- Ajankohtaista
- Kuulutukset ja ilmoitukset
- Yleistiedoksiannot maantielle jätettyjen ajoneuvojen siirtämiseksi
- Valtion liikenneväylien suunnittelu - kuulutukset
- Ympäristö ja luonnonvarat -vastuualueen valtakunnalliset ja useampaa aluetta koskevat kuulutukset, yleistiedoksiannot ja päätökset
- Meille töihin
- RSS-palvelu
- Tapahtumat ja koulutukset
- Tarjouspyynnöt ja haut
- Tiedotteet
- Tiedotteet 2021
- Tiedotteet 2020
- Tiedotteet 2019
- Tiedotteet 2018
- Tiedotteet 2017
- Tiedotteet 2016
- Tiedotteet 2015
- Tiedotteet 2014
- Tiedotteet 2013
- Tiedotearkisto
- Tilaa tiedotteita
- Uutiset
- Uutiset 2025
- Uutiset 2024
- Uutiset 2023
- Uutiset 2018
- Uutiset 2022
- Uutiset 2021
- Uutiset 2020
- Uutiset 2019
- Uutiset 2017
- Uutiset 2016
- Uutiset 2015
- Uutiset 2014
- Uutiset 2013
- Uutiskirjeet
- Viestintä
Akkalan sillan remontti valmistuu tämän vuoden osalta (Keski-Suomi)
Akkalan risteys- ja ylikulkusillan peruskorjauksen toinen vaihe (Vaajakosken moottoritien ylittävä osuus) valmistuu marraskuussa 2019. Risteyssillan molemmat ajoradat avataan yleisen liikenteen käyttöön kuitenkin jo tämän viikon (viikko 43) loppuun mennessä. Korjaustyön kolmas vaihe toteutetaan kesällä 2020, jolloin peruskorjataan siltapaikalla olevat ramppisillat.
Sillan ajoratoja joudutaan vielä osittain sulkemaan viimeistelytöiden vuoksi marraskuun aikana. Merkittävin viimeistelytöiden liikennehaittaa aiheuttava työvaihe on siltakannen päässä sijaitsevan massaliikuntasauman teko. Sen teko tulee ajoittaa sellaiseen vuodenaikaan, että ilman ja siltarakenteiden lämpötila on +5 asteen tienoilla.
– Viiden asteen lämpötilassa liikuntasauman liikevaran "nollakohta" sijoittuu vuotuisen lämpötilavaihtelun skaalan keskivaiheille, jolloin liikuntasauma voi elää siten, etteivät rakenteet rikkoudu ja vesitiiviys sekä kimmoisuus säilyvät mahdollisimman pitkään. Eli kun talvella voi olla se -30 astetta ja kesällä +35 astetta, siltainsinööri Jari Mikkonen Keski-Suomen ELY-keskuksesta havainnoi.
Sillan betonirakenteiden vauriot odotettua suurempia
Tämän vuoden korjausurakka sujui pääosin ennakkoon laaditun korjaussuunnitelman mukaisesti. Kuitenkin betonirakenteiden vaurioiden lopullinen laajuus selvisi vasta rakenteiden purkutöiden yhteydessä.
– Vuonna 1974 valmistunut silta sijaitsee voimakkaasti suolattavalla väyläverkolla, joten rasitus on todella huomattavaa, Mikkonen muistuttaa.
Vaurioiden laajuuden varmennuttua korjauslaajuudet lisääntyivät sillan maatukien, pilareiden ja siltakannen osalta. Suunniteltujen korjaustöiden sisältö ja loppulaatu eivät muuttuneet, mutta työmäärien lisääntyminen vaati sillankorjausurakoitsijalta lisäresursointia työmaalla. Tästä huolimatta työ valmistuu aikataulun mukaisesti. Urakoitsijana on toiminut Savon Kuljetus Oy.
Sillankorjausurakan kolmannen vaiheen ajankohdasta ja tarvittavista liikennejärjestelyistä Keski-Suomen ELY-keskus tiedottaa erikseen keväällä 2020.
Lisätietoja:
Yksikön päällikkö/ Siltainsinööri
Jari Mikkonen
p. 0295 024 703
Keski-Suomen ELY-keskus
Työmaapäällikkö
Esa Hottinen
p. 044 727 2556
Savon Kuljetus Oy
- Julkaisupäivä
- 24.10.2019