Vesistökunnostukset - Varsinais-Suomi ja Satakunta

Tietoa verkostoista ja verkostoitumisesta sekä vesistökunnostusten vaiheista, avustushakemuksen laadinnasta ja rahoitusmahdollisuuksista

Miten valmistelen vesistökunnostushankkeen

Vesistöjen kunnostustarpeet ovat erilaisia ja siksi hankkeen valmistelu on aina toteutettava tapauskohtaisesti. Jokainen hanke tarvitsee toteutuakseen sitoutuneet tekijät, selkeät tavoitteet, tarkan suunnitelman ja sopivan rahoitusmallin.

Vesistöön kuuluu myös valuma-alueet

Vesistöjen kunnostaminen ei tarkoita ainoastaan itse vesialueella tapahtuvaa toimintaa. Yleensä vaikuttavimmat toimet esimerkiksi ravinnekuormituksen vähentämiseksi tapahtuvat valuma-alueella. Kunnostuskohde tulisi nähdä vesi- ja valuma-alueen kattavana kokonaisuutena. Valuma-alueella tarkoitetaan aluetta, josta vedet laskevat johonkin vesialueeseen esimerkiksi järveen, jokeen tai merenlahteen. Vesistöjen heikko tila on seurausta yleensä valuma-alueen ihmistoiminnasta.

Vesistöjen kunnostamisesta löydät tietoa myös alla olevista linkeistä. 

Tähän osioon on koottu tietoja vesistökunnostushankkeen vaiheista.   


 

Hankkeen vaiheet

Tavoitteiden asettaminen

Vesistökunnostushankkeen suunnittelu alkaa tavoitteiden asettamisella. Kun tavoitteet on asetettu, on helpompi hahmotella toimenpiteitä ja hankealueen rajausta.

Tavoitteita kannattaa miettiä isommalla porukalla ja kutsua esimerkiksi alueen asukkaita, maa- ja vesialueen omistajia ja asiantuntijoita keskusteluun mukaan. Avoin keskustelu ja yhteisen tahtotilan rakentaminen paikallisten kesken luovat vahvan pohjan hankkeelle. Alkuvaiheessa kunnostustyölle voidaan asettaa yleisempi tavoite, jota tarkennetaan hankevalmistelun edetessä.

Mitä hankkeella halutaan saavuttaa? Moni rahoittaja, kuten ELY-keskus myöntää rahoitusta vain vesistökunnostuksiin, joissa ensisijaisena tavoitteena on kohdevesistön ekologisen tilan paraneminen. Tämän ohella voi olla myös muita tavoitteita ja parhaimmillaan kunnostushankkeet ovatkin monitavoitteisia. Esimerkiksi hyvin toteutettu kosteikko pidättää ravinteita, lisää luonnon monimuotoisuutta, viivyttää tulvavesiä ja tuo maisemallista vaihtelua alueelle.

Vetäjän valitseminen

Hankkeen vetäjän olisi hyvä olla järjestäytynyt toimija, joka voi tarvittaessa hakea hankerahoitusta. Tällaisia toimijoita ovat esimerkiksi yhdistykset, osakaskunnat, järjestöt, säätiöt, yritykset ja kunnat. Tarvittaessa järjestäytymätön osakaskunta voidaan aktivoida tai perustaa alueelle uusi yhdistys.

Alueen toimijoita voit tarkastella  vesiensuojeluyhdistyksiä- ja asiantuntijat apuna -osiosta.

Taustatiedot

Riittävien taustatietojen selvittäminen on tärkeää, jotta osataan määrittää kohteelle parhaiten sopivat toimenpiteet, maksimoida hankkeen vaikuttavuus ja toisaalta minimoida mahdolliset riskit. Tietoja tarvitaan myös avustushakemukseen liitettävään hankesuunnitelman laatimisessa.

Selvitettäviä tietoja ovat esimerkiksi valuma-alueen rajat, maa- ja vesialueiden omistajat, vedenlaatutiedot, kuormituslähteet sekä luontoarvot. Karttoja kannattaa hyödyntää havainnollistamaan kohdealuetta kokonaisuutena. Karttakuva tarvitaan yleensä myös avustushakemuksen liitteeksi.

