null Liikenne: Useita isoja tiesuunnitteluhankkeita käynnissä, päällystysmäärissä jäätiin tavoitteista (Pirkanmaa)

Liikenne: Useita isoja tiesuunnitteluhankkeita käynnissä, päällystysmäärissä jäätiin tavoitteista

Pirkanmaalla on suunnitteilla useampia vaikuttavia tiehankkeita, jotka osaltaan parantaisivat tieturvallisuutta sekä liikenteen sujuvuutta. Vuonna 2023 tapahtui vähemmän henkilövahinkoja aiheuttaneita liikenneonnettomuuksia kuin edellisvuosina vaikka liikennemäärät kasvoivatkin. Teiden huono kunto ja vähentyneet määrärahat aiheuttavat huolta korjausvelan kasvaessa. Vuodelle 2024 myönnetyn lisämäärärahan turvin päästään päällysteissä lähelle vuosittaista tavoitetasoa.

Kolme keskeistä nostoa Pirkanmaan ELY-keskuksen liikenneasioista vuodelta 2023:

1. Suunnitteilla on useita investointihankkeita

Pirkanmaan ELY-keskuksen hallinnoimilla teillä on käynnissä useita isoja suunnitteluhankkeita, joista yhdellekään ei ole näköpiirissä toteuttamisrahoitusta. Valtatiellä 9 on valmis tiesuunnitelma väliltä Alasjärvi–Käpykangas ja parhaillaan käynnissä myös välin Käpykangas–Orivesi parantamiseen tähtäävä tiesuunnittelu. Tiesuunnittelu on käynnistynyt myös valtatien 12 parantamiseksi välillä Alasjärvi–Huutijärvi sekä käynnistymässä Valtatiellä 3 välillä Ylöjärvi–Hämeenkyrö.

Sekä Valtatie 9 että 12 kuuluvat Suomen tärkeimpiin poikittaisiin teihin. Tavaraliikenteen lisäksi valtatie 9 on merkittävä työmatka-, asiointi- ja vapaa-ajan liikenteen yhteys ja valtatien 12 parantamisella on suuri merkitys maankäytön kehittämismahdollisuuksiin kaupunkiseudulla. Nykyisellään kummallakin valtatiellä on tarpeita muun muassa liikenneturvallisuuden sekä liikenteen sujuvuuden parantamiseen.

Valtatie 9 on suunniteltu Alasjärven ja Suinulan välillä nelikaistaiseksi moottoritieksi. Suinulan ja Käpykankaan välillä poikkileikkaus kapenee nelikaistaiseksi keskikaiteella erotelluksi väyläksi. Valtatie 12 parannetaan nelikaistaiseksi rakentamalla uusi ajorata tieosuuden alkupäässä nykyisen ajoradan pohjoispuolelle ja loppupäässä eteläpuolelle. Lisäksi tien nykyisiä eritasoliittymiä parannetaan.

Suunniteltujen toimenpiteiden tavoitteena on parantaa valtateiden paikallisen ja pitkämatkaisen tavara- ja henkilöliikenteen sujuvuutta ja toimintavarmuutta sekä matka-aikojen ennustettavuutta. Muun parantamisen yhteydessä tieosuuksille suunnitellaan toimenpiteitä valtatiestä aiheutuvien meluhaittojen pienentämiseksi. Kummankin hankkeen vaikutukset tieliikenteelle ovat huomattavat, mistä kertovat hankkeiden korkeat hyötykustannussuhteet.

2. Liikenneturvallisuus parani

Tieliikenteessä Pirkanmaalla tapahtui vuonna 2023 ennakkotietojen mukaan keskimääräistä vähemmän vakavia onnettomuuksia. Vaikka liikennemäärä hieman kasvoi, liikenneonnettomuuksien seurauksena menehtyvien ihmisten määrä väheni edellisvuoteen verrattuna. Lisäksi henkilövahinkoon johtaneiden liikenneonnettomuuksien määrä oli pienempi kuin aikaisempina vuosina.

