Asiakastarinoita Satakunnasta
Sadat uteliaat haluavat kokeilla asumista maaseudulla
Yhdeksän kuntaa Pohjois-Satakunnasta ja Luoteis-Pirkanmaalta ryhtyivät madaltamaan maallemuuton kynnystä. Syksyllä 2025 kunnilla on näytön paikka, kun potentiaaliset uudet asukkaat kokeilevat, miltä maaseutuelämä tuntuu.
– Maaseutu ei sovi kaikille. Se voi olla ankara, ja helppouden takia tänne ei muuteta. Maaseudulla asuminen ei ole tyytymistä tai kompromisseja, vaan postiosoite ja elämänasenne. Halua asua ja elää näin, Verkostosta vetovoimaa -hankkeen vetäjät Noora-Mari Syväluoma ja Noora Elonen kuvailevat.
Tästä ajatuksesta syntyi raatorealistinen ja huumorilla höystetty Ihana kamala maaseutu -brändi, joka houkutteli 223 hakemusta maaseudun asumiskokeiluun.
– Ihana kamala maaseutu on otettu hienosti vastaan! Olemme saaneet kiitosta siitä, että kerromme todenmukaisesti maaseutuasumisesta, Elonen sanoo.

”Jos ihastut syksyllä, rakastut kesällä”
Asumiskokeilijat muuttavat viikoksi valitsemaansa kuntaan, johon heille on järjestetty kodinomainen majoitus sekä viikon aikana kokeiltavat palvelut ja elämykset.
Viikon aikana asukkaat pääsevät tutustumaan paikallisiin harrastuksiin, tapahtumiin sekä elämäntilanteen mukaan vaikkapa koulujen ja päiväkotien arkeen.
Hankkeen vetäjät täsmentävät, että kyseessä ei ole lomaviikko, eikä ketään käännytetä maalaisasujaksi. Hakijoiden joukosta valitaan ne, jotka ovat aidosti kiinnostuneita muuttamaan maalle.
Aidon kokemuksen takaa se, että osa kokeiluista järjestetään keskellä pimeintä ja loskaisinta marraskuuta.
– Ajatuksena on, että jos ihastut kuntaan syksyllä, rakastut siihen kesällä, Syväluoma ja Elonen toteavat.
Eniten hakemuksia pääkaupunkiseudulta
Suurin osa asumiskokeiluun hakeneista asui pääkaupunkiseudulla tai Tampereella. Kaukaisimmat hakemukset saapuivat Portugalista ja Tanskasta.
– Hakemukset jakautuivat perhetyypin mukaan kolmeen osaan. Kolmasosa oli yksin hakevia, kolmasosa kaksin hakevia, pääosin pariskuntia, ja kolmasosa perheitä, joissa on lapsia.
Etätyötiloja, kesätyöpaikkoja ja parempia verkkosivuja
Maaseudun asumiskokeilujen lisäksi Verkostosta vetovoimaa -hankkeessa muun muassa perustetaan kuntiin kaikille avoimia etätyötiloja, käännetään kuntien verkkosivuja tekoälyn avulla useammalle kielelle ja tuotetaan kesätyöpaikkojen esittelyvideoita.
– Sekatavarakauppa Kodin Puoti sai videon myötä 20 kesätyöhakemusta ilman avointa hakua. Videot lisäävät tietoa siitä, mihin kaikkialle voi päästä kesätöihin tai TET-harjoitteluun, Syväluoma kertoo.
Lisäksi hankkeessa kartoitetaan ja markkinoidaan tyhjiä asuntoja.

Yhdessä enemmän
Hankkeessa mukana olevat yhdeksän maaseutukuntaa ovat hyötyneet laajasta näkyvyydestä, jota on riittänyt radioon ja valtakunnan mediaan asti. Lisäksi yhteisen markkinoinnin ja kehittämistoimien myötä saadaan aikaan enemmän kuin yksin puurtamalla.
– Pienet kunnat tekevät ponnistuksia yhdessä, innostuvat toistensa tekemisestä ja ovat sitoutuneita projektiin. Jo nyt voimme sanoa, että yhdistämällä voimat saadaan valtavasti vaikuttavuutta ja näkyvyyttä!