Monia taustatietoja voit selvittää itsenäisesti eri verkkosivuilla ilmaiseksi. Tietojen kokoamiseen ja tulkintaan voit pyytää myös apua hankeneuvontaa tarjoavilta tahoilta Asiantuntijat apuna.

Vaikuttavan kunnostustyön pohjalle on usein tarpeellista teettää ensin kattavampi esiselvitys ja kunnostamisen yleissuunnitelma asiantuntijatyönä. Tämän kaltaisiin selvityksiin ja suunnitelmiin on myös mahdollista hakea avustusta.  

Taustatietojen selvittäminen -osiossa kerrotaan tarkemmin, mitä tietoja olisi hyvä selvittää ja mistä lähteistä niitä voi etsiä. 

Rahoituksen järjestäminen, budjetti ja rahoitussuunnitelma

Useimpia hankerahoituksia voi hakea vain järjestäytynyt toimija kuten yhdistys, osakaskunta, järjestö, säätiö, yritys, oppilaitos tai kunta. Varsinaisten kunnostustoimien lisäksi rahoitusta voidaan hakea esimerkiksi kunnostussuunnitelman ja selvitysten teettämiseen.

Julkisen hankerahoituksen hakijan on varauduttava maksamaan osa kuluista itse. ELY-keskuksen myöntämän rahoituksen omarahoitusosuus on pääsääntöisesti 50 % hankkeen budjetista. Harkinnanvaraisesti voidaan myöntää myös korkeampaa avustusprosenttia, mikäli hankkeen toimenpiteet merkittävästi edistävät vesien- ja merenhoidon suunnitelmia ja toimenpideohjelmia. Lisätietoja löydät avustuksen kriteereistä osiosta avustushakemuksen tekeminen.

Budjetti ja rahoitussuunnitelma

Tee hankkeelle realistinen budjetti. Pyydä tarvittaessa apua kustannusten arviointiin esimerkiksi konsulteilta ja urakoitsijoilta, jotka osaavat antaa palveluistaan alustavan hinta-arvion.

Rahoitussuunnitelma sisältää hankesuunnitelmaan pohjautuvan kustannusarvion ja selvityksen siitä, kuinka kustannukset eri rahoittajien kesken jakautuvat. Myös omarahoitusosuuden talkootyöt kirjataan rahoitussuunnitelmaan. Talkootyön osalta lasketaan, paljonko vastikkeetonta työtä tehdään, mitä toimia sillä toteutetaan, kuka talkootyötä tekee ja paljonko talkootyöläisiä tarvitaan.

Kustannuksia kerryttävät esimerkiksi:

  • Luonto- ym. selvitykset ja näytteenottokulut
  • Suunnittelu
  • Palkkakustannukset
  • Matkat
  • Urakointi
  • Vesilupa
  • Kokoukset ja tilaisuudet (mahdolliset tilavuokrat ja tarjoilut)
  • Mahdolliset tarvikehankinnat

Selvitä jääkö arvonlisävero organisaatiosi omaksi kuluksi, jolloin se sisällytetään budjettiin. Muuten budjetti tehdään ilman alv:a.

Selvitä onko organisaatiosi saanut De minimis –tukea viimeisen kolmen vuoden aikana. Liitä selvitys tarvittaessa hakemuksen liitteeksi.

Rahoittajia löydät rahoituskanavia -osiosta.

Hankesuunnitelman laadinta

Hyvä ja selkeä hankesuunnitelma on edellytys kunnostuksen onnistumiselle. Huolellisesti tehty suunnitelma on kunnostuksen käsikirjoitus, jonka avulla hanketta on helppo esitellä yleisölle ja viranomaisille ja hakea hankkeelle rahoitusta.

Suunnitelman tulee vastata ainakin seuraaviin kysymyksiin:

  • Mitä alueella on tarkoitus tehdä ja miksi?
  • Mikä on aikataulu?
  • Kenen toimesta hanke toteutetaan?
  • Mitä menetelmiä tullaan käyttämään?

Suunnitelman tulee sisältää hankeen kannalta oleelliset tiedot. Alle on listattu esimerkkejä yleisesti pyydetyistä tiedoista, varmista tarpeellinen sisältö rahoittajalta hankekohtaisesti.

