Landsvägar och trafik

Inom trafiksystemarbetet planerar NTM-centralen och landskapsförbunden trafikens framtid, hur trafiken fungerar nu och hur den bör förbättras. Vi ansvarar för underhåll, planering och byggande av statliga vägar samt gång- och cykelvägar. Dessutom främjar vi trafiksäkerheten genom att förbättra trafikmiljön och genom att samarbeta med myndigheter. Vi värnar också om vägunderhållskulturens arv.

Vägunderhåll

Genom att underhålla vägarna ser vi framför allt till att vägarna dagligen är farbara och skapar förutsättningar för att man ska kunna färdas säkert på vägarna.

Regional information

Maanteiden kunnossapito - Varsinais-Suomi ja Satakunta

Maanteiden kunnossapito (Varsinais-Suomi ja Satakunta)

(Varsinais-Suomen ELY-keskus vastaa teiden kunnossapitoasioista myös Satakunnan alueella) 

Teiden kunnossapidolla turvataan arjen matkat ja kuljetukset. Kunnossapidolla tarkoitetaan mm. teiden talvihoitoa, päällystämistä, siltojen korjauksia, sorateiden hoitoa, tienvarsien niittoa, tiemerkintöjen tekoa sekä varusteiden ja laitteiden, kuten pysäkkikatosten ja liikennemerkkien, kunnossapitoa. Teiden kunnossapidossa noudatetaan valtakunnallisia linjauksia, jotta toiminta on johdonmukaista kaikkialla Suomessa.

ELY-keskus kilpailuttaa teiden päivittäisen hoidon viideksi vuodeksi kerrallaan. Varsinais-Suomen ja Satakunnan maantiet on jaettu 10 urakka-alueeseen. Kunkin urakka-alueen teiden hoidosta vastaa kilpailutuksessa valittu urakoitsija. Hoitourakkaan kuuluvat sekä teiden talvi- että kesähoito. Kesähoitotoimia ovat mm. niitot, päällysteiden paikkaukset että sorateiden hoitotoimet. Teiden kesä- ja talvihoidolla varmistetaan, että tiet ovat liikennöitävässä kunnossa kaikkina ajankohtina.

Teiden uudelleen päällystäminen ja ajoratamaalaukset eivät kuulu alueurakoihin, vaan ne kilpailutetaan joka vuosi erikseen käytettävissä olevan rahoituksen mukaan, ja ELY-keskus määrittelee päällystettävät kohteet ja päällystysmenetelmät.

Tienpidon ja liikenteen suunnitelma 2025 (storymaps.arcgis.com)

Liikennemäärät vaikuttavat teiden kunnossapidon tasoon

Päätiet ovat kunnossapidon painopisteenä, jolloin palvellaan mahdollisimman monia tienkäyttäjiä. Samalla turvataan elinkeinoelämän ja joukkoliikenteen sujuva liikennöinti. Muilla teillä kunnossapidon toimenpiteet kohdennetaan enemmän paikallisten olosuhteiden mukaan. Rahoituksen niukkuus merkitsee joillain osa-alueilla, kuten päällysteissä, muiden teiden kunnossapidon tason alenemista. Päivittäinen liikkuminen turvataan kuitenkin kaikilla teillä.

Maantiet hoidetaan ja pidetään kunnossa tarpeen mukaan. Tiet on jaettu eri laatua tavoitteleviin hoito- ja kuntoluokkiin mm. teiden yleisen merkittävyyden ja liikennemäärien mukaan. Hoito- ja kuntoluokat määrittävät, missä kunnossa teiden on oltava. Vilkasliikenteisillä teillä on tiukemmat vaatimukset kuin vähäliikenteisillä teillä. Hoito- ja kuntoluokat on määritelty erikseen teiden talvihoidolle, sorateiden hoidolle ja päällystettyjen teiden kunnolle.

