Vesistökunnostukset - Varsinais-Suomi ja Satakunta
Tietoa verkostoista ja verkostoitumisesta sekä vesistökunnostusten vaiheista, avustushakemuksen laadinnasta ja rahoitusmahdollisuuksista
Tietoa verkostoista ja verkostoitumisesta sekä vesistökunnostusten vaiheista, avustushakemuksen laadinnasta ja rahoitusmahdollisuuksista
Vesistöjen kunnostustarpeet ovat erilaisia ja siksi hankkeen valmistelu on aina toteutettava tapauskohtaisesti. Jokainen hanke tarvitsee toteutuakseen sitoutuneet tekijät, selkeät tavoitteet, tarkan suunnitelman ja sopivan rahoitusmallin.
Vesistöjen kunnostaminen ei tarkoita ainoastaan itse vesialueella tapahtuvaa toimintaa. Yleensä vaikuttavimmat toimet esimerkiksi ravinnekuormituksen vähentämiseksi tapahtuvat valuma-alueella. Kunnostuskohde tulisi nähdä vesi- ja valuma-alueen kattavana kokonaisuutena. Valuma-alueella tarkoitetaan aluetta, josta vedet laskevat johonkin vesialueeseen esimerkiksi järveen, jokeen tai merenlahteen. Vesistöjen heikko tila on seurausta yleensä valuma-alueen ihmistoiminnasta.
Vesistöjen kunnostamisesta löydät tietoa myös alla olevista linkeistä.
Tähän osioon on koottu tietoja vesistökunnostushankkeen vaiheista.
Vesistökunnostushankkeen suunnittelu alkaa tavoitteiden asettamisella. Kun tavoitteet on asetettu, on helpompi hahmotella toimenpiteitä ja hankealueen rajausta.
Tavoitteita kannattaa miettiä isommalla porukalla ja kutsua esimerkiksi alueen asukkaita, maa- ja vesialueen omistajia ja asiantuntijoita keskusteluun mukaan. Avoin keskustelu ja yhteisen tahtotilan rakentaminen paikallisten kesken luovat vahvan pohjan hankkeelle. Alkuvaiheessa kunnostustyölle voidaan asettaa yleisempi tavoite, jota tarkennetaan hankevalmistelun edetessä.
Mitä hankkeella halutaan saavuttaa? Moni rahoittaja, kuten ELY-keskus myöntää rahoitusta vain vesistökunnostuksiin, joissa ensisijaisena tavoitteena on kohdevesistön ekologisen tilan paraneminen. Tämän ohella voi olla myös muita tavoitteita ja parhaimmillaan kunnostushankkeet ovatkin monitavoitteisia. Esimerkiksi hyvin toteutettu kosteikko pidättää ravinteita, lisää luonnon monimuotoisuutta, viivyttää tulvavesiä ja tuo maisemallista vaihtelua alueelle.
Hankkeen vetäjän olisi hyvä olla järjestäytynyt toimija, joka voi tarvittaessa hakea hankerahoitusta. Tällaisia toimijoita ovat esimerkiksi yhdistykset, osakaskunnat, järjestöt, säätiöt, yritykset ja kunnat. Tarvittaessa järjestäytymätön osakaskunta voidaan aktivoida tai perustaa alueelle uusi yhdistys.
Alueen toimijoita voit tarkastella vesiensuojeluyhdistyksiä- ja asiantuntijat apuna -osiosta.
Riittävien taustatietojen selvittäminen on tärkeää, jotta osataan määrittää kohteelle parhaiten sopivat toimenpiteet, maksimoida hankkeen vaikuttavuus ja toisaalta minimoida mahdolliset riskit. Tietoja tarvitaan myös avustushakemukseen liitettävään hankesuunnitelman laatimisessa.
Selvitettäviä tietoja ovat esimerkiksi valuma-alueen rajat, maa- ja vesialueiden omistajat, vedenlaatutiedot, kuormituslähteet sekä luontoarvot. Karttoja kannattaa hyödyntää havainnollistamaan kohdealuetta kokonaisuutena. Karttakuva tarvitaan yleensä myös avustushakemuksen liitteeksi.