  • Kohteen sijainti 
  • Ranta- ja vesialueen omistustiedot
  • Kuvaus kohteen nykytilasta ja ongelmista
  • Arvio kuormituksen määrästä ja laadusta
  • Kuvaus luontoarvoista (mm. suojelualueet, uhanalaiset lajit)
  • Tiedot kalastuksesta ja virkistyskäytöstä
  • Tiedot aiemmin toteutetuista hankkeista
  • Hankkeen tavoitteet
  • Kunnostettavien alueiden sijainnit ja kunnostusmenetelmät
  • Kunnostukseen osallistuvat tahot ja viestintäsuunnitelma
  • Suostumukset, sopimukset, luvan tarve
  • Kustannusarvio ja rahoitussuunnitelma
  • Kuvaus kunnostuksen toteuttamisesta, valvonnasta ja työnaikaisesta seurannasta
  • Kohteen seuranta- ja hoitosuunnitelma

Kannattaa tutustua aiemmin rahoitettuihin hankkeisiin, sillä niistä voi saada ideoita, kumppaineita ja tietoa hyvistä käytännöistä. Pyri välttämään päällekkäistä työtä. 

HUOM! Myös suunnitelmien teettämiseen voi hakea ELY-keskukselta avustusta. Tarpeellinen sisältö kannattaa miettiä yhdessä asiantuntijoiden kanssa. Selvityksiä ja hankesuunnitelmia tekevät mm. monet asiantuntijaorganisaatiot. ELY-keskus ei tee kunnostussuunnitelmia, mutta neuvoo esimerkiksi hankeprosessiin ja hankehakemuksen laatimiseen liittyvissä asioissa sekä myöntää avustuksia. 

Esimerkkejä hankesuunnitelmista: 

Hankesuunnitelma maa- ja metsätalouden vesienhallinnan avustushakuun (pdf)

Lupa-asiat kuntoon

Vesistökunnostuksia suunniteltaessa, on huomioitava toimintaa säätelevät lait, erityisesti vesilaki. Muita lakeja, mitkä vaikuttavat toimintaan on ympäristönsuojelulaki, luonnonsuojelulaki, kalastuslaki sekä maankäyttö- ja rakennuslaki.

Vesilain osalta lupaa voidaan tarvita esimerkiksi seuraavissa toimenpiteissä:

  • Toimenpiteet muuttavat vesistön pinnankorkeutta tai virtaamaa
  • Toimenpiteet vaikeuttavat vesillä liikkumista
  • Toimenpiteet aiheuttavat haittaa kalakannoille tai estävät kalojen kulkua
  • Toimenpiteet aiheuttavat haittaa kalastukselle
  • Massojen ruoppaus, jossa ruopataan yli 500 m³ massoja
  • Toimenpiteet, jotka joillakin muulla tavalla loukkaavat yleistä etua.

Varmista luvantarve mahdollisimman aikaisessa vaiheessa esimerkiksi alueesi ELY-keskuksesta. Mikäli vesilupa vaaditaan, se haetaan aluehallintovirastolta (AVI). Lupa-asiat vievät aikaa, joten se on tärkeää huomioida hankeaikataulussa. Valtion avustuksia ei myöskään voida myöntää toimenpiteelle, jonka lupaprosessi on kesken.

Tilavuudeltaan yli 500 m3 ruoppaukselle tulee aina hakea lupa aluehallintovirastolta (AVI). Pienimmästäkin, massamäärältään enintään 500 m3 koneellisesta ruoppauksesta tulee ilmoittaa ELY-keskukseen ja vesialueen omistajalle vähintään 30 vuorokautta ennen töiden aloitusajankohtaa. Ilmoituksen saatuaan ELY-keskus arvioi tapauskohtaisesti, pitääkö ruoppaukseen hakea lupa. Ilmoituksen voi tehdä ELY-keskuksen sähköisen ruoppaus- ja niittoilmoituslomakkeella

Lue lisää vesi- ja ympäristöluvasta (Avi.fi)

Kunnostustöiden toteuttaminen

Kunnostustöitä aletaan valmistelemaan, kun suunnitelma on tehty, rahoitus kunnossa ja tarvittavat luvat haettu. On edettävä suunnitelman mukaisesti ja mahdollisen luvan asettamissa aikatauluissa.

