- Ajankohtaista
- Kuulutukset ja ilmoitukset
- Yleistiedoksiannot maantielle jätettyjen ajoneuvojen siirtämiseksi
- Valtion liikenneväylien suunnittelu - kuulutukset
- Ympäristö ja luonnonvarat -vastuualueen valtakunnalliset ja useampaa aluetta koskevat kuulutukset, yleistiedoksiannot ja päätökset
- Meille töihin
- RSS-palvelu
- Tapahtumat ja koulutukset
- Tarjouspyynnöt ja haut
- Tiedotteet
- Tiedotteet 2021
- Tiedotteet 2020
- Tiedotteet 2019
- Tiedotteet 2018
- Tiedotteet 2017
- Tiedotteet 2016
- Tiedotteet 2015
- Tiedotteet 2014
- Tiedotteet 2013
- Tiedotearkisto
- Tilaa tiedotteita
- Uutiset
- Uutiset 2025
- Uutiset 2024
- Uutiset 2023
- Uutiset 2018
- Uutiset 2022
- Uutiset 2021
- Uutiset 2020
- Uutiset 2019
- Uutiset 2017
- Uutiset 2016
- Uutiset 2015
- Uutiset 2014
- Uutiset 2013
- Uutiskirjeet
- Viestintä
- Valtion aluehallinnon uudistus
Tiedotearkisto
Tiedotearkistossa on vanhasta ely-keskus.fi-järjestelmästä siirretyt kaikkien virastojen tiedotteet (1.1.2010-16.4.2013). Näissä arkistotiedotteissa aluevalinta ja tiedotteissa olevat liitetiedostolinkit eivät toimi.
Kantaverkon pitkän aikavälin kehittämissuunnitelman mukaisesti uusi 400 kilovoltin voimajohtoyhteys korvaa käyttöikänsä loppuun tulevaa 220 kilovoltin järjestelmää, joka on rakennettu 1940- ja 1950-luvuilla. 220 kilovoltin verkosta on jo luovuttu Etelä-Suomessa Jämsään saakka.
Hankkeen ympäristövaikutusten arvioinnissa yhteysviranomaisena toiminut Keski-Suomen elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus on antanut lausunnon ympäristövaikutusten arviointiselostuksesta lähes vuoden kestäneen arviointimenettelyn päätteeksi. Arviointityön on tehnyt kantaverkkoyhtiö Fingrid Oyj:n toimeksiannosta konsulttitoimisto Sito Oy Espoosta. Arviointiselostus liitteineen on noin 500-sivuinen.
Työ on ollut tavanomaista suurempi, koska arvioitavaa voimajohtoreittiä vaihtoehtoineen oli n. 560 km:n pituudelta. Lopullisen rakennettavan voimajohdon pituus on noin 300-340 km. Voimajohto sijoittuu pääosin nykyisten 220 tai 400 kilovoltin voimajohtojen paikalle tai rinnalle. Uuteen maastokäytävään sijoittuvia johtoreittejä selvitettiin lyhyillä osuuksilla, joiden pituus on yhteensä noin 30 kilometriä. Arviointiselostus sisältää neljä luonnonsuojelulain mukaista Natura-arviointia sekä mm. ihmisten elinolosuhteisiin, maisemaan ja maankäyttöön kohdistuvat vaikutustarkastelut.
Arviointiselostus oli nähtävänä mielipiteiden ja lausuntojen esittämistä varten 8.8.–28.9.2012 niiden 22 kunnan ilmoitustaululla, joita hanke vaihtoehtoineen koskee. Kuulemisessa yhteysviranomainen sai 35 lausuntoa ja mielipidettä.
Arvioinnin mukaan pohjoisen hankealueen vaihtoehdoista ei voida osoittaa ympäristövaikutusten kannalta parasta reittivaihtoehtoa yhtä selkeästi kuin hankealueen eteläosassa. Vertailu useiden osatekijöiden kannalta osoittaa eteläisen 1B vaihtoehdon Laukaa–Multia haitallisemmaksi kuin vaihtoehdon 1A, missä nykyistä johtoaukeaa ei tarvitse leventää.
Yhteysviranomainen toteaa loppulausunnossaan, että arviointiselostus täyttää YVA-lain (468/94) asettamat vaatimukset. Arviointimenettely antaa hankkeesta vastaavalle hyvät edellytykset ympäristövaikutusten huomioon ottamiseksi hanketta koskevassa päätöksenteossa. Seuraavaksi kantaverkkoyhtiö Fingrid valitsee toteuttavan reittivaihtoehdon ja aloittaa sen tarkemman suunnittelun.
Lisätietoja:
Ylitarkastaja Esa Mikkonen, puh. 0295 024 785
- Julkaisupäivä
- 7.11.2012
- Luokitukset