- Ajankohtaista
- Kuulutukset ja ilmoitukset
- Yleistiedoksiannot maantielle jätettyjen ajoneuvojen siirtämiseksi
- Valtion liikenneväylien suunnittelu - kuulutukset
- Ympäristö ja luonnonvarat -vastuualueen valtakunnalliset ja useampaa aluetta koskevat kuulutukset, yleistiedoksiannot ja päätökset
- Meille töihin
- RSS-palvelu
- Tapahtumat ja koulutukset
- Tarjouspyynnöt ja haut
- Tiedotteet
- Tiedotteet 2021
- Tiedotteet 2020
- Tiedotteet 2019
- Tiedotteet 2018
- Tiedotteet 2017
- Tiedotteet 2016
- Tiedotteet 2015
- Tiedotteet 2014
- Tiedotteet 2013
- Tiedotearkisto
- Tilaa tiedotteita
- Uutiset
- Uutiset 2025
- Uutiset 2024
- Uutiset 2023
- Uutiset 2018
- Uutiset 2022
- Uutiset 2021
- Uutiset 2020
- Uutiset 2019
- Uutiset 2017
- Uutiset 2016
- Uutiset 2015
- Uutiset 2014
- Uutiset 2013
- Uutiskirjeet
- Viestintä
Tiedotearkisto
Tiedotearkistossa on vanhasta ely-keskus.fi-järjestelmästä siirretyt kaikkien virastojen tiedotteet (1.1.2010-16.4.2013). Näissä arkistotiedotteissa aluevalinta ja tiedotteissa olevat liitetiedostolinkit eivät toimi.
Suomen ensimmäisen moottoritien, Tarvontien, valmistumisesta tulee joulukuussa kuluneeksi 50 vuotta. Nykyisin Turunväylänä tunnettu tie aloitti uuden vaiheen suomalaisessa tieliikenteessä.
Helsingin Munkkiniemestä Espoon Gumböleen johtaneen Tarvontien rakentaminen alkoi vuonna 1956, ja tien valmistumisesta tulee 16. joulukuuta 2012 kuluneeksi 50 vuotta. Tarvontie oli ensimmäinen moottoritieksi muutettu osuus Helsingin ja Turun välisellä ykköstiellä. Moottoritietä rakennettiin osissa yli 50 vuoden ajan, ja viimeinen, Lohjan ja Muurlan välinen moottoritieosuus valmistui tammikuussa 2009.
"Tarvontien myötä Suomen liikennejärjestelmä harppasi aimo asekelen uuteen aikakauteen. Nyt valtaväylien suonisto pumppaa elinvoimaa Helsingin seudulle ja koko Suomelle. Uusia keinoja tarvitaan, etteivät suonet tukkeudu ja sydän pysähdy", toteaa Uudenmaan ELY-keskuksen ylijohtaja Rita Piirainen.
Tarvontien rakennustyömaa oli yksi työllisyystilanteen heikentymisen vuoksi perustettuja työttömyystyömaita. Suomalaiset siirtyivät moottoriteiden aikaan muun Euroopan tahtiin, mutta teiden rahoitusmalli oli erilainen. Urakoiden ja tiemäärärahojen sijaan Suomessa rahoitus sidottiin työttömyyden hoitamiseen.
Rahoituksen ja rakentamisen haasteellisuudesta huolimatta lopputulokseen oltiin tyytyväisiä. Tietä pidettiin aikanaan suomalaisen tienrakentamisen kauneimpana saavutuksena.
Tarvontien merkkivuoden kunniaksi Uudenmaan ELY-keskus ja Liikennevirasto järjestivät Finlandia-talossa asiantuntijaseminaarin 27.marraskuuta 2012. Seminaarissa käsiteltiin mm. moottoriteiden roolia alueiden saavutettavuuden ja elinvoimaisuuden edistäjinä sekä maankäytön ja liikenteen suunnittelun yhteistyötä sekä logistiikkahankkeiden tulevaisuuden näkymiä. Valtiovallan terveiset seminaariin toi liikenneministeri Merja Kyllönen.
Lisätietoja: ylijohtaja Rita Piirainen p. 0295 021 000
- Julkaisupäivä
- 27.11.2012
- Luokitukset