Dokumentointia on syytä tehdä huolellisesti koko hankkeen ajan. Kuitit, talkoolaiset ja tehdyt työtunnit kirjataan ylös. Valokuvia kannattaa ottaa ennen ja jälkeen toteutuksen, sekä toteutuksen aikana. Dokumentointia tarvitaan rahoittajalle tehtävää raportointia varten mutta se selkeyttää myös hankkeen läpikäyntiä toteuttajien kesken. Kunnostustöitä voidaan toteuttaa talkoovoimin, mutta usein tarvitaan myös koneurakoitsijaa.

Seurannan järjestäminen

Vesistön tilaa koskevat havainnot ovat tärkeä osa kunnostushanketta. Ne auttavat hankkeen suunnittelussa, sillä niiden avulla voidaan arvioida vesistön nykytilaa ja ennakoida tilassa tapahtuvia muutoksia sekä tehdä päätöksiä toimenpiteiden tarpeellisuudesta ja mitoituksesta. Seuranta myös mahdollistaa tehtyjen toimenpiteiden vaikutusarvioinnin.

Seurantaohjelman suunnittelu kannattaa aloittaa heti hankkeen alussa. Lisäksi kannattaa hahmotella, mitä hankkeesta jää olemaan hankkeen päätyttyä ja miten ylläpidetään saavutettuja tuloksia. Seurantaa tehdään ennen toimenpiteitä, toimenpiteiden aikana sekä toimenpiteiden jälkeen. Mahdollisuuksien mukaan, seurantaa on jatkettava hankkeen päättymisen jälkeen useiden vuosien ajan. 

Seurantaa voidaan toteuttaa osana hankkeita sekä paikallisin voimin esimerkiksi näkösyvyys- tai vedenpinnan korkeusmittausten avulla tai seuraamalla muutoksia lajistoissa. Seurantaan on myös mahdollista hakea rahoitusta ja seuranta voidaan tarpeen mukaan toteuttaa myös omana hankkeenaan.

Lue lisää vesistökunnostusten seurantojen toteuttaminen (helda.fi)

Taustatietojen selvittäminen

Vesistökunnostushanketta varten tarvitaan monipuolisesti taustatietoja kohdealueesta. Keskeisiä tietoja ovat muun muassa:

  • Maa- ja vesialueiden omistajat pääpiirteittäin
  • Valuma-alue
  • Vedenlaatutiedot
  • Kalastotiedot
  • Tiedot kuormitushistoriasta, kuormittajista
  • Aikaisemmin toteutetut hankkeet, toimenpiteet ja niihin liittyvät luvat
  • Valuma-alueen maankäyttötiedot
  • Merkittävimmät rakenteet, esimerkiksi padot
  • Kohteen sijoittuminen ohjelmiin ja suunnitelmiin
  • Kohteen sidosryhmät
  • Lupatarpeen arviointi
  • Aikaisemmin tehdyt tutkimukset, seurannat ja tiedot vesistön tilan kehityksestä
  • Mahdolliset suojelualueet, suojeltavat lajit ja kaavamääräykset

Monista verkkopalveluista voi hankkia ilmaiseksi tarvittavia tietoja. Alle on listattu joitakin tietolähteitä.


Maa- ja vesialueiden omistajatiedot

Maa-alueen omistuksen selvitystä pystyy edistämään monin tavoin. Maanmittauslaitokselta, paikalliselta metsänhoitoyhdistykseltä sekä alueelliselta Metsäkeskukselta voi tiedustella mahdollisuuksia kattavaan selvitykseen. 

Vesialueen omistajatietojen, useimmiten osakaskuntien, selvittämisessä kannattaa ottaa yhteyttä kunnostuskohteen kalatalousalueeseen tai paikalliseen kalatalouskeskukseen. Selvittelyssä kannatta kysyä osakaskuntien lukumäärän ja sijainnin lisäksi niiden järjestäytyneisyyttä, eli onko osakaskunnalla omaa hallintoa tai toimitsijaa. Selvittelyssä kannatta kysyä osakaskuntien lukumäärän ja sijainnin lisäksi niiden järjestäytyneisyyttä, eli onko osakaskunnalla omaa hallintoa tai toimitsijaa.