Monia taustatietoja voit selvittää itsenäisesti eri verkkosivuilla ilmaiseksi. Tietojen kokoamiseen ja tulkintaan voit pyytää myös apua hankeneuvontaa tarjoavilta tahoilta Asiantuntijat apuna.
Vaikuttavan kunnostustyön pohjalle on usein tarpeellista teettää ensin kattavampi esiselvitys ja kunnostamisen yleissuunnitelma asiantuntijatyönä. Tämän kaltaisiin selvityksiin ja suunnitelmiin on myös mahdollista hakea avustusta.
Taustatietojen selvittäminen -osiossa kerrotaan tarkemmin, mitä tietoja olisi hyvä selvittää ja mistä lähteistä niitä voi etsiä.
Useimpia hankerahoituksia voi hakea vain järjestäytynyt toimija kuten yhdistys, osakaskunta, järjestö, säätiö, yritys, oppilaitos tai kunta. Varsinaisten kunnostustoimien lisäksi rahoitusta voidaan hakea esimerkiksi kunnostussuunnitelman ja selvitysten teettämiseen.
Julkisen hankerahoituksen hakijan on varauduttava maksamaan osa kuluista itse. ELY-keskuksen myöntämän rahoituksen omarahoitusosuus on pääsääntöisesti 50 % hankkeen budjetista. Harkinnanvaraisesti voidaan myöntää myös korkeampaa avustusprosenttia, mikäli hankkeen toimenpiteet merkittävästi edistävät vesien- ja merenhoidon suunnitelmia ja toimenpideohjelmia. Lisätietoja löydät avustuksen kriteereistä osiosta avustushakemuksen tekeminen.
Tee hankkeelle realistinen budjetti. Pyydä tarvittaessa apua kustannusten arviointiin esimerkiksi konsulteilta ja urakoitsijoilta, jotka osaavat antaa palveluistaan alustavan hinta-arvion.
Rahoitussuunnitelma sisältää hankesuunnitelmaan pohjautuvan kustannusarvion ja selvityksen siitä, kuinka kustannukset eri rahoittajien kesken jakautuvat. Myös omarahoitusosuuden talkootyöt kirjataan rahoitussuunnitelmaan. Talkootyön osalta lasketaan, paljonko vastikkeetonta työtä tehdään, mitä toimia sillä toteutetaan, kuka talkootyötä tekee ja paljonko talkootyöläisiä tarvitaan.
Kustannuksia kerryttävät esimerkiksi:
Selvitä jääkö arvonlisävero organisaatiosi omaksi kuluksi, jolloin se sisällytetään budjettiin. Muuten budjetti tehdään ilman alv:a.
Selvitä onko organisaatiosi saanut De minimis –tukea viimeisen kolmen vuoden aikana. Liitä selvitys tarvittaessa hakemuksen liitteeksi.
Rahoittajia löydät rahoituskanavia -osiosta.
Hyvä ja selkeä hankesuunnitelma on edellytys kunnostuksen onnistumiselle. Huolellisesti tehty suunnitelma on kunnostuksen käsikirjoitus, jonka avulla hanketta on helppo esitellä yleisölle ja viranomaisille ja hakea hankkeelle rahoitusta.
Suunnitelman tulee vastata ainakin seuraaviin kysymyksiin:
Suunnitelman tulee sisältää hankeen kannalta oleelliset tiedot. Alle on listattu esimerkkejä yleisesti pyydetyistä tiedoista, varmista tarpeellinen sisältö rahoittajalta hankekohtaisesti.
Kannattaa tutustua aiemmin rahoitettuihin hankkeisiin, sillä niistä voi saada ideoita, kumppaineita ja tietoa hyvistä käytännöistä. Pyri välttämään päällekkäistä työtä.
HUOM! Myös suunnitelmien teettämiseen voi hakea ELY-keskukselta avustusta. Tarpeellinen sisältö kannattaa miettiä yhdessä asiantuntijoiden kanssa. Selvityksiä ja hankesuunnitelmia tekevät mm. monet asiantuntijaorganisaatiot. ELY-keskus ei tee kunnostussuunnitelmia, mutta neuvoo esimerkiksi hankeprosessiin ja hankehakemuksen laatimiseen liittyvissä asioissa sekä myöntää avustuksia.