Vuonna 2023 henkilövahinkoja aiheuttaneita onnettomuuksia Pirkanmaan maanteillä rekisteröitiin 120, kun edellisvuonna vastaava luku oli 127. Kolmen edeltävän vuoden keskiarvo oli 144, joten positiivinen kehitys jatkui. Maanteillä kuolleiden määrä väheni selkeästi, ja Pirkanmaan ELY-keskuksen ylläpitämillä maanteillä rekisteröitiin 8 kuolemaa. Tämä on 3 vähemmän kuin vuonna 2022, ja huomattavasti alle vuosien 2020–2022 keskiarvon, joka oli 14 kuollutta.

Pirkanmaan liikenteen automaattisten mittauspisteiden (LAM-pisteiden) liikennemäärät kokivat lievän nousun edellisvuoteen verrattuna, mutta eivät vielä yltäneet koronapandemiaa edeltävien vilkkaimpien vuosien tasolle. Raskaan liikenteen osalta havaittiin laskua, ja määrät ovat nyt alimmillaan vuoden 2015 jälkeen. LAM-pisteet sijaitsevat pääosin päätieverkolla, erityisesti Tampereen kaupunkiseudulla.

3. Teiden kunto ja määrärahat huolestuttavat – vuodelle 2024 lisämäärärahaa päällysteisiin

Määrärahojen lasku ja kustannusten nousu vaikuttivat vuonna 2023 tuntuvasti myös Pirkanmaan teillä. Niiden seurauksena parannuksia ja korjauksia tehtiin selvästi aiempaa vähemmän ja korjausvelan kasvu kiihtyi huomattavasti.

– Vuonna 2023 korjattiin päällystettyjä teitä vain 140 kilometriä, joka on 50 kilometriä vähemmän kuin vuonna 2022. Vuosittainen korjaustarve teillä olisi 320–350 kilometriä, johon emme yllä myönnettyjen määrärahojen vähyyden vuoksi. Iloitsen silti hyvästä kehityksestä tieturvallisuuden suhteen ja toivon kehityksen pysyvän saman suuntaisena, ELY-keskuksen ylijohtaja Juha Sammallahti summaa yhteen.

Pirkanmaalla oli huonokuntoisia päällystettyjä teitä vuoden 2023 lopussa 789 kilometriä kokonaispituuden ollessa 3867 kilometriä. Myös pääteiden päällysteiden kunto heikkeni viime vuonna. Huonokuntoisten siltojen lukumäärä nousi edellisvuodesta 5 kappaleella ollen vuonna 2023 yhteensä 94.

Vuodelle 2024 hallitus on osoittanut merkittävästi lisärahoitusta teiden korjausvelan hoitoon. Pirkanmaallekin tätä lisärahoitusta on osoitettu 20,5 miljoonaa euroa. Rahoitus kohdennetaan eduskunnan toiveiden mukaisesti päällysteiden kunnon parantamiseen ja Pirkanmaalla se tarkoittaa päällystysmäärien jokseenkin kaksinkertaistumista edellisvuoteen verrattuna. Tällä rahoituksella päällysteiden korjausvelan kasvu saadaan vuoden ajaksi pysäytettyä.  Ennusteiden perusteella huonokuntoisten määrää saadaan jopa hieman vähennettyä.

– Vuonna 2024 käytössä oleva rahoitus on sitä suuruusluokkaa, että korjausvelkaa päästäisiin pitkäjänteisellä työllä vähentämään, jos se osoitettaisiin useampana vuonna, mutta nykyisten valtion kehyssuunnitelmien perusteella tämä jäänee väliaikaiseksi, Juha Sammallahti toteaa.

Liikenne: Pirkanmaan ELY-keskuksen vuosi 2023 lukuina:

  • Tiekilometrejä yhteensä 5 240 km
    • Päällystettyjä teitä 3 333 km
    • Sorateitä 1 907 km
  • Jalankulku- ja pyörätiet 410 km
  • Sillat 1152 kpl
  • Perusväylänpitoon käytetty 47,4 miljoonaa euroa
    • teiden hoito 17,2 miljoonaa euroa
    • teiden korjaus 23,8 miljoonaa euroa
    • parantamisinvestoinnit 4,5 miljoonaa euroa
    • suunnittelu 1,9 miljoonaa euroa
  • Yksityistieavustus 1,8 miljoonaa euroa
  • Joukkoliikenne 2,1 miljoonaa euroa

 


Pirkanmaan ELY-keskuksen ylijohtaja sekä liikenne ja infrastruktuuri -vastuualueen johtaja Juha Sammallahti.