Valuma-aluetiedot

Valuma-alueella tarkoitetaan koko sitä aluetta, jolta vesi valuu tarkasteltavana olevaan vesistöön, esimerkiksi järveen tai merenlahteen. Vesistön heikon kunnon alkuperäinen syy on usein siinä, mitä tapahtuu valuma-alueella, joten on tärkeää saada yleiskuva siitä, minkälaista toimintaa valuma-alueella harjoitetaan. Tuleeko sieltä jätevesiä tai onko maankäyttö lisännyt ravinteiden ja muiden aineiden huuhtoutumista vesistöön? Kun vesistöä ryhdytään kunnostamaan, on siten aina tarkasteltava myös valuma-aluetta.

SYKE:n Valuma-alueen rajaustyökalulla VALUE-työkalulla voidaan rajata yläpuolinen valuma-alue uomalle, sen osalle tai kokonaiselle järvelle karttavalinnan perusteella. Lisäksi rajatulle valuma-alueelle voidaan automaattisesti laskea maankäyttöjakauma.

Geologian tutkimuskeskus ylläpitää Maankamara -karttapalvelua, josta löytyy tietoja muun muassa Suomen maa- ja kallioperästä sekä maanpinnan korkeuseroista. 

Vesistön perustiedot, ekologinen tila ja vedenlaatu

Vesiensuojelun karttapalvelu on Varsinais-Suomen ELY-keskuksen ja Lounaistiedon toteuttama karttapalvelu, johon on koottu vesiensuojelun kannalta keskeisiä kartta-aineistoja. Palvelussa on nähtävissä vesien ekologista tilaa, suojelualueita, maaperää, hallinnollisia rajoja ja peltolohkoja koskevaa aineistoa. Kopioi karttapalvelun URL-linkki verkkoselaimen osoiteriville: https://karttapalvelu.lounaistieto.fi/?lang=fi&uuid=09b55fd4-c4fa-44e0-91f3-bbcac3a2f39d

SYKE:n Vesikartta -palvelussa arvioidaan vesistöjen ekologista tilaa. Pienempien vesistöjen, kuten norojen ja purojen tila-arvio puuttuu.

Järvi-meriwikiin on koottu perustiedot kaikista yli yhden hehtaarin kokoisista järvistä ja rannikon merialueista. Osasta vesistöistä löytyy myös vedenlaatutietoja.

Myös alueellisiin vesienhoidon toimenpideohjelmiin on kerätty viimeisintä tietoa vesistöjen tilasta ja kuormituksesta sekä toimenpide-ehdotuksia tilan parantamiseksi. Sähköisen toimenpideohjelman löydät täältä: www.etpo.fi.

Tehdyt toimenpiteet ja suunnitelmat

Vesistökunnostajan karttapalvelusta voi tutustua tehtyihin vesistökunnostuksiin ja ilmoittaa omista vesistökunnostustoimenpiteistä. Myös muuta vesistökunnostuksiin liittyvää tietoa sivulta löytyy.

Mahdollisia selvityksiä ja suunnitelmia voi tiedustella myös ELY-keskuksesta, kunnan ympäristöviranomaiselta tai muilta vesienhoidon toimijoilta.

Luontoarvot

Onko kohdealueella mahdollisesti suojeltavia lajeja tai luontotyyppejä? Lisäselvitykset voivat tulla tarpeeseen, mikäli asiasta ei ole varmuutta. Asiassa kannattaa olla yhteydessä ELY-keskukseen. Voit lähettää viestin osoitteeseen [email protected] tai suoraan asiantuntijalle.

VELMU karttapalvelussa voit katsella ja tulostaa vedenalaisen meriluonnon monimuotoisuuden inventointiohjelma VELMUssa koottuja lajeja, luontotyyppejä ja ympäristömuuttujia kuvaavia pisteaineistoja ja karttatasoja.

Kulttuuriperinnön huomioiminen

Suunnitteluvaiheessa on syytä selvittää, miten hanke vaikuttaa esimerkiksi eri aikakausien rakennusperintöön, rakenteisiin tai kulttuuriperintökohteisiin. Käytännössä tämä tarkoittaa lausunnon pyytämistä museovirastolta. Myös museoviraston ylläpitämää karttapalvelua kannattaa tarkastella, sillä sieltä löytää tietoja muun muassa suojelluista kulttuuriperintökohteista. 

