- Ajankohtaista
- Kuulutukset ja ilmoitukset
- Yleistiedoksiannot maantielle jätettyjen ajoneuvojen siirtämiseksi
- Valtion liikenneväylien suunnittelu - kuulutukset
- Ympäristö ja luonnonvarat -vastuualueen valtakunnalliset ja useampaa aluetta koskevat kuulutukset, yleistiedoksiannot ja päätökset
- Meille töihin
- RSS-palvelu
- Tapahtumat ja koulutukset
- Tarjouspyynnöt ja haut
- Tiedotteet
- Tiedotteet 2021
- Tiedotteet 2020
- Tiedotteet 2019
- Tiedotteet 2018
- Tiedotteet 2017
- Tiedotteet 2016
- Tiedotteet 2015
- Tiedotteet 2014
- Tiedotteet 2013
- Tiedotearkisto
- Tilaa tiedotteita
- Uutiset
- Uutiset 2024
- Uutiset 2023
- Uutiset 2022
- Uutiset 2021
- Uutiset 2020
- Uutiset 2019
- Uutiset 2018
- Uutiset 2017
- Uutiset 2016
- Uutiset 2015
- Uutiset 2014
- Uutiset 2013
- Uutiskirjeet
- Viestintä
Rauman seudun kunnissa nuorten onnettomuusriski poikkeuksellisen korkea (Varsinais-Suomi, Satakunta)
Rauman seudun kunnille laaditut liikenneturvallisuussuunnitelmat ovat valmistuneet. Suunnitelmien laadinnassa hyödynnettiin asukaskyselyjä sekä koululaisille ja päättäjille suunnattuja kyselyjä liikenneturvallisuusongelmista. Keskeisenä havaintona todettiin, että nuorison piittaamaton asenne kohottaa 15–24 vuotiaiden nuorten onnettomuusriskin poikkeuksellisen korkeaksi muuhun maahan verrattuna. Ongelmien ratkaisemiseksi tärkeintä olisi panostaa varhaiseen liikennekasvatukseen. Etenkin vanhempien ja koulun roolit ovat ratkaisevia. Seudun asukkaiden itsensä kokemat ongelmat liittyvät puolestaan lähes yksinomaan alakoululaisten liikkumisen turvallisuuteen sekä kävelyn ja pyöräilyn turvallisuuteen. Liikenneturvallisuussuunnitelmassa on määritelty liikenneturvallisuutta parantavia toimenpiteitä painopisteittäin ja niiden toteuttaminen on vastuutettu eri toimijoille.
Nuorten onnettomuusriski poikkeuksellisen korkea
Kuntien liikenneturvallisuustyön herättely tuli tarpeeseen, sillä seudun liikenteessä menehtyy vuosittain keskimäärin neljä henkeä ja loukkaantuu noin 100 henkilöä. Kuolemaan johtaneissa onnettomuuksissa taustalla on lähes yksinomaan tietoinen riskinotto, kuten päihteiden vaikutuksen alaisuus, reilut ylinopeudet, turvavyön ja muiden turvalaitteiden käyttämättömyys tai väsyneenä ajaminen. Nuorten onnettomuusriski – onnettomuuksien määrä ikäryhmän kokoon suhteutettaessa – on koko maan mittakaavassa poikkeuksellisen korkea. Seudun asukkaiden itsensä kokemat ongelmat liittyvät puolestaan lähes yksinomaan alakoululaisten liikkumisen turvallisuuteen sekä kävelyn ja pyöräilyn turvallisuuteen.
Viisi painopistealuetta suuntaavat lähivuosien toiminnan
Suunnitelmia laadittaessa käytiin läpi kuntien liikenneturvallisuustilanne niin tapahtuneiden liikenneonnettomuuksien, liikennekäyttäytymisen kuin koetun turvallisuuden näkökulmasta. Ongelma-analyysin perusteella päädyttiin viiteen painopistealueeseen: 1) Koulumatkojen turvallisuus 2) Nuorten liikkumisen turvallisuus 3) Työliikenteen turvallisuus 4) Ikäihmisten turvalliset liikkumismahdollisuudet ja 5) Kävelyn ja pyöräilyn edistäminen. Myös jatkuvan liikenneturvallisuustyön mahdollistamat rakenteet ja toiminnan resurssit päätettiin laittaa kuntoon. Suunnitelman toimenpidevalikoima käsittää niin liikennekasvatukseen ja viestintään, fyysiseen liikenneympäristöön, liikenteen valvontaan kuin yhteistyöhön ja osaamiseen liittyviä toimenpiteitä.
