- Ajankohtaista
- Kuulutukset ja ilmoitukset
- Yleistiedoksiannot maantielle jätettyjen ajoneuvojen siirtämiseksi
- Valtion liikenneväylien suunnittelu - kuulutukset
- Ympäristö ja luonnonvarat -vastuualueen valtakunnalliset ja useampaa aluetta koskevat kuulutukset, yleistiedoksiannot ja päätökset
- Meille töihin
- RSS-palvelu
- Tapahtumat ja koulutukset
- Tarjouspyynnöt ja haut
- Tiedotteet
- Tiedotteet 2021
- Tiedotteet 2020
- Tiedotteet 2019
- Tiedotteet 2018
- Tiedotteet 2017
- Tiedotteet 2016
- Tiedotteet 2015
- Tiedotteet 2014
- Tiedotteet 2013
- Tiedotearkisto
- Tilaa tiedotteita
- Uutiset
- Uutiset 2025
- Uutiset 2024
- Uutiset 2023
- Uutiset 2018
- Uutiset 2022
- Uutiset 2021
- Uutiset 2020
- Uutiset 2019
- Uutiset 2017
- Uutiset 2016
- Uutiset 2015
- Uutiset 2014
- Uutiset 2013
- Uutiskirjeet
- Viestintä
Uutiset 2020
Alueellista tietoa
Noususuunta ELY-keskusten ja KEHA-keskuksen asiakastyytyväisyydessä vuonna 2019
Asiakkaiden kokonaistyytyväisyys ELY-keskusten ja KEHA-keskuksen palveluihin on kasvanut edellisvuoteen verrattuna. ELY-keskusten palvelutyytyväisyystulosten yhteenvedon mukaan asiakkaat arvioivat ELY-keskusten asiointipalvelujen laadun erittäin hyväksi. Valtakunnallisten tulosten mukaan ELY-keskusten asiakkailta saamien "palvelu kokonaisuudessaan" tyytyväisyysarvosanojen keskiarvo vuodelta 2019 on kaikkien palveluiden osalta 4,30 (asteikolla 1-5). Edellisenä vuonna vastaava keskiarvo oli 4,16. Eri palvelukokonaisuuksista asiakkaiden tyytyväisyys on parantunut eniten ELYjen ja KEHA-keskuksen maksatuspalveluihin.
Positiivista kehityksessä on erityisesti se, että maksatuspalveluissa tyytyväisyys asian käsittelynopeuteen on parantunut selvästi aiempaan nähden. Palvelun osatekijöistä parhaita arvosanoja kokonaisuutena ELY-keskukset saivat asiakaspalvelun ystävällisyydestä (4,54), asiantuntemuksesta (4,43) ja päätösten perusteluista (4,38).
Tyytymättömyyttä aiheuttavina tekijöinä palautteissa nostetaan esille puutteet sähköisten palvelujen käytettävyydessä sekä kaivataan parannuksia mm. sähköisen asioinnin ohjeistukseen.
Kaikkien palveluiden tyytyväisyyden kehittyminen 2017 - 2019
2019 | 2018 | 2017 | |
Rahoitus | 4,34 | 4,32 | 4,21 |
Maksatus | 4,27 | 4,02 | 4,01 |
Luvat | 4,49 | 4,42 | 4,43 |
Valvonta | 4,35 | 4,31 | 4,20 |
Yritysten kehittämispalvelut, analyysi ja konsultointi Yritysten kehittämispalvelut, koulutus |
4,41 4,16 |
4,48 4,25 |
4,39 4,11 |
Kaikki palvelut | 4,30 | 4,16 | 4,11 |
ELY- ja KEHA-keskuksen jatkuvan palvelutyytyväisyyskyselyn kautta saadaan tärkeää tietoa palvelujen laadusta ja sujuvuudesta. Arvioitavia palvelukokonaisuuksia ovat rahoitus-, maksatus, lupa- ja valvontapalvelut sekä yritysten kehittämispalvelut. Kyselyissä on mukana 15 ELY-keskuksen ja valtakunnallisesti toimivan KEHA-keskuksen maksatuspalvelut. Vuoden 2019 kyselyihin saatiin yhteensä 4890 vastausta. Maksatuspalveluita koskevien palautteiden osuus oli 61 % kaikista vastauksista, rahoituspalveluiden 17 %, lupapalveluiden 4 %, valvontapalveluiden 11 % sekä yrityksen kehittämispalveluiden 7 %.
Lisätietoa:
ELY-keskusten sekä TE-toimistojen kehittämis- ja hallintokeskus (KEHA-keskus),
kehittämisasiantuntija Jukka Lyytinen (p. 0295 024 701)
- Julkaisupäivä
- 13.3.2020