- Ajankohtaista
- Kuulutukset ja ilmoitukset
- Yleistiedoksiannot maantielle jätettyjen ajoneuvojen siirtämiseksi
- Valtion liikenneväylien suunnittelu - kuulutukset
- Ympäristö ja luonnonvarat -vastuualueen valtakunnalliset ja useampaa aluetta koskevat kuulutukset, yleistiedoksiannot ja päätökset
- Meille töihin
- RSS-palvelu
- Tapahtumat ja koulutukset
- Tarjouspyynnöt ja haut
- Tiedotteet
- Tiedotteet 2021
- Tiedotteet 2020
- Tiedotteet 2019
- Tiedotteet 2018
- Tiedotteet 2017
- Tiedotteet 2016
- Tiedotteet 2015
- Tiedotteet 2014
- Tiedotteet 2013
- Tiedotearkisto
- Tilaa tiedotteita
- Uutiset
- Uutiset 2025
- Uutiset 2024
- Uutiset 2023
- Uutiset 2018
- Uutiset 2022
- Uutiset 2021
- Uutiset 2020
- Uutiset 2019
- Uutiset 2017
- Uutiset 2016
- Uutiset 2015
- Uutiset 2014
- Uutiset 2013
- Uutiskirjeet
- Viestintä
Uutiset 2016
Kesä tuo muutoksia Pirkanmaan linja-autoliikenteeseen (Pirkanmaan ELY-keskus)
Kaikkiaan viitisenkymmentä linja-autovuoroa lopettaa Pirkanmaalla liikennöinnin kesän alkaessa ja koulujen loppuessa. Vähennys on samaa suuruusluokkaa aiempien vuosien kanssa. Pirkanmaalla kaupunkiseudun ulkopuolista linja-autoliikennettä järjestää ELY-keskus. Tavoitteena on turvata liikennepalvelut kuntakeskusten välillä ja yhteydet Tampereelle. Tällaisia vuoroja on yhteensä noin 650 kappaletta, ja niistä osa ajetaan päivittäin, osa esimerkiksi vain koulupäivinä.
Kesäkuun ensimmäisellä täydellä viikolla linja-autoyhteyksissä tapahtuu muutoksia eri puolilla Pirkanmaata, kun koululaisvuorojen lisäksi moni muukin vuoro lopettaa liikennöintinsä kesän ajaksi. Syksyllä liikenne palaa taas kesätauon jälkeen vilkkaammaksi, vaikkakin osa vuoroista lopettaa liikennöinnin pysyvästi vähäisen kysynnän vuoksi.
ELY-keskus myöntää tänäkin vuonna kunnille valtionavustusta pääasiassa seutulippujen hinnanalennuksiin ja kaupunkimaiseen paikallisliikenteeseen noin 0,6 miljoonaa euroa.
ELY-keskus ostaa ns. kannattamattomia vuoroja, jotta maakunnasta pystytään järjestämään edes vähäinen määrä vuoroja kuntakeskuksiin. Nämä ostoliikennevuorot kilpailutetaan sellaisella oletuksella, että lipputulot jäävät liikennöitsijälle. Hinnoittelu on yleensä kilometripohjaista tai seutulippuun perustuvaa. Tällaisia ostovuoroja hankitaan tällä hetkellä noin 120 kappaletta, ja niihin käytetään vuosittain rahaa noin 1,4 miljoonaa euroa. Osassa maakuntaa bussiliikenteen järjestäminen on hankalaa, sillä matkustajamäärät ovat vuosi vuodelta vähentyneet ja sitä kautta vuoromäärätkin.
Entiset linjaliikenneluvat muutettiin vuonna 2009 joukkoliikennelain voimaan tultua siirtymäajan sopimuksiksi, jotka päättyvät portaittain vuoteen 2019 mennessä. Nämä vuorot ovat pika- ja vakiovuoroja, joissa maksuksi käy seutulippu, kilometripohjainen hinta tai liikennöitsijäkohtainen tarjoushinta. Siirtymäajan sopimusvuoroja on voimassa vielä noin 350 kappaletta.
Pirkanmaan ELY-keskus myöntää markkinaehtoisuuteen perustuvat reittiliikenneluvat sellaisille vuoroille, jotka kulkevat suurimman osan kilometreistään Pirkanmaalla. Tällaisia vuoroja on noin 180 kappaletta. Lippujen hinnoittelu perustuu liikennöitsijän määrittelemään hintaan ja lippujärjestelmään, eikä ELY-keskus myönnä näihin vuoroihin mitään tukea.
Uutta WALTTI lippu- ja maksujärjestelmää ja vyöhykeperusteista hinnoittelua ei vielä ole otettu ELY-keskuksen järjestämässä liikenteessä käyttöön. Valmisteilla oleva liikennekaari lakipaketti ja maakuntauudistus saattavat lähivuosina tuoda suuriakin muutoksia joukkoliikenteen järjestämistapoihin maakunnissa.
- Julkaisupäivä
- 18.5.2016