Liikennejärjestelmätyössä ELY-keskus ja maakuntaliitot suunnittelevat liikenteen tulevaisuutta, miten liikenne toimii nyt ja miten sitä pitäisi parantaa. Huolehdimme valtion maanteiden sekä kävely- ja pyöräteiden kunnossapidosta, suunnittelusta ja rakentamisesta. Lisäksi edistämme liikenneturvallisuutta parantamalla liikenneympäristöä sekä tekemällä viranomaisyhteistyötä. Vaalimme myös tienpidon kulttuuriperintöä.
Avaa chat-ikkuna
Liikenneturvallisuus
Liikenneturvallisuuden parantaminen on yksi ELY-keskusten keskeisimmistä tavoitteista. ELY-keskukset edistävät liikenneturvallisuutta tienpidon toimilla ja tekemällä yhteistyötä mm. Liikenneturvan, poliisin, pelastuslaitoksen ja kuntien kanssa. Ennalta ehkäisevää liikenneturvallisuustyötä tehdään yhteen sovittamalla maankäytön ja liikenteen suunnittelua. ELY-keskukset tukevat kuntien liikenneturvallisuustyötä osallistumalla kuntien liikenneturvallisuusryhmien toimintaan ja aktivoimalla kuntia liikenneturvallisuussuunnittelussa. Piittaamaton liikennekäyttäytyminen on valitettavan yleistä, mutta siihen on vaikea puuttua tienpidon toimin. Sen vuoksi arjen liikenteessä korostuukin jokaisen tiellä liikkujan vastuullinen käyttäytyminen.
Mietitkö kehitysehdotuksen tekemistä? Olemme koonneet ehdotusapuriin eri toimenpiteiden toteutusmahdollisuuksia.
Voit tarkistaa Ehdotusapurista, kannattaako toimenpidettä ehdottaa. Kaikkia ehdotuksia ei voida toteuttaa, koska tienpidon rahoitus ei riitä tai ehdotettu toimenpide ei sovi liikenneympäristöön.
Ehdotusapuri on uudistunut! (8.10.2025)
Ehdotusapuri löytyy nyt Palauteväylästä. Siirry linkistä apuriin ja valitse sivulla aiheeksi Kehitysehdotus.
Kaakkois-Suomen liikenneturvallisuussuunnitelma linjaa kokonaisvaltaisesti Kymenlaakson ja Etelä-Karjalan alueen liikenneturvallisuustyötä tuleville vuosille. Suunnitelma toimeenpanee valtakunnallista liikenneturvallisuusstrategiaa. Liikenneturvallisuussuunnitelmassa on kuvattu alueen liikenneturvallisuustilanne ja arvioitu keskeisimpiä toimintaympäristön muutoksia. Suunnittelua on ohjannut nollavisio, jonka mukaisesti kenenkään ei tarvitse kuolla tai loukkaantua vakavasti liikenteessä.
Toimenpiteiden suunnittelua on tehty Safe System -ajattelun hengessä eli korostaen tienkäyttäjien turvallisuuteen ja toimintaan vaikuttamiseksi tarvittavan keinovalikoiman monipuolisuutta. Liikenneturvallisuussuunnitelmassa asetettu visio ja tavoitteet ulottuvat vuoteen 2030. Toimenpidesuunnittelun aikajänteenä on vuodet 2022–2026. Suunnittelussa rajaudutaan tieliikenteen turvallisuuteen ja toimenpiteisiin, jotka ovat alueellisten julkisen sektorin toimijoiden kautta edistettävissä
Liikenteen toimintaympäristössä eletään suurten ja nopeiden murrosten aikaa. Muutoksia tapahtuu globaalilla, kansallisella ja alueellisella tasolla. Toimintaympäristön muutosten ennakoimisesta ja niiden merkityksen ja seurausten arvioinnista liikenteeseen ja liikennejärjestelmien kehittämiseen on tullut yhä haastavampaa.
Liikenneturvallisuustyön näkökulmasta keskeisimpiä ovat muutokset liikkumisen ja kuljetusten määrässä ja suuntautumisessa sekä käytetyissä liikenne- ja kulkumuodoissa (onnettomuuksille altistuminen ja onnettomuusriski).
Valtakunnallisella ja alueellisella tasolla kestävän liikennejärjestelmän kehittäminen on keskeinen edellytys liikenneturvallisuustyön tavoitteiden saavuttamiseksi. Liikenneturvallisuuteen vaikuttavat keskeisesti myös monet yhteiskunnalliset muutostekijät, joista keskeisimpänä väestörakenne sekä erilaiset sosiaaliset ja terveydelliset haasteet. Liikenneturvallisuutta edistäviä toimia tarvitaankin yhteiskunnan eri tasoilla.
Kaakkois-Suomen tieliikenteessä menehtyy vuosittain keskimäärin 13 henkilöä (2017-2021) ja loukkaantuu vakavasti keskimäärin 46 henkilöä (2016-2020). Tieliikenteen turvallisuuden nollavision tavoittelun näkökulmasta voidaan siis puhua keskimäärin 59 vuosittaisesta vakavasta henkilövahingosta.
Pitkän aikavälin kehitys kuolemaan johtaneissa onnettomuuksissa Kaakkois-Suomen alueella on mennyt tasaisesti parempaan suuntaan. Tieliikennekuolemien määrä on vähentynyt noin kolmannekseen 20 vuoden takaisesta.
