- Ajankohtaista
- Kuulutukset ja ilmoitukset
- Yleistiedoksiannot maantielle jätettyjen ajoneuvojen siirtämiseksi
- Valtion liikenneväylien suunnittelu - kuulutukset
- Ympäristö ja luonnonvarat -vastuualueen valtakunnalliset ja useampaa aluetta koskevat kuulutukset, yleistiedoksiannot ja päätökset
- Meille töihin
- RSS-palvelu
- Tapahtumat ja koulutukset
- Tarjouspyynnöt ja haut
- Tiedotteet
- Tiedotteet 2021
- Tiedotteet 2020
- Tiedotteet 2019
- Tiedotteet 2018
- Tiedotteet 2017
- Tiedotteet 2016
- Tiedotteet 2015
- Tiedotteet 2014
- Tiedotteet 2013
- Tiedotearkisto
- Tilaa tiedotteita
- Uutiset
- Uutiset 2025
- Uutiset 2024
- Uutiset 2023
- Uutiset 2018
- Uutiset 2022
- Uutiset 2021
- Uutiset 2020
- Uutiset 2019
- Uutiset 2017
- Uutiset 2016
- Uutiset 2015
- Uutiset 2014
- Uutiset 2013
- Uutiskirjeet
- Viestintä
Uutiset 2016
Sumupaalut poistetaan Keski- ja Pohjois-Lapin teiltä (Lappi)
Tarkkaavainen autoilija on huomannut, että valkoiset reunapaalut eli sumupaalut on kerätty pois Keski- ja Pohjois-Lapin pääteiltä. ELY-keskuksen urakoitsijat pystyttävät heijastimilla varustetut aurausviitat sumupaalujen tilalle. Viitat pystytetään tavallista aikaisemmin, jo elokuussa.
Viitat poistetaan keväällä ja uusi viitoitus pystytetään vuosittain.
Valkoisista sumupaaluista on todettu olevan enemmän haittaa kuin hyötyä Lapin lumisilla teillä
Autoilijalle sumupaaluista on hyötyä syyssateiden aikaan, kun musta asfaltti imee kaiken valon. Tavallista aikaisemmin pystytettävät aurausviitat ajavat saman asian.
Viime talven lumimyrskyissä mm. aura-autonkuljettaja ei erottanut lumivallin alle peittyviä valkoisia paaluja. Oli pakko pystyttää jäiseen maahan tavalliset aurausviitat, jotta tien reuna erottuisi.
Kesällä paalut haittasivat niitto-, raivaus-, ojitus ja päällystystöitä. Sumupaalut jätettiin kuitenkin sillankaiteisiin ja jyrkkiin mutkiin.
Lapin päätiet ovat kapeampia kuin etelämpänä. Joidenkin mielestä sumupaalut eivät sovi Lapin maisemaan.
Sumupaalujen poisto perustuu kokeiluihin Käsivarrentiellä
Kolarin ja Palojoensuun välillä on kahtena talvena kokeiltu jo sumupaalujen poistamista. Autoilijoilta on saatu positiivista palautetta. Viitat helpottavat ajamista ja kuljettaja erottaa tien paremmin. Aura-autonkuljettaja kiittää. Auraustyö on helpompaa ja tarkempaa, varsinkin tuiskuilmoilla.
Aurausviitan malli kopioitiin Ruotsin tuntureilta. Aurausviitta on pitempi ja hieman paksumpi kuin Suomessa käytössä oleva malli. Viitta on varustettu kahdella 20 cm pitkällä heijastimella, jotta se näkyisi kaikissa keliolosuhteissa.
Aloite Pelastuslaitokselta
Aloite Käsivarrentien kokeilusta tuli Pelastuslaitokselta. Tavoitteena oli vähentää rekkojen suistumisia.
- Julkaisupäivä
- 2.8.2016