Navigointivalikko
Tiedotearkisto

Tiedotearkisto

Tiedotearkistossa on vanhasta ely-keskus.fi-järjestelmästä siirretyt kaikkien virastojen tiedotteet (1.1.2010-16.4.2013). Näissä arkistotiedotteissa aluevalinta ja tiedotteissa olevat liitetiedostolinkit eivät toimi.

TIEDOTEARKISTO
null Vaasan satamatien pääsuuntaselvitys, Vaasa, Mustasaari

Etelä-Pohjanmaan elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus laatii yhteistyössä Vaasan kaupungin ja Mustasaaren kunnan kanssa Vaasan satamatien pääsuuntaselvitystä. Selvityksessä tarkastellaan uuden yhteyden rakentamista Vaskiluodon sataman ja Vaasan lentoaseman itäpuolelle suunniteltavan logistiikkakeskuksen välille sekä edelleen Vähänkyröntielle.

Vaasan ja Mustasaaren rajalle, lentoaseman itäpuolelle, suunnitteilla oleva logistiikkakeskus muuttaa merkittävästi seudun kuljetusjärjestelmää ja raskaan liikenteen virtoja. Vaskiluodon sataman ja uuden logistiikkakeskuksen kehittämisen ja kilpailukyvyn kannalta sujuvien kuljetusyhteyksien mahdollistaminen on erittäin tärkeää.

Vaasan satamatien pääsuuntaselvityksessä on tutkittu erilaisia vaihtoehtoisia tielinjauksia yhteyden muodostamiseksi. Vaasan satamayhteys on sisältynyt Pohjanmaan maakuntakaavaan sekä Vaasan ja Mustasaaren yleiskaavoihin. Pääsuuntaselvityksessä on haluttu varmistaa, että olemassa olevat tievaraukset mahdollistavat tien toteuttamisen ja samalla tutkittiin myös muiden vaihtoehtojen vaikutuksia.

Uuden tielinjauksen suunnittelussa Vaasan Eteläisen Kaupunginselän ympäristöön on otettava huomioon muun muassa Natura- ja luonnonsuojelualueet, lukuisat liito-oravan ja lintujen pesimäalueet, merenkulun muinaismuistot ja valtakunnallisesti arvokas Vanhan Vaasan kanava. Eteläinen Kaupunginselkä sen avoimet vesipeilit rantapuistoineen ovat Vaasan kaupunkirakenteen ja kaupunkimaiseman kannalta merkittäviä elementtejä. Lisäksi Kaupunginselän rannat ovat suosittuja virkistysalueita. Alueella sijaitsevat myös Sulvan valtakunnallisesti merkittävä rakennettu kulttuuriympäristö ja Sulvan-Tölbyn maisemallisesti arvokas peltolaakso.

Alueella on myös runsaasti kaupunginosia, kyliä ja asutusta, joiden asukkaille tiestä aiheutuisi haittaa, mutta myös yhteyksien paranemista. Suunnittelualueella on Laihian joen tulva-alue ja Suvilahden kaatopaikka, jonka alueelle ei tietä voi rakentaa.

Tielinjausvaihtoehdot on suunniteltu ottaen huomioon nykyisen moottoritien eritasoliittymien sijainti. Mahdollisten liittymäkohtien perusteella tutkittiin runsaasti alustavia vaihtoehtoja. Ruutikellarintien jatkeen ja moottoritien ajatellusta kiertoliittymästä tutkittiin Kaupunginselän yli Vaskiluotoon tai Myrgrundiin kulkevia tielinjoja. Näiden vaihtoehtojen hyviä puolia ovat Vaasan keskustan läpi kulkevan liikenteen väheneminen noin 1500 ajoneuvolla vuorokaudessa. Huonoja puolia, jonka takia vaihtoehtoja ei suositella, ovat Kaupunginselän ylityksen vaikutus kaupunkirakenteeseen ja näkymiin. Lisäksi vaihtoehdon toteuttamiskustannukset nousisivat 22 miljoonaan euroon. Yhteydestä muodostuisi kaupungin sisäinen, jolloin valtion osallistuminen rakentamiskustannuksiin on kyseenalaista.

