- Ajankohtaista
- Kuulutukset ja ilmoitukset
- Yleistiedoksiannot maantielle jätettyjen ajoneuvojen siirtämiseksi
- Valtion liikenneväylien suunnittelu - kuulutukset
- Ympäristö ja luonnonvarat -vastuualueen valtakunnalliset ja useampaa aluetta koskevat kuulutukset, yleistiedoksiannot ja päätökset
- Meille töihin
- RSS-palvelu
- Tapahtumat ja koulutukset
- Tarjouspyynnöt ja haut
- Tiedotteet
- Tiedotteet 2021
- Tiedotteet 2020
- Tiedotteet 2019
- Tiedotteet 2018
- Tiedotteet 2017
- Tiedotteet 2016
- Tiedotteet 2015
- Tiedotteet 2014
- Tiedotteet 2013
- Tiedotearkisto
- Tilaa tiedotteita
- Uutiset
- Uutiset 2025
- Uutiset 2024
- Uutiset 2023
- Uutiset 2018
- Uutiset 2022
- Uutiset 2021
- Uutiset 2020
- Uutiset 2019
- Uutiset 2017
- Uutiset 2016
- Uutiset 2015
- Uutiset 2014
- Uutiset 2013
- Uutiskirjeet
- Viestintä
Elintarvike- ja juoma-alan yritykset janoavat kasvua
Pienet ja keskisuuret elintarvikeyritykset ovat aiempaa kasvuhakuisempia. Ala uudistuu tehostamalla toimintaansa ja kehittämällä uusia tuotteita. Tiedot käyvät ilmi 27.11.2018 julkaistusta Juomien Suomi -toimialaraportista ja elintarvikealan pk-toimialabarometristä.
Alkoholilain uudistus, kulutuksen monet muutokset ja elämyksellisyyden hakeminen sekä talouden piristyminen sekä vientinäkymät ovat osaltaan siivittäneet juoma-alaa kasvuhakuisuuteen. On myös syntynyt paljon uusia juomia valmistavia yrityksiä.
Uudistumiskeinoina niin elintarvikkeita kuin juomia valmistavat yritykset hyödynsivät eniten investointeja ja tuotetarjonnan kehittämistä. Juomavalmistajat hakivat uusiutumista myös suuntautumalla uusille markkinoille, rekrytoimalla henkilöstöä ja kouluttamalla henkilökuntaansa. Kehittämistarvetta elintarvikealan yrityksissä koetaan olevan eniten myynnissä ja markkinoinnissa sekä tuotannossa ja sen materiaalitoimissa, tietotekniikassa, tuotekehityksessä ja laadussa.
Lue lisää:
- Julkaisupäivä
- 27.11.2018