- Ajankohtaista
- Kuulutukset ja ilmoitukset
- Yleistiedoksiannot maantielle jätettyjen ajoneuvojen siirtämiseksi
- Valtion liikenneväylien suunnittelu - kuulutukset
- Ympäristö ja luonnonvarat -vastuualueen valtakunnalliset ja useampaa aluetta koskevat kuulutukset, yleistiedoksiannot ja päätökset
- Meille töihin
- RSS-palvelu
- Tapahtumat ja koulutukset
- Tarjouspyynnöt ja haut
- Tiedotteet
- Tiedotteet 2021
- Tiedotteet 2020
- Tiedotteet 2019
- Tiedotteet 2018
- Tiedotteet 2017
- Tiedotteet 2016
- Tiedotteet 2015
- Tiedotteet 2014
- Tiedotteet 2013
- Tiedotearkisto
- Tilaa tiedotteita
- Uutiset
- Uutiset 2025
- Uutiset 2024
- Uutiset 2023
- Uutiset 2018
- Uutiset 2022
- Uutiset 2021
- Uutiset 2020
- Uutiset 2019
- Uutiset 2017
- Uutiset 2016
- Uutiset 2015
- Uutiset 2014
- Uutiset 2013
- Uutiskirjeet
- Viestintä
Alueellista tietoa
Miten lauha talvi vaikuttaa teiden kuntoon
Lauhan talven vaikutuksia teiden kuntoon voidaan lähteä tarkastelemaan vaurioitumisen perusteista. Teiden kuntoon vaikuttaa merkittävimmin muutama eri säätekijä: pakkanen, jäätymissyvyys ja routiminen, jäätymis-sulamissyklien määrä sekä veden määrä.
Janne Lintilä. Kuva: Tinnu Salonen
Veden vaikutus lienee merkittävin heikentävä olosuhdetekijä teiden kuntoon teiden kuntoa heikentävä olosuhdetekijä. Usein lämmin sää lisää kosteutta, mutta tiellä ja rakenteissa olevan veden määrä ei välttämättä ole riippuvainen lämpötilasta:
- Vesi moninkertaistaa nastarengaskulutuksen aiheuttamaa urautumista ja reikiintymistä
- Runsas vesimäärä lisää runkokelirikon aiheuttamien jäälinssien syntymistä
- Pintakelirikossa vedet eivät pääse poistumaan tieltä ja soratiet saattavat velliintyä
- Muutoinkin rakenteissa oleva vesi heikentää kantavuutta ja nopeuttaa vaurioitumista
Lauhana talvena tiestön kuntoa heikentäviä tekijöitä:
- Jäätymis-sulamissyklien määrän lisääntyminen kiihdyttää päällysteiden rapautumista
Kylmänä talvena kuntoa heikentäviä tekijöitä:
- Rakenteiden alapuolelle ulottuva jäätyminen lisää epätasaista routanousua
- Lämpötilan aleneminen kiihdyttää päällysteiden vaurioitumista.
- Runkokelirikon aiheuttaa pohjamaahan tai rakenteisiin muodostuvat jäälinssit
- Nastarengaskauden pituus lisää urautumista
Edellistä leudompi talvi on aiheuttanut paikkaustarvetta ajankohtina, joina viime talvena oli vielä alemmalla tieverkolla lumipolanne. Myös pääteillä märkänä pysyneet päällysteet vaurioituvat helpommin ja aiheuttavat haasteita paikkaustyölle, mutta suolattuina päätiet ovat muinakin talvina märkiä. Veden tai lumen peittämää vauriota on haastavampi paikata. Lähes valtakunnallinen samanaikainen paikkaustarve myös haastaa vaurioiden paikkaamisien toimenpideajoissa.
Tuoreiden tutkimusten mukaan päällysteiden urautumisesta enää noin puolet aiheutuu talvella, kun aiemmin sen osuus on ollut kaksi kolmasosaa. Tähän saattaa olla kitkarenkaiden yleistymisen lisäksi useita kesällä tapahtuvaa deformaatiota lisääviä syitä. Urautuminen on nopeampaa maan pohjoisosissa, mutta se ei riipu ainoastaan kylmyydestä.
Reikähavaintojen määrässä ei Pirkanmaan konenäköseurannan perusteella ole pääteillä havaittavissa muutoksia talvien välillä. Tämän talven reikähavainnot ovat olleet maltillisia aiempiin verrattuna. Paikkaustarvetta on tämän talven aikana ollut moninkertainen määrä viime talveen verrattuna, mutta paikkausten kokonaismäärään verrattuna talven paikkaukset ovat vain murto-osa. Kiistattomasti tiestön kunto on tällä vuosituhannella heikentynyt, mutta suurin syy tähän on ollut päällysteiden ja rakenteiden ikääntyminen.
Janne Lintilä
Toiminnanohjauspäällikkö, Pirkanmaan ELY-keskus
Liikenne- ja infrastuktuuri
- Julkaisupäivä
- 17.3.2025
Päivitetty: 21.03.2025