Alueellista tietoa

Uutiset 2022

Palkkaturva-asiat siirtyvät KEHA-keskukselle 1.1.2025 alkaen

Palkkaturva-asiat siirretään valtakunnallisena tehtävänä KEHA-keskukselle 1.1.2025. Muutoksen myötä KEHA-keskus jatkaa palkkaturvahakemusten ja palkkaturvan takaisinperintäasioiden käsittelyä. Vuodesta 2016 lähtien näitä tehtäviä on hoidettu Uudenmaan ELY-keskuksessa.

Palkkaturvan tarkoitus on turvata työntekijöiden palkat ja muut työsuhdesaatavat silloin, kun työnantaja ei niitä maksukyvyttömyyden takia pysty maksamaan. Työntekijä voi hakea palkkaturvaa itse tai valtuuttaa ammattiliiton hakemaan palkkaturvaa puolestaan.

Asiointi palkkaturva-asioissa 1.1.2025 alkaen

Asiointi palkkaturva-asioissa ei edellytä palkkaturvaa hakeneelta mitään toimenpiteitä viraston vaihtumisen vuoksi. Palkkaturvan yhteystiedot pysyvät ennallaan, ja hakemuksen voi toimittaa sähköisesti KEHA-keskukseen, kunnan työvoimaviranomaiselle tai ulkomailla Suomen edustustoon.

Palkkaturvahakemuksen tai muun palkkaturva-asiaa koskevan asiakirjan voi toimittaa KEHA-keskukseen. Suosittelemme turvapostin käyttöä, ohje verkkosivuilla.

  • postitse postiosoitteeseen KEHA-keskus / Palkkaturva, PL 54, 00521 Helsinki
  • sähköpostitse osoitteeseen palkkaturva.uusimaa(at)ely-keskus.fi

Palkkaturvan asiakaspalvelu palvelee 2.1.2025 alkaen arkisin klo 12 – 15 numerossa 0295 020 020.

Palkkaturvahakemuksen käsittelyaika saattaa alkuvuodesta 2025 olla hitaampi muutoksesta johtuen, eikä asiakaspalvelu välttämättä voi antaa luotettavaa arviota käsittelyajasta. Tilannetta pyritään korjaamaan ja tiedottamaan keskimääräisestä käsittelyajasta mahdollisimman pian.

KEHA-keskuksen verkkosivut sisältävät päivitetyt tiedot palkkaturva-asioista, ja sinne on linkitys nykyisiltä ELY-keskuksen palkkaturvan sivuilta. Palkkaturva-asiat löytyvät päivitetyssä muodossa suomeksi ja ruotsiksi.

Lue lisää

Palkkaturva-asiat siirtyvät KEHA-keskukselle 1.1.2025 alkaen, ELY-keskuksen tiedote 17.12.2024 (sttinfo.fi)