- Ajankohtaista
- Kuulutukset ja ilmoitukset
- Yleistiedoksiannot maantielle jätettyjen ajoneuvojen siirtämiseksi
- Valtion liikenneväylien suunnittelu - kuulutukset
- Ympäristö ja luonnonvarat -vastuualueen valtakunnalliset ja useampaa aluetta koskevat kuulutukset, yleistiedoksiannot ja päätökset
- Meille töihin
- RSS-palvelu
- Tapahtumat ja koulutukset
- Tarjouspyynnöt ja haut
- Tiedotteet
- Tiedotteet 2021
- Tiedotteet 2020
- Tiedotteet 2019
- Tiedotteet 2018
- Tiedotteet 2017
- Tiedotteet 2016
- Tiedotteet 2015
- Tiedotteet 2014
- Tiedotteet 2013
- Tiedotearkisto
- Tilaa tiedotteita
- Uutiset
- Uutiset 2025
- Uutiset 2024
- Uutiset 2023
- Uutiset 2018
- Uutiset 2022
- Uutiset 2021
- Uutiset 2020
- Uutiset 2019
- Uutiset 2017
- Uutiset 2016
- Uutiset 2015
- Uutiset 2014
- Uutiset 2013
- Uutiskirjeet
- Viestintä
Sidosryhmät ovat tyytyväisiä ELY-keskusten ja TE-toimistojen toimintaan
Yhteensä 15 ELY-keskuksen ja 15 TE-toimistojen sidosryhmille toteutettiin lokakuussa sähköinen kysely, joka kohdistui ohjaaville ministeriöille ja virastoille sekä palveluntuottajille, viranomaiskumppaneille. Tulosten mukaan ELY-keskukset ja TE-toimistot koetaan tärkeinä alueellisina vaikuttajina sekä asiantuntevina, yhteistyötaitoisina ja helposti lähestyttävinä. Tutkimus on tehty ELY-keskusten osalta viisi kertaa ja TE-toimistojen osalta nyt ensimmäistä kertaa.
Tyytyväisyys ELY-keskusten toimintaan on parantunut kaikkien vastaajaryhmien osalta
Sidosryhmien ELY-keskuksille antamat keskimääräiset kokonaistyytyväisyysarvosanat ovat parantuneet selvästi vuoden 2017 tutkimukseen verrattuna ja kokonaistyytyväisyys on 4,01 (asteikko 1-5). Maakuntauudistusvalmistelussa syntynyt yhteistyö näytti syventyneen alueilla entisestään.
Kyselyyn vastasi noin 1750 henkilöä ja vastausprosentti oli 29, jota voidaan pitää varsin hyvänä. Yli yhdeksän vastaajaa kymmenestä pitää yhteistyötä arvioimansa ELY-keskuksen kanssa erittäin tärkeänä tai tärkeänä. Sidosryhmien alueellisessa verkostoitumisessa nähdään edelleen kehittämismahdollisuuksia. Huolta kannetaan resurssien riittävyydestä sekä toiminnan valtakunnallisesta yhtenäisyydestä.
Kuva: Kokonaistyytyväisyys ELY-keskusten toimintaan. Vertailuvuodet 2015 – 2019.
TE-toimistot onnistuneet työllisyydenhoidossa
Nyt ensimmäistä kertaa TE-toimistoista tehdyn kyselytutkimuksen mukaan kokonaistyytyväisyys oli varsin korkea (3,82). Arvioiduista osa-alueista parhaimpana koettiin yhteistyön nopeus (3,82), toiminnan laatu (3,84), yhteistyökyky ja yhteistyö (3,78).
TE-toimistojen toiminnassa vaikuttaneet erilaiset maakunnalliset kokeilut sekä toimintamallien uudistukset eivät näytä vaikuttaneen palvelujen laatuun. Sidosryhmien mielestä TE-toimistot ovat onnistuneet niin työllisyyden hoidossa kuin työvoiman saatavuuden tukemisessa. Eniten sidosryhmät tekivät yhteistyötä TE-toimistojen kanssa koulutuksessa ja valmennuksessa (28,10%) sekä laaja-alaisessa alueen kehittämisessä (19,80%).
Sidosryhmät näkevät mahdollisuuksia yhteistyön syventämisessä sekä kehitettävää toimijoiden yhteistyönä syntyvien asiakkaiden palveluketjujen sujuvuudessa. TE-toimistoilta toivotaan jalkautumista kentälle ja monimuotoista yhteistyötä eri sidosryhmien kanssa. Toiminnan yhdenmukaisuuteen paikallisella ja valtakunnallisella tasolla toivotaan kiinnitettävän huomiota.
Kyselyyn vastasi 860 henkilöä noin 2800:sta ja vastausprosentti oli 31, jota voidaan pitää erittäin hyvänä.
ELY-keskusten ja TE-toimistojen roolia aluekehittämisessä pidettiin selkeänä ja yhteistyötä tärkeänä
Kunnat, kaupungit, yritykset ja järjestöt kokivat tekevänsä vahvaa alueellisesta yhteistyötä ELY-keskusten ja TE-toimistojen kanssa. Etenkin TE-palveluissa ja alueellisessa kehittämisessä tunnistettiin verkostomaisten palvelujen ja ylialueellisen yhteistyön tarve. Vastaajien mielestä aluekehittämisen roolit olivat selkeät; ELY-keskusten osalta ka 3,85 ja TE-toimistojen ka 3,47.
Lisätietoja:
ELY-keskusten sekä TE-toimistojen kehittämis- ja hallintokeskus (KEHA-keskus),
kehittämisasiantuntija Teija Junttila p. 0295 020 277.
- Julkaisupäivä
- 28.11.2019