois-Savon, Pohjois-Karjalan ja Etelä-Savon maakuntien alueella on yhteensä 15 urakkaa.
Alueurakoiden lisäksi tehdään ohjelmoituja korjaustöitä, joiden avulla parannetaan suuria kokonaisuuksia yli alueurakoiden rajojen.
Maanteiden hoitourakoiden kestot ja urakoitsijat
Alla olevassa taulukossa on lueteltu Itäisen hankinta-alueen urakoitsijat ja urakoiden kestot. Maanteiden hoitoluokat ja uudet urakat alkavat syksyisin 1.10.
ALUE | KESTO | URAKOITSIJA |
Äänekoski KES | 2019-2024 | YIT Suomi Oy |
Karstula KES | 2021-2026 | YIT Suomi Oy |
Jyväskylä KES | 2022-2027 | Terranor Oy |
Keuruu KES | 2022-2027 | Terranor Oy |
Pihtipudas KES | 2018-2023 | Destia Oy |
Jämsä KES | 2018-2023 | Destia Oy |
Iisalmi POS | 2019-2024 | Destia Oy |
Joensuu POS | 2019-2024 | Savon Kuljetus Oy |
Mikkeli POS | 2019-2024 | Destia Oy |
Kitee POS | 2019-2024 | Destia Oy |
Ilomantsi POS | 2020-2025 | Destia Oy |
Juva POS | 2020-2025 | YIT Suomi Oy |
Nurmes POS | 2020-2025 | Destia Oy |
Kuopio POS | 2021-2026 | Savon Kuljetus Oy |
Pielavesi POS | 2022-2027 | Destia Oy |
Savonlinna POS | 2022-2027 | YIT Suomi Oy |
Kiuruvesi POS | 2022-2027 | Destia Oy |
Viinijärvi POS | 2022-2027 | Destia Oy |
Nilsiä POS | 2018-2023 | Savon Kuljetus Oy |
Pieksämäki POS | 2018-2023 | Destia Oy |
Suonenjoki POS | 2018-2023 | Destia Oy |
Uusi urakkamalli käyttöön
Kaikki uudet 1.10.2019 jälkeen alkaneet urakat perustuvat uuteen "maanteiden hoitourakka" -malliin. Urakkamalli perustuu tavoitehintaan ja on aiempaa läpinäkyvämpi sekä yhteistyöhakuisempi. Myös riskienjakoa on parannettu koko urakointiketjussa. Urakkamalliin liitettiin nyt lupauspohjaisia elementtejä sekä urakoitsijoiden työnjohdon tentit ja testit.
Maanteiden hoidon urakoissa tehtävillä töillä on suuri merkitys asiakkaille tarjottavaan palvelutasoon ja väylien kuntoon. Vaikka uudessa urakkamallissa tilaajana toimivan ELY-keskuksen ja urakoitsijan yhteistyö syvenee entisestään, urakoitsijoiden laadukas toiminta viimekädessä takaa tienpidon onnistumiseen. ELY-keskus vastaa siitä, että työt tehdään sopimusten mukaisesti.
Nyt kilpailutusvuorossa ovat Jämsän (KES), Pihtiputaan (KES), Nilsiän (POS), Pieksämäen (POS) ja Suonenjoen (POS) hoitourakat. Ne alkavat 1.10.2023.
Maanteiden hoitourakoiden lisäksi tehdään ohjelmoituja korjaustöitä, joiden avulla parannetaan suuria kokonaisuuksia yli alueurakoiden rajojen.
Tienkäyttäjien tyytyväisyys maanteiden talvihoitoon
Alla on kaaviokuva maanteiden talvihoidon tyytyväisyyden kehityksestä vuosina 2010-2021. Arvostelu on asteikolla 1 – 5, jossa 1 on erittäin tyytymätön ja 5 erittäin tyytyväinen. Keskiarvoissa ei ole ollut kovin suuria heittoja vuosien välillä. Ne ovat pyörineet raskaan liikenteen kuljettajien osalta pääosin kolmen päällä ja yksityishenkilöiden osalta kolmen alla.
Vuosittain ammattikuljettajille ja yksityishenkilöille kohdistetaan kyselytutkimuksia siitä, miten teiden kunnossapito on toteutunut kesä- ja talvikauden osalta. Kyselytutkimuksissa saadaan tietoa pääväylien ja muiden teiden hoidosta ja kunnossapidosta. Tietoja hyödynnetään toiminnan suunnittelussa ja yhteistyössä urakoitsijoiden kanssa. Viime vuosina kyselyitä on laajennettu kävelyyn ja pyöräilyyn liittyvään tyytyväisyystietojen keruuseen.
Päivitetty: 21.10.2022