Esimerkkejä hankesuunnitelmista:
Hankesuunnitelma maa- ja metsätalouden vesienhallinnan avustushakuun (pdf)
Vesistökunnostuksia suunniteltaessa, on huomioitava toimintaa säätelevät lait, erityisesti vesilaki. Muita lakeja, mitkä vaikuttavat toimintaan on ympäristönsuojelulaki, luonnonsuojelulaki, kalastuslaki sekä maankäyttö- ja rakennuslaki.
Vesilain osalta lupaa voidaan tarvita esimerkiksi seuraavissa toimenpiteissä:
Varmista luvantarve mahdollisimman aikaisessa vaiheessa esimerkiksi alueesi ELY-keskuksesta. Mikäli vesilupa vaaditaan, se haetaan aluehallintovirastolta (AVI). Lupa-asiat vievät aikaa, joten se on tärkeää huomioida hankeaikataulussa. Valtion avustuksia ei myöskään voida myöntää toimenpiteelle, jonka lupaprosessi on kesken.
Tilavuudeltaan yli 500 m3 ruoppaukselle tulee aina hakea lupa aluehallintovirastolta (AVI). Pienimmästäkin, massamäärältään enintään 500 m3 koneellisesta ruoppauksesta tulee ilmoittaa ELY-keskukseen ja vesialueen omistajalle vähintään 30 vuorokautta ennen töiden aloitusajankohtaa. Ilmoituksen saatuaan ELY-keskus arvioi tapauskohtaisesti, pitääkö ruoppaukseen hakea lupa. Ilmoituksen voi tehdä ELY-keskuksen sähköisen ruoppaus- ja niittoilmoituslomakkeella
Lue lisää vesi- ja ympäristöluvasta (Avi.fi)
Kunnostustöitä aletaan valmistelemaan, kun suunnitelma on tehty, rahoitus kunnossa ja tarvittavat luvat haettu. On edettävä suunnitelman mukaisesti ja mahdollisen luvan asettamissa aikatauluissa.
Dokumentointia on syytä tehdä huolellisesti koko hankkeen ajan. Kuitit, talkoolaiset ja tehdyt työtunnit kirjataan ylös. Valokuvia kannattaa ottaa ennen ja jälkeen toteutuksen, sekä toteutuksen aikana. Dokumentointia tarvitaan rahoittajalle tehtävää raportointia varten mutta se selkeyttää myös hankkeen läpikäyntiä toteuttajien kesken. Kunnostustöitä voidaan toteuttaa talkoovoimin, mutta usein tarvitaan myös koneurakoitsijaa.
Vesistön tilaa koskevat havainnot ovat tärkeä osa kunnostushanketta. Ne auttavat hankkeen suunnittelussa, sillä niiden avulla voidaan arvioida vesistön nykytilaa ja ennakoida tilassa tapahtuvia muutoksia sekä tehdä päätöksiä toimenpiteiden tarpeellisuudesta ja mitoituksesta. Seuranta myös mahdollistaa tehtyjen toimenpiteiden vaikutusarvioinnin.
Seurantaohjelman suunnittelu kannattaa aloittaa heti hankkeen alussa. Lisäksi kannattaa hahmotella, mitä hankkeesta jää olemaan hankkeen päätyttyä ja miten ylläpidetään saavutettuja tuloksia. Seurantaa tehdään ennen toimenpiteitä, toimenpiteiden aikana sekä toimenpiteiden jälkeen. Mahdollisuuksien mukaan, seurantaa on jatkettava hankkeen päättymisen jälkeen useiden vuosien ajan.
Seurantaa voidaan toteuttaa osana hankkeita sekä paikallisin voimin esimerkiksi näkösyvyys- tai vedenpinnan korkeusmittausten avulla tai seuraamalla muutoksia lajistoissa. Seurantaan on myös mahdollista hakea rahoitusta ja seuranta voidaan tarpeen mukaan toteuttaa myös omana hankkeenaan.