Ilmoitukset ja vesiluvat

Lupa-asioissa on oltava yhteydessä ELY-keskukseen, jossa tarvearvio luvasta tehdään. Aluehallintovirasto (AVI) myöntää luvan. Lupa-asiat vievät aikaa, minkä vuoksi ne on syytä huomioida hankeaikataulussa.

Alle 500 m³ ruoppaus ja niittotöistä on ilmoitettava ELY-keskukseen 30 vrk ennen toimenpiteitä. Ilmoituksen voi tehdä ELY-keskuksen sähköisen ruoppaus ja niittoilmoituslomakkeella.

Paikallisia urakoitsijoita

Konsulttien ja urakoitsijoiden yhteystietoja löytyy hyvin internetin hakupalveluista sopivilla hakusanoilla. Vinkkejä kannattaa kysyä myös muilta aktiivisilta vesistökunnostajilta. Tarjouksia on hyvä pyytää ainakin muutamalta eri toimijalta. Toimijoita on koottu myös KVVY:n alueellisen verkoston hakupalveluun.

Avustushakemus

Alla olevat ohjeet koskevat ELY-keskuksen avustuksia. Mikäli haet avustuksia muista lähteistä varmista tarkemmat ohjeet. 

  • Avustusta voidaan myöntää yleishyödyllisiin hankkeisiin, joiden tarkoituksena on muun muassa edistää vesistöjen monipuolista käyttöä ja hyvää tilaa, turvata luonnon monimuotoisuutta, vahvistaa uhanalaisten tai vaarantuneiden kalakantojen elinvoimaisuutta tai vähentää tulva- ja kuivuusriskejä. 
  • Avustus on tyypillisesti ollut 50 % hankkeen kustannuksista 
  • Avustusta myönnetään maksimissaan hakijan pyytämä määrä. Avustuksen osuus voi olla myös alhaisempi kuin hakemuksessa esitetty määrä 
  • Aiempaa vaikuttavampien hankkeiden käynnistämiseksi Varsinais-Suomen ELY-keskus on kirjannut kriteerit, joilla avustusta voidaan myöntää yli 50 %:ia hankkeen kustannuksista 

Kriteerit yli 50 % avustuksen myöntämiselle

  1. hanke edistää vesienhoidon ja merenhoidon järjestämisestä annetun lain mukaisen vesienhoitosuunnitelman ja merenhoitosuunnitelman sekä niitä toimeenpanevien toimenpideohjelmien toteuttamista;  
  2. hanke sisältyy tulvariskien hallinnasta annetun lain (620/2010) mukaiseen tulvariskien hallintasuunnitelmaan; 
  3. hanke vahvistaa uhanalaisten tai vaarantuneiden vaelluskalakantojen elinvoimaisuutta;  
  4. hanke edistää vesiluonnon monimuotoisuutta luonnonsuojelulain (1096/1996) 7 tai 77 §:ssä tarkoitettuun suojeluohjelmaan tai Natura 2000 -verkostoon kuuluvalla alueella; tai 
  5. kyse on 4 §:n 1 momentin 7 kohdassa tarkoitetusta valtion tuella aiemmin toteutettuun toimenpiteeseen liittyvästä hankkeesta. 

Varsinais-Suomen ELY-keskus on määritellyt kriteerit tarkentamaan valtioneuvoston asetuksen kohdassa 1 tarkoitettuja vesien- ja merenhoitoa edistäviä hankkeita. ELY-keskus hyödyntää seuraavia kriteereitä avustuspäätösten teossa. Yli 50 %:n avustuksen myöntäminen on mahdollista, mikäli vähintään kaksi seuraavista kriteereistä täyttyy: 

  • Hanke on yleishyödyllinen ja vaikuttaa merkittävästi vesistön ekologiseen tilaan 
  • Hanke on valuma-aluelähtöinen, ja sen toimenpiteillä vaikutetaan vesien tilan heikentymisen juurisyihin 
  • Hankkeessa jaetaan tietoa ja osaamista muille toimijoille ja/tai hanke edistää toimijoiden välistä verkostoitumista 
  • Hanke edistää suoraan ja systemaattisesti yksittäistä vesien- tai merenhoidon merkittävää  kunnostustoimenpidettä (esim. vaellusesteen poisto) tai hankkeessa edistetään vesien- ja merenhoidon toimenpiteiden toteutumista valuma-aluetasolla 
  • Hankkeessa osoitetaan hankkeen tulosten aktiivista hyödyntämistä ja käytännön toteutusta 

