- Aktuellt
- Kungörelser och anmälningar
- Allmän anmälan om flyttning av fordon som lämnats på landsväg
- Planering av statens trafikleder - kungörelser
- De kungörelser, offentliga delgivningar och beslut inom ansvarsområdet för miljö och naturresurser som är riksomfattande eller omfattar flera regioner
- Jobba hos oss
- RSS-feed
- Evenemang och utbildningar
- Anbudsförfrågningar och projektutlysningar
- Pressmeddelanden
- Tiedotteet 2021
- Pressmeddelanden 2020
- Pressmeddelanden 2019
- Pressmeddelanden 2018
- Pressmeddelanden 2017
- Pressmeddelanden 2016
- Pressmeddelanden 2015
- Pressmeddelanden 2014
- Pressmeddelanden 2013
- Pressmeddelanden arkiv
- Beställ meddelanden
- Aktuellt
- Nyheter 2025
- Nyheter 2024
- Nyheter 2023
- Nyheter 2018
- Nyheter 2022
- Nyheter 2021
- Nyheter 2020
- Nyheter 2019
- Nyheter 2017
- Nyheter 2016
- Nyheter 2015
- Nyheter 2014
- Nyheter 2013
- Nyhetsbrev
- Kommunikation
Erikoiskuljetus- ja tienpidon lupien sähköinen asiointi uuteen aikakauteen (Pirkanmaa)
Suomessa myönnetään vuosittain noin 10 000 erikoiskuljetuslupaa ja niiden lisäksi vielä 6600 muuta tienpidon lupaa. Palvelu siirtyi uuteen aikakauteen, kun luvan hakemisessa otettiin käyttöön uusi sähköinen asiointipalvelu. Ensi vaiheessa palvelun piirissä ovat erikoiskuljetusluvat ja johtojen ja kaapeleiden sijoitusluvat.
Pirkanmaan ELY-keskus myöntää vuosittain noin 10 000 erikoiskuljetuslupaa ja muita tienpidon lupia 6600 kappaletta koko Suomen alueelle. Tienpidon luvilla ohjataan maantiealueella tai sen läheisyydessä tapahtuvaa toimintaa erilaisin lupapäätöksin, sopimuksin ja lausunnoin.
Palvelu siirtyi uuteen aikakauteen, kun erikoiskuljetuslupien sekä johtojen ja kaapelien sijoituslupien hakemisessa otettiin käyttöön uusi sähköinen asiointipalvelu.
Sähköisen palvelun kautta niin suomalainen yksityishenkilö kuin yrityskin voivat hakea itselleen erilaisia lupia. Palvelussa hyödynnetään Suomi.fi:n tarjoamia tunnistautumis- ja valtuutuspalveluita, jolloin käytössä on vahva tunnistautuminen joko varmennekortin, mobiilivarmenteen tai pankkitunnuksen avulla. Sähköisellä asiointipalvelulla pyritään tehostamaan lupakäsittelyprosessia niin asiakkaan kuin lupakäsittelijöidenkin työn osalta. Sähköisessä asiointipalvelussa asiakas voi muun muassa suunnitella kuljetusluvan reittiä karttapalvelun avulla. Kaikki palvelun kautta haetut luvat säilyvät tallessa palvelun arkistossa. Näin esimerkiksi vanhenevaa kuljetuslupaa on aiempaa helpompi uusia.
Palvelua kehitetään aina vain paremmaksi
Sähköistä asiointipalvelua kehitetään edelleen ja työssä otetaan huomioon muun muassa asiakkailta saatu palaute. Jatkossa tavoitteena on esimerkiksi kuljetuslupapäätöksen vielä nyt tekstimuotoisen kuljetusreitin lataaminen sähköisen asioinnin avulla myös asiakkaan käyttämään karttapalveluun, mikä helpottaa reitin noudattamista tien päällä.
Palvelua on tulevina vuosina tarkoitus laajentaa edelleen niin, että suomalainen yksityishenkilö voisi hakea kuljetuslupaa toisen suomalaisen yksityishenkilön puolesta ja suomalaisen julkisorganisaaton työntekijä oman organisaationsa puolesta. Palvelun laajentaminen kattamaan myös ulkomaiset lupa-asiakkaat jää vielä toistaiseksi tulevaisuuden kehityskohteeksi.
Lisätietoja:
- Yksikön päällikkö Sirkka Lahtinen, p. 0295 036 256
- Liikenteen asiakaspalvelu, p. 0295 020 600
Lue lisää palvelusta:
- Publiceringsdatum
- 2019-05-21