- Tjänster och kontaktinformation
- Tjänster efter målgrupp
- Tjänster efter ämne
- Finansiering, understöd och ersättningar
- Tillstånd, anmälningar och utlåtanden
- Rådgivning och informationsservicen
- Ämnesordssökning av tjänsterna
- Behandlingstider
- Övervakning
- Prislista
EURA 2014
EURA 2014 är en e-tjänst för administrering av projekt som delfinansierats av Europeiska socialfonden (ESF) och Europeiska regionala utvecklingsfonden (ERUF) för programperioden 2014–2020. I systemet uträttar man ärenden enligt lagstiftningen (23 § i lagen om finansiering av regionutveckling och strukturfondsprojekt 8/2014) enbart elektroniskt.
Med EURA 2014 tjänsterna sköter man bl.a. inlämning och handläggning av projektansökningar, utbetalningsansökningar samt uppföljnings- och slutrapporter, samt förberedning och mottagning av beslut angående projektförvaltning. I samband med data som uppstår i den elektroniska projektförvaltningen formas rapportdata som beskriver Finlands strukturfondsverksamhet både för nationella ändamål och Europeiska kommissionen.
För sökande/stödmottagare finns en egen inloggningssida till systemet (www.eura2014.fi). Sökanden/stödmottagarna loggar in i systemet via identifikationstjänsten Suomi.fi, som Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata (MDB, tidigare BRC) erbjuder, med starka finländska identifieringsverktyg. Suomi.fi-identifikation stöder identifikation med bankkoder, mobilcertifikat och certifikatkort. För att logga in behöver användare fullmakt av en person med underteckningsrätt i sin organisation. Fullmakten beviljas i tjänsten Fullmakter på Suomi.fi. Där beviljas tre olika fullmakter på basis av användningsändamålet. Förberedning av strukturfondsprojektets handlingar, Beredning av strukturfondsprojektets handlingar och inlämning för handläggning eller Förbereda handlingar för strukturfondsprojekt, lämna in handlingar för handläggning och administrera uppgifter.
Alla dokument som EURA 2014-systemet skapar arkiveras enbart i elektronisk form. EURA 2014-systemets elektroniska arkivering uppfyller den nationella SÄHKE2-normens krav. Systemet har ett officiellt tillståndsbeslut för elektronisk arkivering utfärdat av Arkivverket. Systemet fungerar som ett elektroniskt arkiv under hela sin livscykel och alla dokument arkiveras där i realtid. Efter att systemets livscykel upphört flyttas materialet som ska arkiveras till ett annat nationellt arkiveringssystem inom statsförvaltningen.
E-tjänster
Webbsidor
Uppdaterad: 05.06.2024