Lisäksi hankkeessa tulee arvioida toteutettavien toimenpiteiden vaikutuksia ja/tai toteuttaa vesien tilan seurantaa 

Avustushakemuksen tekeminen

Alla on tiivistettynä ELY-keskuksen vaatimukset avustushakemuksen sisällöstä ja tarvittavista liitteistä.

Avustushakemuksen sisältö

  1. Hakija
  2. Lyhyt hankekuvaus ja toimenpiteet
  3. Rahoitussuunnitelma
  4. Liitteet
  5. Asioija

Avustushakemuksen liitteet

  • tarkempi hankesuunnitelma
  • budjetti ja tarkempi rahoitussuunnitelma

Lisäksi tarpeen mukaan:

  • kohteiden sanallinen kuvaus
  • kartta
  • olemassa oleva yleissuunnitelma (jos on)
  • hankkeen toteuttajien välinen aiesopimus / yhteistyösopimus
  • talkootyösuunnitelma
  • organisaatioon liittyvät dokumentit, kuten alv-selvitys, nimenkirjoitusoikeus, säätiörekisteri tms.
  • maanomistajien suostumukset, yhteistyösopimus, yhteistyökumppaneiden sitoumukset 

Lisätietoja hakemuksen laadintaan ja hakuaikoihin löytyy muun muassa ELY-keskuksen avustukset vesistö- ja kalataloushankkeisiin-, Ympäristöministeriön Virtaa vesienhoitoon- ja rahat pintaan -sivustolta. Myös ELY-keskuksesta voi kysyä neuvoa hakemuksen laadintaan.

Mitä avustushakemuksen laadinnassa olisi syytä ottaa huomioon?

  • Hankeidean tulee vastata avustuksen tavoitteisiin.
  • Hakemuksessa tulee osoittaa selkeästi tarve, tavoitteet, toimenpiteet ja tulokset.
  • Hakemuksen on oltava riittävän tarkka, selkeä ja toteutuskelpoinen.
  • Hakemuksessa tulee vastata avustushakemuksessa esitettyihin kysymyksiin / kohtiin.
  • Hankesuunnitelman on oltava realistinen (vrt. toimenpiteet, kohdealue, budjetti, toteutusaika, käytettävissä oleva osaaminen).
  • Arvioi mahdolliset riskit ja niihin varautuminen.
  • Kaikista avustetuista hankkeista tulee viestiä, suunnittele se osaksi hanketta.
  • Suunnittele tulosten ja tuotosten hyötyjen ylläpito tulevaisuudessa.

Miten hyvä avustushakemus tehdään?

  • Hakemuksen valmistelu kannattaa aloittaa hyvissä ajoin ennen määräaikaa.
  • Tutustu avustuksen hakuohjeisiin.
  • Perehdy avustuksen käyttöehtoihin etukäteen.
  • Tee selkeä avustushakemus ja sen liitteeksi tarkempi hankesuunnitelma ja budjetti:
    • mitä tehdään, miksi tehdään, kuka tekee, kenen kanssa, missä tekee, millä aikataululla, mitä tuloksia odotetaan
    • Mitä eri toimenpiteet maksavat, millaisia kulueriä syntyy, paljonko tarvitaan omarahoitusta, paljonko saadaan muuta rahoitusta, paljonko tehdään talkootyötä ja kuka sitä tekee ja mitä tämä talkootyö on.
    • Esitä myös suunnitelma rahoituskauden jälkeisestä toiminnasta.

Ennen avustushakemuksen kirjoittamista, kannattaa kerrata hankkeen vaiheet

Esimerkkejä avustushakemuksista

Avustushakemus vesien- ja merenhoidon sekä vesistö- ja kalataloustoimenpiteiden toteuttamiseen (pdf)

Avustushakemus maa- ja metsätalouden vesienhallinta (pdf)