- Ajankohtaista
- Kuulutukset ja ilmoitukset
- Yleistiedoksiannot maantielle jätettyjen ajoneuvojen siirtämiseksi
- Valtion liikenneväylien suunnittelu - kuulutukset
- Ympäristö ja luonnonvarat -vastuualueen valtakunnalliset ja useampaa aluetta koskevat kuulutukset, yleistiedoksiannot ja päätökset
- Meille töihin
- RSS-palvelu
- Tapahtumat ja koulutukset
- Tarjouspyynnöt ja haut
- Tiedotteet
- Tiedotteet 2021
- Tiedotteet 2020
- Tiedotteet 2019
- Tiedotteet 2018
- Tiedotteet 2017
- Tiedotteet 2016
- Tiedotteet 2015
- Tiedotteet 2014
- Tiedotteet 2013
- Tiedotearkisto
- Tilaa tiedotteita
- Uutiset
- Uutiset 2025
- Uutiset 2024
- Uutiset 2023
- Uutiset 2018
- Uutiset 2022
- Uutiset 2021
- Uutiset 2020
- Uutiset 2019
- Uutiset 2017
- Uutiset 2016
- Uutiset 2015
- Uutiset 2014
- Uutiset 2013
- Uutiskirjeet
- Viestintä
Alueellista tietoa
Missä oltiin tyytyväisimpiä teiden talvihoitoon, missä parannettiin eniten?
Väylävirasto selvitti tuttuun tapaan, missä päin Suomea olivat tyytyväisimmät tienkäyttäjät viime talven aikana ja missä tienkäyttäjien tyytyväisyys parantui eniten. Tienkäyttäjätyytyväisyystutkimuksen mukaan keskimääräinen asiakastyytyväisyys nousi edellisestä talvesta, ja valtaosa maanteiden hoitourakoista paransikin tulostaan.
Väylävirasto selvitti palautetutkimuksen perusteella tienkäyttäjien palvelussa parhaiten onnistuneet ja asiakastyytyväisyydessä eniten parantaneet maanteiden hoitourakat viime talven aikana. Hoitourakat jaetaan sisältönsä puolesta erittäin vaativiin ja vaativiin urakoihin sekä perusurakoihin.
Tienkäyttäjät olivat tyytyväisimpiä talvihoitoon seuraavien urakoiden alueella:
Erittäin vaativassa hoitourakassa Jyväskylässä (Terranor Oy), vaativissa hoitourakoissa Porvoossa (Destia Oy) ja Kouvolassa (YIT Suomi Oy) sekä perusurakoissa Kangasalla (Destia Oy), Vetelissä (YIT Suomi Oy) ja Ivalossa (Destia Oy).
Tienkäyttäjien tyytyväisyys talvihoitoon oli parantunut eniten seuraavissa urakoissa:
Erittäin vaativassa hoitourakassa Oulussa (Destia Oy), vaativissa hoitourakoissa Porvoossa (Destia Oy) ja Paimiossa (Destia Oy) sekä perusurakoissa Vetelissä (YIT Suomi Oy), Nurmeksessa (Destia Oy) ja Pielavedellä (Destia Oy).
Tienkäyttäjien tyytyväisyyteen vaikuttaa moni asia
Väylävirasto määrittelee maanteille talvihoidon palvelutason. Palvelutason toteutumisesta huolehtivat paikallisten ELY-keskusten liikenne- ja infrastruktuuri -vastuualueet, jotka tilaavat teiden kunnossapidon.
Teiden talvihoitoon kuuluvat esimerkiksi lumen poisto, liukkauden torjunta ja polanteiden tasaaminen. Hoitourakat eivät ole keskenään samanlaisia, vaan alueissa ja sääolosuhteissa on eroja. Urakoitsijat voivat kuitenkin vaikuttaa työllään asiakkaiden eli tienkäyttäjien tyytyväisyyteen.
Esimerkiksi urakan henkilöstö, työkoneiden ja -laitteiden valinta, työskentelytavat, sääolosuhteiden ennakointi, toimenpiteiden ajoitus ja aluetuntemuksen hyödyntäminen ovat isossa roolissa urakoitsijoiden työn onnistumisessa.
Tienkäyttäjätyytyväisyystutkimuksessa selvitetään vuosittain urakoiden onnistumista työssään. Tuloksia hyödynnetään muun muassa urakoiden kannustimissa ja toiminnan kehittämisessä. Laajempi yhteenveto talven tutkimuksen tuloksista julkaistaan myöhemmin toukokuussa.
Lue lisää
- Julkaisupäivä
- 16.5.2023