Lue lisää vesistökunnostusten seurantojen toteuttaminen (helda.fi)
Vesistökunnostushanketta varten tarvitaan monipuolisesti taustatietoja kohdealueesta. Keskeisiä tietoja ovat muun muassa:
Monista verkkopalveluista voi hankkia ilmaiseksi tarvittavia tietoja. Alle on listattu joitakin tietolähteitä.
Maa-alueen omistuksen selvitystä pystyy edistämään monin tavoin. Maanmittauslaitokselta, paikalliselta metsänhoitoyhdistykseltä sekä alueelliselta Metsäkeskukselta voi tiedustella mahdollisuuksia kattavaan selvitykseen.
Vesialueen omistajatietojen, useimmiten osakaskuntien, selvittämisessä kannattaa ottaa yhteyttä kunnostuskohteen kalatalousalueeseen tai paikalliseen kalatalouskeskukseen. Selvittelyssä kannatta kysyä osakaskuntien lukumäärän ja sijainnin lisäksi niiden järjestäytyneisyyttä, eli onko osakaskunnalla omaa hallintoa tai toimitsijaa. Selvittelyssä kannatta kysyä osakaskuntien lukumäärän ja sijainnin lisäksi niiden järjestäytyneisyyttä, eli onko osakaskunnalla omaa hallintoa tai toimitsijaa.
Valuma-alueella tarkoitetaan koko sitä aluetta, jolta vesi valuu tarkasteltavana olevaan vesistöön, esimerkiksi järveen tai merenlahteen. Vesistön heikon kunnon alkuperäinen syy on usein siinä, mitä tapahtuu valuma-alueella, joten on tärkeää saada yleiskuva siitä, minkälaista toimintaa valuma-alueella harjoitetaan. Tuleeko sieltä jätevesiä tai onko maankäyttö lisännyt ravinteiden ja muiden aineiden huuhtoutumista vesistöön? Kun vesistöä ryhdytään kunnostamaan, on siten aina tarkasteltava myös valuma-aluetta.
SYKE:n Valuma-alueen rajaustyökalulla VALUE-työkalulla voidaan rajata yläpuolinen valuma-alue uomalle, sen osalle tai kokonaiselle järvelle karttavalinnan perusteella. Lisäksi rajatulle valuma-alueelle voidaan automaattisesti laskea maankäyttöjakauma.
Geologian tutkimuskeskus ylläpitää Maankamara -karttapalvelua, josta löytyy tietoja muun muassa Suomen maa- ja kallioperästä sekä maanpinnan korkeuseroista.
Vesiensuojelun karttapalvelu on Varsinais-Suomen ELY-keskuksen ja Lounaistiedon toteuttama karttapalvelu, johon on koottu vesiensuojelun kannalta keskeisiä kartta-aineistoja. Palvelussa on nähtävissä vesien ekologista tilaa, suojelualueita, maaperää, hallinnollisia rajoja ja peltolohkoja koskevaa aineistoa. Kopioi karttapalvelun URL-linkki verkkoselaimen osoiteriville: https://karttapalvelu.lounaistieto.fi/?lang=fi&uuid=09b55fd4-c4fa-44e0-91f3-bbcac3a2f39d
SYKE:n Vesikartta -palvelussa arvioidaan vesistöjen ekologista tilaa. Pienempien vesistöjen, kuten norojen ja purojen tila-arvio puuttuu.
Järvi-meriwikiin on koottu perustiedot kaikista yli yhden hehtaarin kokoisista järvistä ja rannikon merialueista. Osasta vesistöistä löytyy myös vedenlaatutietoja.
Myös alueellisiin vesienhoidon toimenpideohjelmiin on kerätty viimeisintä tietoa vesistöjen tilasta ja kuormituksesta sekä toimenpide-ehdotuksia tilan parantamiseksi. Sähköisen toimenpideohjelman löydät täältä: www.etpo.fi.