Maanteiden vuorokausiliikennemäärät vaihtelevat alle 50 ajoneuvosta 30 000 ajoneuvoon. Kaikkia maanteitä ei voidakaan hoitaa ja pitää yhtä hyvässä kunnossa. Se ei olisi yhteiskuntataloudellisesti järkevää verorahojen käyttöä, eikä nykyinen perustienpidon rahoituskaan riittäisi siihen. Varsinais-Suomessa ja Satakunnassa on n. 6 000 km päällystettyjä teitä ja n. 2 000 km sorateitä. Liikenteestä kuitenkin n. 98 % ajetaan päällystetyillä teillä.

ELY-keskuksen aluevastaavat valvovat teiden kunnossapitoa

ELY-keskuksen aluevastaavat valvovat hoitourakoitsijoiden toimintaa pistokokein. Yksi aluevastaava valvoo n. 2 000 km tieverkkoa. Aluevastaavilla on mahdollisuus sakottaa urakoitsijaa hoitotoimien laiminlyönneistä.

ELY-keskukset ovat siirtyneet kilpailutusten myötä vaiheittain vuoteen 2023 mennessä uuteen maanteiden hoitourakkamalliin. Uusissa hoitourakoiden sopimuksissa korostetaan tilaajan ja urakoitsijan yhteistyötä. Etenkin urakan alkuvaiheessa yhteistyöllä voidaan varmistaa parhaat käytännöt esimerkiksi talvihoitoreittien suunnittelussa. Uudessa hoitourakoiden sopimusmallissa painotetaan aiempaa enemmän myös mm. tienkäyttäjille viestimistä.

Hoitourakoitsijat viestivät tienkäyttäjille urakan ajankohtaisista asioista somessa 

Uudessa vaiheittain käyttöön otetussa hoitourakoiden sopimusmallissa edellytetään urakoitsijalta säännöllistä viestintää tienkäyttäjille urakan ajankohtaisista asioista. 1.10.2023 alkaen kaikki hoitourakat ovat olleet mukana uudessa sopimusmallissa ja kaikilla hoitourakoilla on nyt omat viestintäkanavat sosiaalisessa mediassa.  Jos haluat seurata tienhoidon kuulumisia, liity oman kulkureittisi tai asuinalueesi somekanavien seuraajaksi. Urakkakohtaisiin karttoihin on merkitty maatiet, joiden kunnossapito on ELY-keskuksen vastuulla. Kunnan katuverkon kunnossapidosta vastaavat kunnat ja yksityisteiden kunnossapidosta vastaavat yksityistiekunnat.

YIT:n urakoiden Facebook -sivuja voi seurata ilman rekisteröitymistä Facebookiin.

Ohjeet ja puhelinnumerot Destian urakoiden Whats app -ryhmiin liittymisestä Destian verkkosivuilla. Osa Destian urakoista on Instagramissa.

Hoitourakoitsijoiden somekanavia

Varsinais-Suomi

Lieto, urakoitsijana YIT

Urakan Facebook-sivut ja Urakan rajaus kartalla

Loimaa, urakoitsijana YIT

Urakan Facebook-sivut ja Urakan rajaus kartalla

Paimio, urakoitsijana YIT

Urakan Facebook-sivut ja Urakan rajaus kartalla

Raisio, urakoitsijana Destia

Urakan Instagram-tili ja Urakan rajaus kartalla

Salo, urakoitsijana YIT

Urakan Facebook-sivut ja Urakan rajaus kartalla

Satakunta

Huittinen, urakoitsijana Destia

Urakan WhatsApp-tiedotusryhmä ja Urakan rajaus kartalla

Kankaanpää, urakoitsijana YIT

Urakan Facebook-sivut ja Urakan rajaus kartalla

Merikarvia, urakoitsijana YIT

Urakan Facebook-sivut ja Urakan rajaus kartalla

Pori, urakoitsijana Destia

Urakan WhatsApp-tiedotusryhmä ja Urakan rajaus kartalla

 

Avaa chat-ikkuna