- Ajankohtaista
- Kuulutukset ja ilmoitukset
- Yleistiedoksiannot maantielle jätettyjen ajoneuvojen siirtämiseksi
- Valtion liikenneväylien suunnittelu - kuulutukset
- Ympäristö ja luonnonvarat -vastuualueen valtakunnalliset ja useampaa aluetta koskevat kuulutukset, yleistiedoksiannot ja päätökset
- Meille töihin
- RSS-palvelu
- Tapahtumat ja koulutukset
- Tarjouspyynnöt ja haut
- Tiedotteet
- Tiedotteet 2021
- Tiedotteet 2020
- Tiedotteet 2019
- Tiedotteet 2018
- Tiedotteet 2017
- Tiedotteet 2016
- Tiedotteet 2015
- Tiedotteet 2014
- Tiedotteet 2013
- Tiedotearkisto
- Tilaa tiedotteita
- Uutiset
- Uutiset 2025
- Uutiset 2024
- Uutiset 2023
- Uutiset 2018
- Uutiset 2022
- Uutiset 2021
- Uutiset 2020
- Uutiset 2019
- Uutiset 2017
- Uutiset 2016
- Uutiset 2015
- Uutiset 2014
- Uutiset 2013
- Uutiskirjeet
- Viestintä
Valtatien 26 automaattivalvonnan rakentaminen käynnistyy (Kaakkois-Suomi)
Valtatielle 26 Haminan ja Taavetin välille tulee tämän syksyn aikana 12 uudella tekniikalla varustettua nopeuksien automaattivalvontapistettä, jotka kohdentuvat onnettomuuksien kannalta riskialttiisiin paikkoihin. Rakentaminen käynnistyy sähkötöillä ja levikkeiden rakentamisella 26.8. Laitekotelot ja pylväät saapuvat syyskuun lopussa, minkä jälkeen ne asennetaan maastoon.
Haasteellinen valtatie
Haminasta Pyhällön kautta Luumäen Taavettiin johtava valtatie 26 yhdistää toisiinsa valtatiet 7 ja 6. Kansallisesti yhteyden tekee merkittäväksi tien rooli vientiteollisuuden kuljetusreittiä Hamina-Kotka satamaan sekä Etelä-Suomesta Nuijamaan ja Imatra raja-asemille. Tien liikennemäärä on pääteiden keskimääräistä liikennemäärä alempi (arkisin 1900-4800 ajon/vrk), mutta raskaan liikenteen osuus puolestaan poikkeuksellisen suuri (15-32 %).
Valtatie 26 on geometrialtaan haasteellinen (mutkainen, mäkinen ja kapea) ja se on vuonna 2018 rakennettua kahta ohituskaistaosuutta lukuun ottamatta kaksikaistainen. Tielle on paljon liittymiä ja se kulkee useamman asutuskeskittymän/kylän läpi. Tien mutkaisuus ja mäkisyys yhdistettynä moniin tasoliittymiin tarjoaa vain muutamia ohitusmahdollisuuksia, mikä houkuttelee autoilijoita riskiohituksiin sekä osaltaan myös ylinopeuksiin. Puutteelliset liittymäjärjestelyt (kaistajärjestelyt ja näkemät) luovat vaaratilanteita. Myös jalankulun ja pyöräilyn huonot olosuhteet, erityisesti kyläasutuksen kohdalla, tekee liikkumisesta turvatonta. Tien vaarallisuus korostuu ennen kaikkea talviolosuhteissa ja huonossa kelissä.
Vuosien 2014-2018 aikana valtatiellä 26 on sattunut 78 onnettomuusrekisteriin kirjattua liikenneonnettomuutta. Näistä yksi johti kuolemaan ja kolmetoista loukkaantumiseen. Alkuvuoden 2019 aikana (1.1.-30.6.) tiellä on sattunut yhteensä kuusi poliisin tietoon tullutta liikenneonnettomuutta. Näistä kaksi johti loukkaantumiseen.
Valvontapisteiden sijoittelu kohdentuu liittymien läheisyyteen
Tielle tullaan sijoittamaan kuusi valvontapisteparia eli yhteensä 12 tolppaa. Näistä neljä tulee Luumäen puolelle ja loput kahdeksan Haminaan. Valvontapisteiden sijoittelu on suunniteltu yhteistyössä poliisin kanssa ja ne kohdentuvat joko alhaisemmille nopeusrajoitusalueille asutuksen ja liittymien läheisyyteen ja/tai muuten haasteellisiin kohtiin, joissa on haluttu turvata tielle määritetty nopeustaso.
Valvontapisteiden sijainti, tielle sijoitettavat tekstilliset nopeusvalvonnasta kertovat tiedotustaulut sekä toistomerkit käyvät ilmi alla olevasta karttakuvasta.
Lisätietoja:
- Sonja Lehtonen, liikenneturvallisuusvastaava, Kaakkois-Suomen ELY-keskus, puh. 0295 029 385
- Olli Rossi, projektipäällikkö, Intelligent Traffic Management Finland, puh. 050 475 9307
- Pentti Haavisto, projektijohtaja, Normivalaistus Oy, puh. 050 412 3387
- Julkaisupäivä
- 22.8.2019