Vesistökunnostajan karttapalvelusta voi tutustua tehtyihin vesistökunnostuksiin ja ilmoittaa omista vesistökunnostustoimenpiteistä. Myös muuta vesistökunnostuksiin liittyvää tietoa sivulta löytyy.
Mahdollisia selvityksiä ja suunnitelmia voi tiedustella myös ELY-keskuksesta, kunnan ympäristöviranomaiselta tai muilta vesienhoidon toimijoilta.
Onko kohdealueella mahdollisesti suojeltavia lajeja tai luontotyyppejä? Lisäselvitykset voivat tulla tarpeeseen, mikäli asiasta ei ole varmuutta. Asiassa kannattaa olla yhteydessä ELY-keskukseen. Voit lähettää viestin osoitteeseen [email protected] tai suoraan asiantuntijalle.
VELMU karttapalvelussa voit katsella ja tulostaa vedenalaisen meriluonnon monimuotoisuuden inventointiohjelma VELMUssa koottuja lajeja, luontotyyppejä ja ympäristömuuttujia kuvaavia pisteaineistoja ja karttatasoja.
Suunnitteluvaiheessa on syytä selvittää, miten hanke vaikuttaa esimerkiksi eri aikakausien rakennusperintöön, rakenteisiin tai kulttuuriperintökohteisiin. Käytännössä tämä tarkoittaa lausunnon pyytämistä museovirastolta. Myös museoviraston ylläpitämää karttapalvelua kannattaa tarkastella, sillä sieltä löytää tietoja muun muassa suojelluista kulttuuriperintökohteista.
Lupa-asioissa on oltava yhteydessä ELY-keskukseen, jossa tarvearvio luvasta tehdään. Aluehallintovirasto (AVI) myöntää luvan. Lupa-asiat vievät aikaa, minkä vuoksi ne on syytä huomioida hankeaikataulussa.
Alle 500 m³ ruoppaus ja niittotöistä on ilmoitettava ELY-keskukseen 30 vrk ennen toimenpiteitä. Ilmoituksen voi tehdä ELY-keskuksen sähköisen ruoppaus ja niittoilmoituslomakkeella.
Konsulttien ja urakoitsijoiden yhteystietoja löytyy hyvin internetin hakupalveluista sopivilla hakusanoilla. Vinkkejä kannattaa kysyä myös muilta aktiivisilta vesistökunnostajilta. Tarjouksia on hyvä pyytää ainakin muutamalta eri toimijalta. Toimijoita on koottu myös KVVY:n alueellisen verkoston hakupalveluun.
Alla olevat ohjeet koskevat ELY-keskuksen avustuksia. Mikäli haet avustuksia muista lähteistä varmista tarkemmat ohjeet.
Varsinais-Suomen ELY-keskus on määritellyt kriteerit tarkentamaan valtioneuvoston asetuksen kohdassa 1 tarkoitettuja vesien- ja merenhoitoa edistäviä hankkeita. ELY-keskus hyödyntää seuraavia kriteereitä avustuspäätösten teossa. Yli 50 %:n avustuksen myöntäminen on mahdollista, mikäli vähintään kaksi seuraavista kriteereistä täyttyy:
Lisäksi hankkeessa tulee arvioida toteutettavien toimenpiteiden vaikutuksia ja/tai toteuttaa vesien tilan seurantaa
Alla on tiivistettynä ELY-keskuksen vaatimukset avustushakemuksen sisällöstä ja tarvittavista liitteistä.
Lisäksi tarpeen mukaan:
Lisätietoja hakemuksen laadintaan ja hakuaikoihin löytyy muun muassa ELY-keskuksen avustukset vesistö- ja kalataloushankkeisiin-, Ympäristöministeriön Virtaa vesienhoitoon- ja rahat pintaan -sivustolta. Myös ELY-keskuksesta voi kysyä neuvoa hakemuksen laadintaan.
Ennen avustushakemuksen kirjoittamista, kannattaa kerrata hankkeen vaiheet.
Avustushakemus vesien- ja merenhoidon sekä vesistö- ja kalataloustoimenpiteiden toteuttamiseen (pdf)