Vakavasti loukkaantuneiden määrän kehityksessä ei ole viime vuosina ollut nähtävissä suuntausta parempaan, mikä on osin seurausta pyöräilijöiden vakavien loukkaantumisten määrän kasvusta.
Valtakunnallisessa asukaslukuun suhteutetussa vertailussa vakavien henkilövahinkojen määrä Kaakkois-Suomessa edustaa koko maan keskitasoa. Kymenlaaksossa tilanne on parempi ja Etelä-Karjalassa huonompi kuin maassa keskimäärin.
Liikenneturvallisuusvisio ja tavoitteet vuoteen 2030
Pitkän aikavälin visiona on, että kenenkään ei tarvitse kuolla tai vakavasti loukkaantua tieliikenteessä. Liikkuminen koetaan turvalliseksi kulkutavasta tai liikkujan erityispiirteistä riippumatta. Liikkumisvalinnat ovat ympäristöystävällisiä sekä terveyttä ja turvallisuutta edistäviä.
Pitkän aikavälin tavoitteena on, että tieliikenteessä kuolleiden ja vakavasti loukkaantuneiden määrä vähenee jatkuvasti. Vuonna 2030 tieliikenteessä menehtyy enintään 5 ja loukkaantuu vakavasti enintään 20 ihmistä. Jalankulkijoiden ja pyöräilijöiden kokema turvallisuuden tunne liikenteessä kasvaa.
Painopistealueet ja toimenpiteet vuosille 2022-2026
Kaakkois-Suomen liikenneturvallisuussuunnitelma sisältää monipuolisesti liikenneturvallisuustyön eri osa-alueisiin liittyviä toimenpiteitä. Viisivuotiseen toimenpidesuunnitelmaan on kirjattu yhteensä noin 70 toimenpidettä, joista jokaiselle on määritelty alueelliset vastuutahot. Toimenpiteet on ryhmitelty nykytilan analyysin ja vaikuttavuuden perusteella valituille painopistealueille, joita ovat:
nuoret
ajonopeudet
päihteet
ajoterveys
jalankulku, pyöräily ja sähköiset liikkumisvälineet
päätiet
Lisäksi läpileikkaavina teemoina käsitellään elinikäisen liikennekasvatustyön ja tieliikenteen pelastustoiminnan kehittämistä.
Nollavision saavuttamiseksi on tehtävä systemaattista työtä. Alueelliseen liikenneturvallisuustyöhön tarvitaan mukaan kaikki ne toimijat, jotka voivat omalla panoksellaan edistää asetetun tavoitteen saavuttamista. Eri toimijoiden välinen yhteistyö ja verkostoituminen on edellytys kaikkien tarvittavien keinojen käyttöönottamiselle ja toiminnan vaikuttavuudelle.
Liikenneturvallisuussuunnitelmat ovat työkaluja ”jaetun vastuun” konkretisoimiseksi valtakunnallisessa, alueellisessa ja paikallisessa liikenneturvallisuustyössä. Julkisella sektorilla on keskeinen rooli koordinoida yhteistoimintaa, ylläpitää liikenneturvallisuustyön tilannekuvaa ja edistää laadittujen suunnitelmien toteutumista.
Kaakkois-Suomessa liikenneturvallisuustyön alueellisesta koordinoinnista ja liikenneturvallisuussuunnitelman edistämisestä ja seurannasta vastaa ELY-keskuksen vetämä Kaakkois-Suomen liikenneturvallisuustyöryhmä.
Paikallista liikenneturvallisuustyötä ohjataan ja suunnitellaan kuntien liikenneturvallisuustyöryhmissä. Turvallisen liikkumisen edistäminen on keskeinen osa kunnan perustehtävää eli kuntalaisten hyvinvoinnin ja terveyden edistämistä. Jokaisessa Kaakkois-Suomen kunnassa on toimiva kunnan liikenneturvallisuustyöryhmä, ja ryhmän toimintaa tukeva liikenneturvallisuuskoordinaattori.
Liikenneturvallisuustyön seurannan tarkoituksena on arvioida suunnitelman toteutumista ja vaikuttavuutta. Seurannassa arvioidaan tavoitteiden ja toimenpiteiden toteutumista sekä alueellista ja paikallista liikenneturvallisuustyötä. Seurannan tuloksista ja muista liikenneturvallisuuteen liittyvistä ajankohtaisista aiheista ja ilmiöistä keskustellaan vuosittain järjestettävässä Kaakkois-Suomen liikenneturvallisuusfoorumissa. Seurannan tuloksista laaditaan myös vuosittain julkaistava seurantakatsaus. Viimeisin katsaus on laadittu toukokuussa 2025 ja se on saatavilla alla.
Alueellisen Kaakkois-Suomen liikenneturvallisuussuunnitelman lisäksi myös jokaisella alueen kunnalla on tarkempi paikallinen liikenneturvallisuussuunnitelmansa.
Kaakkois-Suomen ELY-keskus huolehtii jatkuvana prosessina siitä, että alueen kuntien liikenneturvallisuussuunnitelmat ovat ajan tasalla. Suunnitelmat on toteutettu seutukuntakohtaisina prosesseina seuraavasti: Etelä-Kymenlaakso, Kouvola, Lappeenrannan seutu ja Imatran seutu. Suunnitelmien toteutumista seurataan vuosittain ja ne päivitetään määräajoin.
Kuntakohtaiset liikenneturvallisuussuunnitelmat ja -aineistot
Kymenlaakso
Etelä-Kymenlaakson kuntien liikenneturvallisuussuunnitelmat, liikenneympäristön toimenpideohjelman päivitys 2023