Teiden hoito
Keski-Suomen ELY-keskus kilpailuttaa ja valvoo maanteiden kunnossapidon hankinnat Keski-Suomen, Pohjois-Savon, Pohjois-Karjalan ja Etelä-Savon maakuntien alueella.
Maanteiden hoito perustuu valtakunnallisiin hoidon toimintalinjoihin jakautuen kolmeen eri kokonaisuuteen: talvihoito, liikenneympäristön hoito ja sorateiden hoito. Hoitotöiden ohella tehdään liikennöitävyyttä turvaavia pieniä korjauksia.
Talvihoidon laatuvaatimukset määräytyvät tien liikennemäärän, tieluokan, liikenteen luonteen ja ilmastovyöhykkeen perusteella keskeiset asiakastarpeet huomioon ottaen. Tiet on jaettu käytön mukaan hoitoluokkiin, joilla toimenpideajat esimerkiksi lumen auraamisen ja liukkauden torjunnan suhteen vaihtelevat. Väylävirasto määrittelee talvihoidon toimintalinjat, jotka ovat pohja kunnossapidon toiminnoille.
Liikenneympäristön hoidolla tarkoitetaan vihertöitä, kuten tien varren niittoja ja vesakon poistamista, levähdysalueiden ja pysäkkikatosten siisteyttä, liikennemerkkien puhtaanapitoa sekä varusteiden ja laitteiden hoitoa ja korjausta. Liikenneympäristön hoito on tärkeä osa viihtyisyyden ja liikenneturvallisuuden luomista.
Vaikka sorateitä hoidetaan säännöllisesti, voi niiden pintakunto vaurioitua nopeasti, ja painorajoituksia joudutaan asettamaan paikoin keväisin sekä aika-ajoin myös syksyisin.
Sorateiden hoidolla vaikutetaan soratiestön pinnan kuntoon ja sitä kautta tienkäyttäjien ajomukavuuteen. Hoitotoimenpiteitä ovat esimerkiksi pinnan tasaus, sorastus ja pölynsidonta. Lisäksi sorateiden hoitoon kuuluu pinta- ja runkokelirikon aiheuttamien vaurioiden hoito ja pienien routavaurioiden korjaus. Soratiet kestävät päällystettyjä teitä heikommin liikennekuormitusta. Lisäksi rankat sateet, kuivat kesät ja routa vaurioittavat sorateitä.
Väyläviraston määrittelemien vuonna 2022 voimaan tulleiden sorateiden kunnossapidon toimintalinjojen mukaan soratiet luokitellaan nykyisin kahteen luokkaan, joita ovat vilkkaat ja verkollisesti merkittävät soratiet sekä perussoratiet. Toimintalinjat kuvaavat, kuinka tienpitäjä vastaa kunnossapidon lakisääteisiin vaatimuksiin asiakaslähtöisesti, eduskunnan päättämän rahoituksen ja hallinnonalan tavoitteiden puitteissa.
Maanteiden hoitotyöt toteutetaan Itäisellä hankinta-alueella 21 urakkana. Keski-Suomen maakunnan alueella on kuusi urakkaa. Pohjois-Savon, Pohjois-Karjalan ja Etelä-Savon maakuntien alueella on yhteensä 15 urakkaa.
Maanteiden hoitourakoiden kestot ja urakoitsijat
Alla olevassa taulukossa on lueteltu Itäisen hankinta-alueen urakoitsijat ja urakoiden kestot. Maanteiden hoitoluokat ja uudet urakat alkavat syksyisin 1.10.
ALUE | KESTO | URAKOITSIJA |
Äänekoski KES | 2019-2024 | YIT Suomi Oy |
Karstula KES | 2021-2026 | YIT Suomi Oy |
Jyväskylä KES | 2022-2027 | Terranor Oy |
Keuruu KES | 2022-2027 | Terranor Oy |
Pihtipudas KES | 2023-2028 | Destia Oy |
Jämsä KES | 2023-2028 | Destia Oy |
Iisalmi POS | 2019-2024 | Destia Oy |
Joensuu POS | 2019-2024 | Savon Kuljetus Oy |
Mikkeli POS | 2019-2024 | Destia Oy |
Kitee POS | 2019-2024 | Destia Oy |
Ilomantsi POS | 2020-2025 | Destia Oy |
Juva POS | 2020-2025 | YIT Suomi Oy |
Nurmes POS | 2020-2025 | Destia Oy |
Kuopio POS | 2021-2026 | Savon Kuljetus Oy |
Pielavesi POS | 2022-2027 | Destia Oy |
Savonlinna POS | 2022-2027 | YIT Suomi Oy |
Kiuruvesi POS | 2022-2027 | Destia Oy |
Viinijärvi POS | 2022-2027 | Destia Oy |
Nilsiä POS | 2023-2028 | YIT Suomi Oy |
Pieksämäki POS | 2023-2028 | Terranor Oy |
Suonenjoki POS | 2023-2028 | Destia Oy |
Maanteiden hoitourakka käyttöön kaikissa urakoissa
Maanteiden hoidon urakoissa tehtävillä töillä on suuri merkitys asiakkaille tarjottavaan palvelutasoon ja väylien kuntoon. Urakkamallissa tilaajana toimivan ELY-keskuksen ja urakoitsijan yhteistyö syvenee entisestään, urakoitsijoiden laadukas toiminta viimekädessä takaa tienpidon onnistumiseen. Keskiössä on tienkäyttäjä ja joustava palvelu heitä varten. Malli ohjaa yhteistyön kehittämiseen tilaajan ja urakoitsijan välillä. ELY-keskus vastaa siitä, että työt tehdään sopimusten mukaisesti.
Maanteiden hoidon urakkamalli perustuu tavoitehintaan ja on aiempaa läpinäkyvämpi sekä yhteistyöhakuisempi. Myös riskienjakoa on parannettu koko urakointiketjussa. Urakkamalliin on liitetty lupauspohjaisia elementtejä sekä urakoitsijoiden työnjohdon tentit ja testit. Talvikaudella 2023–2024 hoitourakoista on kilpailutettu Äänekoski (KES), Joensuu (POS), Mikkeli (POS), Iisalmi (POS) ja Kitee (POS) maanteiden hoitourakat. Ne alkavat 1.10.2024. Seuraavaksi kilpailutukseen tulevat Ilomantsi (POS), Juva (POS) ja Nurmes (POS).
Tienkäyttäjien tyytyväisyys maanteiden talvihoitoon
Vuosittain ammattikuljettajille ja yksityishenkilöille kohdistetaan kyselytutkimuksia siitä, miten teiden kunnossapito on toteutunut kesä- ja talvikauden osalta. Kyselytutkimuksissa saadaan tietoa pääväylien ja muiden teiden hoidosta ja kunnossapidosta. Kysely sisältää myös tyytyväisyystietojen keruun kävelyn ja pyöräilyn olosuhteiden osalta. Tietoja hyödynnetään toiminnan suunnittelussa ja ohjauksessa, kuten päällysteiden korjausohjelmien laatimisessa ja yhteistyössä hoitourakoitsijoiden kanssa.
Alla on kaaviokuva maanteiden talvihoidon tyytyväisyyden kehityksestä vuosina 2011–2023. Arvostelu on asteikolla 1–5, jossa 1 on erittäin tyytymätön ja 5 erittäin tyytyväinen. Keskiarvoissa ei ole ollut kovin suuria heittoja vuosien välillä. Ne ovat pyörineet yksityishenkilöiden osalta pääosin kolmen päällä ja raskaan liikenteen kuljettajien osalta kolmen alla.
Päivitetty: 28.03.2024