- Ajankohtaista
- Kuulutukset ja ilmoitukset
- Yleistiedoksiannot maantielle jätettyjen ajoneuvojen siirtämiseksi
- Valtion liikenneväylien suunnittelu - kuulutukset
- Ympäristö ja luonnonvarat -vastuualueen valtakunnalliset ja useampaa aluetta koskevat kuulutukset, yleistiedoksiannot ja päätökset
- Meille töihin
- RSS-palvelu
- Tapahtumat ja koulutukset
- Tarjouspyynnöt ja haut
- Tiedotteet
- Tiedotteet 2021
- Tiedotteet 2020
- Tiedotteet 2019
- Tiedotteet 2018
- Tiedotteet 2017
- Tiedotteet 2016
- Tiedotteet 2015
- Tiedotteet 2014
- Tiedotteet 2013
- Tiedotearkisto
- Tilaa tiedotteita
- Uutiset
- Uutiset 2024
- Uutiset 2023
- Uutiset 2022
- Uutiset 2021
- Uutiset 2020
- Uutiset 2019
- Uutiset 2018
- Uutiset 2017
- Uutiset 2016
- Uutiset 2015
- Uutiset 2014
- Uutiset 2013
- Uutiskirjeet
- Viestintä
Uutiset 2016
Vt 6 Taavetti - Lappeenranta -tietyömaalla kiireinen syksy (Kaakkois-Suomi)
Valtatie 6 on Etelä-Karjalan pääyhteys. Tie palvelee sekä paikallista että pitkänmatkan liikennettä, ja on tärkeä väylä teollisuuden raaka-aine- ja satamakuljetuksille. Taavetti−Lappeenranta-osuuden kattavassa parannushankkeessa valtatie 6 parannetaan pääosin nykyiselle paikalle keskikaiteelliseksi nelikaistaiseksi tieksi. Parannettava osuus on kokonaisuudessaan 28 km pitkä.
Hankkeella eletään juuri nyt kiireistä aikaa. – Kaikki sillat lukuun ottamatta Taavetin kohdan siltoja saadaan valettua ja kahta siltaa lukuun ottamatta myös käyttöön syksyn aikana. Rantsilanmäen eritasoliittymä otetaan käyttöön väliaikaisilla järjestelyillä viikolla 44, kertoo hankkeen projektipäällikkö Harri Liikanen Liikennevirastosta. Tietyömaan henkilövahvuus on tällä hetkellä noin 150 henkilöä.
Marraskuun puolivälissä avataan liikenteelle seuraavat osuudet
- Rantsilanmäki - Jurvalan läntinen eritasoliittymä, 1 + 1 -kaistaisena, alennettu nopeus, pituus n. 5 km
- Jurvalan itäinen eritasolittymä - Kärenkylä (nykyinen nelikaistainen tie), 2+2 -kaistainen keskikaiteellinen, 80 km/h rajoitus, pituus 9 km.
- Liikenteelle otoilla tarkoitetaan, että osuuksilta poistuu tasoliittymät ja siksi avataan myös rinnakkaistiet koko matkalla, esim. bussiliikenne ja paikallinen liikenne siirtyy niille, Liikanen selvittää.
Kiivastahtisen syksyn jälkeen tietyömaa hiljene jouluna jäädäkseen sen jälkeen talvitauolle. Työt jatkuvat taas keväällä 2017 ja tavoitteena on saada ensi kesänä koko valtatien osuus valmiiksi ja liikenne kulkemaan lopullisessa muodossa.
Hankkeen taustat
Valtatie 6:n osuudella Taavetti–Lappeenranta liikennöi päivittäin 8 700 – 9 100 autoa, mistä poikkeuksellisen suuri osuus, 20–25 %, eli noin 2 000 autoa, on raskasta liikennettä.
Tällä hetkellä liikenteen sujuvuus osuudella on huono pääasiassa ruuhkautuvien liittymien sekä rekkaliikenteen aiheuttaman jonoutumisen takia. Kaksikaistaisella tiellä ohitusmahdollisuudet ovat huonot ja nopeustasot vaihtelevat.
Tie kulkee nykyisellään Jurvalan taajaman läpi, mikä aiheuttaa alueella turvallisuusriskejä, vähentää asuinviihtyvyyttä ja tuo ympäristöhaittoja. Tien sijainti Salpausselän harjualueilla aiheuttaa suuria riskejä myös vedenhankinnan kannalta tärkeille pohjavesialueille
Rakentaminen käynnistyi lokakuussa 2015. Tämänhetkisen arvion mukaan tavoitteena on avata tie Jurvalan läntisestä eritasoliittymästä itään v. 2017 aikana. Koko hanke valmistuu vuonna 2018.
Hankkeen kustannusennuste on 76 miljoonaa euroa.
Lisätietoja: Vt 6 Taavetti - Lappeenranta -hankesivut (Liikennevirasto) >>
Seuraa myös hankkeen Facebook-sivuja >>
Kuvat: Liikennevirasto
- Julkaisupäivä
- 21.10.2016