Liikenteellisesti vaihtoehto, joka kulkee Suvilahdesta Myrgrundiin, olisi suhteellisen hyvä, mutta sitä rasittavat Kaupunginselän ylityksestä aiheutuvat haitat Natura- ja muinaismuistoalueille sekä asutukselle. Suvilahdesta Myrgrundiin kulkeva vaihtoehto vähentäisi Vaasan keskustan läpikulkuliikennettä noin 1400 ajoneuvolla vuorokaudessa. Korkeat rakentamiskustannukset, 30 miljoonaa euroa, ja suuri matkapituus logistiikkakeskus - Vaskiluoto välillä johtavat siihen, että tätä linjausvaihtoehtoa ei voi suositella.

Risön eritasoliittymän kautta voidaan linjata tie Kaupunginselän ympäri Munsmoon, josta edelleen Sundomin ja Näsetin välistä Myrgrundintielle. Rakentamiskustannukset ovat 11 miljoonaa euroa. Linjaus kulkee Risön päässä vanhojen metsien Natura-alueella. Linjaus on maakuntakaavan ja alueen yleiskaavojen mukainen, mutta johtaa pitkiin matkoihin.

Vikbystä lähtevät vaihtoehdot liittyvät valtatiehen 8 teollisuusalueen eteläpuolella tai moottoritiehen Fladanin eritasoliittymässä. Vaihtoehtojen hyviä puolia ovat alhaisimmat, noin 10 miljoonan euron rakennuskustannukset ja hyvä suuntaus logistiikkakeskuksen sekä tulevaisuuden Helsingby-Vassor -linjauksen liikenteelle. Ilman Helsingby-Vassor -yhteyttä tien liikennemäärä jää suhteellisen pieneksi, eikä sillä ole merkittävää vaikutusta Vaasan keskustan liikenteeseen. Vikbyn vaihtoehdoissa, kuten myös Risön vaihtoehdoissa, uusi tie vähentäisi liikennettä Sundomissa. Vikbyssä tiestä voi olla haittaa asutukselle ja maataloudelle, mutta muut haitat ovat muihin vaihtoehtoihin nähden vähäisimmät. Vikbyn vaihtoehtoja rasittavat runsaat liito-oravaesiintymät.

Näsetin kohdalla Risön ja Vikbyn linjausten vaihtoehtona on tutkittu linjausta Näsetin rannan kautta Myrgrundintielle. Tielinjaus aiheuttaisi haittaa rannan asutukselle ja kesämökeille, jättäen kuitenkin Sundomin ja Näsetin välisen alueen rauhaan.

Moottoritien ja Vähänkyröntien välillä Helsingby-Vassor -tielinjauksen varausta on siirrettävä logistiikkakeskuksen kohdalla Helsingbyn suuntaan. Linjan tarkistusta tehdään myös rautatien sähköistyksen ja erikoiskuljetusten takia.

Vaasan satamatien toteuttaminen ei tällä hetkellä sisälly toteuttamisohjelmiin. Pääsuuntaselvitys suosittaa kuitenkin, että Vikbyn linjausvaihtoehtojen toteuttaminen tulevaisuudessa mahdollistetaan kaavoissa tilavarauksilla ja kaavamerkinnöillä. Selvityksiä esitellään kahdessa yleisötilaisuudessa, jotka pidetään Helsingbyssä 17.6.2010 klo 18 (UF Hoppet) ja Sundomissa 21.6.2010 klo 18 (Sundomin koulu).


Lisätietoja:

Jarmo Salo
Liikennejärjestelmäasiantuntija
Etelä-Pohjanmaan ELY-keskus
Puh. 040 5844 128

Klas Hytönen
Oy Talentek Ab
Puh. 050 339 7572

LIITTEET Pääsuuntaselvitykseen sisältyviä linjausvaihtoehtoja


Alueellista tietoa