Vägunderhåll (Nyland, Tavastland)
NTM-centralen i Nyland ansvarar för skicket på det över 9 000 kilometer långa landsvägsnätet i Nyland, Egentliga Tavastland och Päijänne-Tavastland samt för konstruktioner, anordningar och vägmiljön i anslutning till det.
I underhållet fokuserar man särskilt på de delområden som är viktigast för trafikanterna:
- vinterunderhåll av huvudvägarna och
- att beläggningarna är i gott skick.
Trafikens servicenivå påverkas av vägens trafikmängd, vägklass och trafikens karaktär. I planeringen beaktas de centrala kundbehoven.
Enligt de riksomfattande riktlinjerna ska man inom området för NTM-centralen i Nyland säkerställa att beläggningarna på livligt trafikerade vägar åtminstone hålls på nuvarande nivå. På lågtrafikerade vägar har beläggningarnas skick däremot försämrats. Genom tilläggsfinansiering för 2020 förväntas man få stopp på denna dåliga utveckling.
Finansieringen av underhållet riktas särskilt till grundliga reparationer av broar och förbättring av vägkonstruktionen. En särskild utmaning för vägnätets utrustning och anordningar är att upprätthålla dem i enlighet med de nuvarande kraven. På grund av den tillgängliga finansieringsnivån kan endast den utrustning och de anordningar som är i allra sämst skick repareras.
Nyckeltal för Nyland, Egentliga Tavastland och Päijänne-Tavastland
En snöplog i arbete.
NTM-centralen i Nyland ansvarar för:
- ca 9 260 km landsvägsnät
- ca 550 km ramper
- ca 7 250 km belagda vägar
- ca 2 030 km grusvägar
- ca 1 180 km gång- och cykelvägar
- ca 3010 broar
- 9 landsvägstunnlar
- vägbelysning längs 2 430 km väg
- ca 62 000 trafikmärken
- ca 11 640 busshållplatser och 1 870 hållplatstak
- ca 145 rast- och parkeringsplatser
Annan utrustning som underhålls är till exempel vägtrummor, räcken, pumpstationer, vilt- och bullerstängsel samt trafikledningssystem.