Aikuisilla ensisijainen vastuu lasten ja nuorten liikenneturvallisuuden parantamisessa – varhaisen liikennekasvatuksen laiminlyöntejä vaikea korjata
Nuorten onnettomuuksissa korostuu kokemattomuus ja omien taitojen yliarviointi sen myötä erilainen riskikäyttäytyminen. Nuoret ovat alttiita kaveripiirin vaikutukselle myös liikenteessä ja joukkoon kuuluakseen saattavat tehdä asioita, joita eivät normaalisti tekisi. Vastuullisiksi liikkujiksi oppiakseen ja liikenteessä selviytyäkseen lapset ja nuoret kaipaavat aikuisten esimerkinantoa ja kannustusta. Ensimmäinen malli eri kulkutapojen käytöstä ja turvallisista toimintatavoista liikenteessä saadaan kotoa, vanhemmilta tai muilta läheisiltä. Varhaisessa vaiheessa kasvatustyöhön osallistutaan myös kuntien eri toiminnoissa, kuten neuvolassa, päivähoidossa, kouluissa ja oppilaitoksissa ja nuorisotyössä. Viime kädessä tärkeintä on, että liikennekasvatustyötä tehdään laajassa kodin ja muiden toimijoiden yhteistyössä ja yhtenäisiä sääntöjä ja periaatteita noudattaen.
Liikenneturvallisuustyöryhmät ja -koordinaattori huolehtivat suunnitelmien toteutumisesta
Liikenneturvallisuussuunnitelmien laadinnan aikana kuntiin perustettiin liikenneturvallisuustyöryhmät huolehtimaan liikenneturvallisuustyön jatkuvuudesta ja sovittujen toimenpiteiden edistämisestä. Lisäksi kunnat sopivat vuosittain järjestettävästä seudullisesta seuranta- ja kokemustenvaihtotilaisuudesta. Vuoden 2017 alussa kunnissa otetaan myös käyttöön niin sanottu liikenneturvallisuuskoordinaattorimalli. Koordinaattori avustaa kuntien liikenneturvallisuustyöryhmiä käytännön työssä; lähivuosille sovittujen toimenpiteiden jalkauttamisessa, seurantaan liittyvissä tehtävissä ja viestinnässä.
Euran kunta, Eurajoen kunta, Rauman kaupunki ja Säkylän kunta ovat yhdessä Varsinais-Suomen ELY-keskuksen, Liikenneturvan ja Lounais-Suomen poliisilaitoksen kanssa päivittäneet liikenneturvallisuussuunnitelmat ajantasalle.
Seudullinen esite ja kuntakohtaiset suunnitelma-aineistot löytyvät tammikuun aikana kuntien www-sivuilta.
Hankkeen esite löytyy myös osoitteesta: www.doria.fi/handle/10024/130653
Lisätietoja hankkeesta:
Euran kunta, Kimmo Haapanen, kimmo.haapanen(at)eura.fi, p. 044 422 4870
Eurajoen kunta, Jussi Elonen, jussi.elonen(at)eurajoki.fi, p.044 312 4411
Rauman kaupunki, Terhi Lahtinen, terhi.lahtinen(at)rauma.fi, p. 044 403 6187
Rauman kaupunki, Riikka Pajuoja, riikka.pajuoja(at)rauma.fi, p. 02 834 4623
Säkylän kunta, Tarmo Saarinen, tarmo.saarinen(at)sakyla.fi, p. 044 517 1014
Varsinais-Suomen ELY-keskus, Jaakko Klang, jaakko.klang(at)ely-keskus.fi, p. 0295 022 797
Strafica Oy, Juha Heltimo, projektipäällikkö, juha.heltimo(at)strafica.fi, 050 369 4604
Linea Konsultit Oy, Mikko Lautala, liikenneympäristöasiat, mikko.lautala(at)linea.fi, puh: 040 528 7909
- Julkaisupäivä
- 23.1.2017