Navigeringsmeny
Pressmeddelanden 2017

Reparationsskuldsobjekten på landsvägarna i de österbottniska landskapen 2016 - 2019 (Landskapen i Österbotten)

Trafikverket har publicerat en mellanrapport om hur 600 miljoner euros reparationsskuldsprogrammet har verkställts. Rapporten gäller för hela landet. Av finansieringssumman i reparationsskuldsprogrammet har över 15 miljoner euro använts för att reparera och förbättra landsvägar och broar i NTM-centralen i Södra Österbottens område under åren 2016 och 2017. Den slutliga summan förväntas stiga till mer än 28 miljoner euro år 2018. Med reparationsskuldsfinansieringen kommer 300 km belagda vägar och 100 km grusvägar att förbättras. Dessutom repareras broar, landsvägsdränering förbättras och specialtransporternas verksamhet tryggas. Objekten ligger utanför huvudvägarna och valet av objekt har diskuterats med intressegrupperna.

Under år 2016 utnyttjades finansieringen huvudsakligen till att belägga vägar och för att utarbeta planer för framtida arbeten. NTM-centralen i Södra Österbottens beläggningsprogram ökade med nästan 150 km med hjälp av reparationsskuldsfinansieringen. Med finansieringen reparerades bl.a. ojämna, belagda vägar och landsvägarnas bärkraft förbättrades enligt den tunga trafikens önskemål.

Under innevarande år har bl.a. sättningen på riksväg 8 vid Vassorfjärden reparerats med reparationsskuldsfinansieringen. Vägprofilen höjdes så att översvämningarna inte längre kan stoppa trafiken. I samma entreprenad förbättrades tre grusvägar på en sträcka av 18 km. På stamväg 63 på avsnittet Evijärvi–Ina påbörjades förbättringen av landsvägen på en sträcka av 13 km för att den ska hålla bättre för den livliga tunga trafiken. Samtidigt förstärks Lassila bro. Planeringen av förbättringsarbetet i den planskilda anslutningen på stamväg 68 i Edsevö samt viadukten över järnvägen i Kållby fortsätter. Avsikten är att arbetet på dessa objekt ska påbörjas i slutet av år 2017. Planeringen av regionväg 661 på avsnittet Storå–Päntäne fortsätter för att förbättringsarbetet ska kunna genomföras före slutet av år 2018.

Med reparationsskuldsfinansieringen för år 2017 kommer nästan 75 km landsväg att få ny beläggning. I detta arbete ingår också förbättring av specialtransportrutterna för trafik från Vasa söderut. År 2016 togs kabel- och elledningshinder för specialtransporterna bort och i år görs ändringar i vägkonstruktionerna.

I år förbättras dessutom dräneringen av landsvägar i Österbotten, Södra Österbotten och Mellersta Österbotten. Dräneringen av vägarna förbättras genom att rensa sido- och utfallsdiken och reparera vägtrummor i syfte att förlänga vägarnas livscykel.

NTM-centralen i Södra Österbotten förväntar sig över 13 miljoner euro i reparationsskuldsfinansiering för år 2018 för att kommunikationsministeriets publicerade och redan påbörjade reparationsobjekt ska bli färdiga under programperioden. Med denna finansiering färdigställs utöver ovan nämnda objekt dessutom 40 km beläggningsobjekt, 6–7 grusvägar förbättras och landsvägsdräneringar förbättras.            

Med denna reparationsskuldsfinansiering har ökningen av reparationsskulden kanske till vissa delar stoppats eller åtminstone tillväxthastigheten fördröjts. En del av effekterna syns först senare bl.a. i att vägarnas livscykel blir längre, en del av effekterna syns som bättre trafiksäkerhet och en del som lägre körkostnader. Efter den korta programperioden fortsätter reparationsskulden återigen att öka. För att få mera bestående förändringar och stoppa ökningen av reparationsskulden, bör motsvarande summor beständigt anvisas i tilläggsfinansiering i syfte att förbättra de nuvarande landsvägarna.

Bilaga
Åtgärder inom ramen för reparationsskuldsprogrammet i NTM-centralen i Södra Österbottens område.

Mer information:

  • Anders Östergård
    Direktör
    Ansvarsområdet för trafik och infrastruktur
    NTM-centralen i Södra Österbotten
    Tfn 0400 160 776
  • Jarmo Eskola
    Verksamhetsstyrningschef
    NTM-centralen i Södra Österbotten
    Tfn 0295 027 715


Regional information