- Ajankohtaista
- Kuulutukset ja ilmoitukset
- Yleistiedoksiannot maantielle jätettyjen ajoneuvojen siirtämiseksi
- Valtion liikenneväylien suunnittelu - kuulutukset
- Ympäristö ja luonnonvarat -vastuualueen valtakunnalliset ja useampaa aluetta koskevat kuulutukset, yleistiedoksiannot ja päätökset
- Meille töihin
- RSS-palvelu
- Tapahtumat ja koulutukset
- Tarjouspyynnöt ja haut
- Tiedotteet
- Tiedotteet 2021
- Tiedotteet 2020
- Tiedotteet 2019
- Tiedotteet 2018
- Tiedotteet 2017
- Tiedotteet 2016
- Tiedotteet 2015
- Tiedotteet 2014
- Tiedotteet 2013
- Tiedotearkisto
- Tilaa tiedotteita
- Uutiset
- Uutiset 2025
- Uutiset 2024
- Uutiset 2023
- Uutiset 2018
- Uutiset 2022
- Uutiset 2021
- Uutiset 2020
- Uutiset 2019
- Uutiset 2017
- Uutiset 2016
- Uutiset 2015
- Uutiset 2014
- Uutiset 2013
- Uutiskirjeet
- Viestintä
- Valtion aluehallinnon uudistus
Tiedotearkisto
Tiedotearkistossa on vanhasta ely-keskus.fi-järjestelmästä siirretyt kaikkien virastojen tiedotteet (1.1.2010-16.4.2013). Näissä arkistotiedotteissa aluevalinta ja tiedotteissa olevat liitetiedostolinkit eivät toimi.
Joukkoliikenteen toimintaympäristössä on lyhyessä ajassa tapahtunut merkittäviä muutoksia. Linja-autoliikenteen harjoittamista koskeva lainsäädäntö sekä seutu-, kaupunki- ja työmatkalippusopimukset on uudistettu. Muutokset eivät ole kuitenkaan aiheuttaneet Lapissa merkittäviä muutoksia joukkoliikenteen palvelutasossa. Vuoden 2010 aikana siirtymäajan liikennöintisopimuksiin tehtiin jonkin verran asiakaslähtöisyyttä ja kustannustehokkuutta parantavia muutoksia. Muuhun maahan verrattuna lakkautuksia oli varsin vähän. Kaikkiaan lakkautettiin kolme vuoroa, joista kaksi korvautui hyvin aikataulullisesti lähellä olevilla vuoroilla. Ainoastaan yhden vuoron lakkautus heikensi joukkoliikenteen palvelutasoa.
Joukkoliikennelaissa säädettyjen menettelytapojen ei voida osoittaa olevan syynä siirtymäajan liikennöintisopimusten mukaisten vuorojen päättymiseen. Uuden lain vaikutukset tulevat näkyviin vasta siirtymäajan loppupuolella. Lakiin liittyvien erimielisyyksien vuoksi linja-autoalalla tulevaisuus on epäselvä ja siirtymäajan vuoksi odottava. Joukkoliikennelain vaikutuksia olemassa oleviin joukkoliikennepalveluihin on tarkasteltava myöhemmin, kun laki on ollut pidempään voimassa
Vuosina 2005?2010 Tilastokeskuksen laatima linja-autoliikenteen kustannusindeksi kohosi 18,8 prosenttia. Vastaavalla jaksolla valtion talousarviossa liikenteen ostoihin osoitetut määrärahat eivät kasvaneet juuri lainkaan. Kustannusten kasvaessa ja määrärahojen pysyessä samalla tasolla tai laskiessa joudutaan liikennettä karsimaan, koska suhteessa entistä pienemmillä määrärahoilla voidaan ostaa entistä vähemmän liikennettä.
Kuntien vastuu joukkoliikennepalveluista ja joukkoliikennettä koskevat tehtävät ovat lisääntyneet, mutta siirtyvien tehtävien mukana ei vastaavasti ole siirretty resursseja niiden hoitamiseksi. ELYkeskuksille ja kunnille on osoitettava lisää määrärahoja peruspalvelutasoisen liikenteen ostamiseen ja henkilöresursseja tehtävien hoitamiseen.
Peruspalvelujen arviointi
Peruspalvelujen arviointi on aluehallintoviraston lakisääteinen tehtävä, joka toteutetaan yhteistyössä elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskuksen kanssa. Peruspalveluilla tarkoitetaan sellaisia palveluja, jotka koskevat suurta määrää ihmisiä, vaikuttavat kansalaisten jokapäiväiseen elämään ja joiden puuttuminen aiheuttaa merkittäviä ongelmia. Valtio ja kunnat rahoittavat nämä palvelut yhteisesti, vaikka palvelujen järjestäminen on pääasiassa kuntien tehtävä. Vuotta 2010 koskevan arvioinnin kohteena on hallinnon toimivuuteen, turvallisuuteen, osaamiseen, hyvinvointiin, liikennepalveluihin ja kuluttajan asemaan liittyviä arviointikohteita. Lisäksi poikkihallinnollisena arviointikohteena on käsitelty paikallista turvallisuusyhteistyötä.
Lisätietoja:
Ylitarkastaja Raimo Rajamäki, puh. 040 488 0565
linkki: Peruspalvelut Lapissa 2010 –julkaisuun
- Julkaisupäivä
- 16.5.2011
- Luokitukset