Tuottajavastuu

Jätehuollon tuottajavastuu koskee noin 50 000 suomalaista valmistajaa, maahantuojaa ja pakkaajaa sekä etämyyjiä.

Tehokkuutta tuottajavastuuvalvontaan uuden järjestelmän avulla 

Tehokkuutta tuottajavastuuvalvontaan uuden järjestelmän avulla 

Pirkanmaan ELY-keskus on ottanut käyttöön uuden asiakashallintajärjestelmän tuottajavastuuvalvontaan. Uudistus on merkittävä askel kohti tehokkaampaa ja asiakaslähtöisempää valvontaa. 


 

- Asiakashallintajärjestelmän muodostamat ensimmäiset valvontakirjeet ovat lähteneet kesäkuun alussa 2025. Kirjeissä muistutetaan autojen maahantuojia hoitamaan tuottajavastuunsa, kertoo ylitarkastaja Mervi Sivula Pirkanmaan ELY-keskuksesta.  

Asiakashallintajärjestelmä tukee valvontatyötä parantamalla tiedonhallintaa, asiakaspalvelua ja varmistaa yritysten tasapuolisen kohtelun. Asiakashallintajärjestelmä on toteutettu Ympäristöministeriön hankerahoituksella Alfame Systems Oy:n toimesta. 

Järjestelmä tukee yritysten tasapuolista kohtelua 

Yritysten tuottajavastuuvelvoitteiden tunnistaminen ja yhden luukun periaatteella toimiva palvelu ovat välttämättömiä nykypäivänä. Jätelainsäädännön muutosten myötä tuottajavastuuvelvollisia yrityksiä on jo kymmeniä tuhansia, mikä korostaa keskitetyn asiakastietojärjestelmän ja ajantasaisen tiedon tarvetta. 

Uuden asiakashallintajärjestelmän päätavoitteena on ollut kehittää tuottajavastuuvalvonnan tiedonhallintaa. Tämä varmistaa selkeän, tehokkaan ja tietoturvallisen valvonnan, joka tukee yritysten lakisääteisten velvoitteiden noudattamista. Järjestelmä tehostaa valvontaa, varmistaa yritysten tasapuolisen kohtelun ja parantaa tiedon siirtymistä organisaation sisällä.  

Keskeiset hyödyt 

Uusi asiakashallintajärjestelmä tuo mukanaan merkittäviä etuja tuottajavastuuvalvontaan: 

  • Tehokkaampi valvonta: Vapaamatkustajavalvonta tehostuu ja yhdenmukaistuu, mikä lisää yritysten lakisääteisten velvoitteiden noudattamista. 
     
  • Parempi asiakaspalvelu: Ajantasainen tieto parantaa asiakaspalvelua ja mahdollistaa sujuvamman asioinnin. 
     
  • Turvallinen tiedonhallinta: Järjestelmä varmistaa turvallisen ja sujuvan tiedonhallinnan. 
     
  • Kustannustehokkuus: Korkea asiakastyytyväisyys vaikuttaa positiivisesti kustannustehokkuuteen. 
     
  • Vihreä siirtymä: Hanke tukee vihreää siirtymää ja edistää kiertotaloutta.