Navigeringsmeny
Pressmeddelanden 2018

Sattulantie ändras om från landsväg till byväg

Målet med experimentet är att det ska gå att röra sig smidigt och tryggt på vägen där det inte är ändamålsenligt att bygga en separat gång- och cykelled. Inom ramen för projektet asfalteras vägen på nytt och byvägsmarkeringarna görs under sommaren 2018. Byvägsexperimentet i Sattula förbättrar förhållandena för cykel- och gångtrafiken.

Sattulantie (landsväg 13899) är en landsväg i Hattula kommun mellan Kalvolantie (landsväg 130) och Hattulantie (landsväg 3051). Vägen har cirka 400 användare per dygn.

"Åtgärderna som föreslagits för byvägen representerar nytt tänkande i Finland. Särskilt i Holland har motsvarande vägavsnitt byggts i stor omfattning ända från 70-talet. Målet med experimentet är att samla erfarenheter om förutsättningarna för en byvägslösning av holländsk typ, hur den fungerar och vilken inverkan den har på den finländska byamiljön", berättar projektchef Jaakko Kuha vid NTM-centralen.

Med experimentet strävar man efter att sänka personbilstrafikens hastigheter och göra trafiken säkrare för olika användargrupper. Projektet ger mer information om nya kostnadseffektiva sätt att förbättra förhållandena för gång- och cykeltrafik på lågtrafikerade ställen i det lägre vägnätet där det inte är ändamålsenligt att bygga en separat gång- och cykelled.

Byvägsexperimentet inleds på initiativ av byaföreningen Sattulan kyläyhdistys ry.

"På Sattulan kyläyhdistys vårmöte 2017 beslutade vi att lämna ett förslag till NTM-centralen om att utveckla Sattulantie och prova på en omändring av vägen så att den får en körfil och breda zoner för gång- och cykeltrafik enligt holländsk modell.  Vi är nöjda med att försöket med en byväg görs uttryckligen på Sattulantie", säger ordföranden för byaföreningen Reijo Lehtinen.

Information om projektet

I byvägsexperimentet ändras trafikarrangemangen på Sattulantie på en 2,5 kilometer lång sträcka, dvs. nästan längs hela vägen. Mitt på körbanan reserveras en cirka 3 meter bred dubbelriktad fil för motorfordonstrafik. På båda sidor om körbanan reserveras ett cirka 1,5 meter brett kantområde som i första hand är avsett för fotgängare och cykeltrafik. Motorfordon möts delvis på kantområdena. Hastighetsbegränsningen på vägen är för närvarande 50 km/h i ändorna av avsnittet och 40 km/h på mitten. När Sattulantie ändras om till byväg blir hastighetsbegränsningen 40 km/h längs hela sträckan.

Tidtabell

NTM-centralen låter utföra asfaltering av körbanan på Sattulantie och ny vägmarkering under sommaren 2018. I båda ändorna av vägen sätts informationstavlor upp om att vägen har ändrats om till byväg.

Invånarna och företagen i närområdet kommer att få mer information om tidtabellen för åtgärderna och åtgärdernas innehåll närmare genomförandet. När projektet har genomförts ordnas en presentation där man kan göra sig förtrogen med objektet på ort och ställe.

Hur man färdas på Sattula byväg

1. I en normal situation kör motorfordonen på mitten. Cyklister och fotgängare rör sig på vägkanten.

2. När två motorfordon möts utnyttjas kantområdet så att fordonen kan mötas tryggt.

3. När en cyklist möter en fotgängare flyttar sig cyklisten till mittfilen. En cyklist som flyttar sig till mittfilen väjer för trafiken i mittfilen.

4. Möten med trafik i motsatt riktning ska vara trygga. Ett motorfordon får använda kantområdet endast om kantområdet är tomt. Om andra användare befinner sig i kantområdet ska fordonet vänta tills trafiksituationen tillåter ett möte eller en omkörning.
 

Ytterligare information:

ELY-keskus, prejektchef Jaakko Kuha, 0295 021 299

Tillsynskonsult Niko Palo, Strafica Oy, 040 546 3235

Karta:

 


Regional information