- Ajankohtaista
- Kuulutukset ja ilmoitukset
- Yleistiedoksiannot maantielle jätettyjen ajoneuvojen siirtämiseksi
- Valtion liikenneväylien suunnittelu - kuulutukset
- Ympäristö ja luonnonvarat -vastuualueen valtakunnalliset ja useampaa aluetta koskevat kuulutukset, yleistiedoksiannot ja päätökset
- Meille töihin
- RSS-palvelu
- Tapahtumat ja koulutukset
- Tarjouspyynnöt ja haut
- Tiedotteet
- Tiedotteet 2021
- Tiedotteet 2020
- Tiedotteet 2019
- Tiedotteet 2018
- Tiedotteet 2017
- Tiedotteet 2016
- Tiedotteet 2015
- Tiedotteet 2014
- Tiedotteet 2013
- Tiedotearkisto
- Tilaa tiedotteita
- Uutiset
- Uutiset 2025
- Uutiset 2024
- Uutiset 2023
- Uutiset 2018
- Uutiset 2022
- Uutiset 2021
- Uutiset 2020
- Uutiset 2019
- Uutiset 2017
- Uutiset 2016
- Uutiset 2015
- Uutiset 2014
- Uutiset 2013
- Uutiskirjeet
- Viestintä
Makarlan ylikulkusilta uusitaan Piikkiössä, liikenne ohjataan kiertotielle Piikkiön keskustan kautta 24.6.2019 alkaen (Varsinais-Suomi)
Varsinais-Suomen ELY-keskus aloittaa Kaarinan Piikkiössä kantatiellä 40 sijaitsevan Makarlan ylikulkusillan uusimistyöt viikolla 24. Uusi silta rakennetaan vanhan sillan paikalle, joten rakennustöiden ajaksi liikenne sillan kohdalla joudutaan katkaisemaan ja ohjaamaan kiertotielle Piikkiön keskustan kautta. Rakennustyöt ja liikenteen poikkeusjärjestelyt kestävät vuoden 2020 loppusyksyyn saakka. Rakennustyöt aiheuttavat muutoksia myös joukkoliikenteen reitteihin linjoilla 703-706. Pahoittelemme rakennustöiden aiheuttamia haittoja tielläliikkujille.
Siltapaikka sijaitsee Kaarinassa, missä kantatie 40 (Naantali-Piikkiö) ylittää Helsinki-Turku-radan ja Makarlantien. Uusi Makarlan ylikulku- ja risteyssilta korvaa nykyisen 1962 valmistuneen huonokuntoisen sillan. Uusi silta on 6-aukkoinen jännitetty betoninen jatkuva palkkisilta, eli sillan aukkojen määrä vähenee nykyisestä yhdeksästä. Sillan hyötyleveys ja kokonaispituus säilyvät ennallaan, hyötyleveys on 10 metriä ja kokonaispituus 183 metriä. Sillan alikulkukorkeutta kasvatetaan noin yhdellä metrillä rantaradan kohdalla. Samalla varaudutaan tilavarauksella mahdollisen kaksoisraiteen rakentamiseen tulevaisuudessa. Silta perustetaan lyötävillä teräsputkipaaluilla kallion varaan. Makarlan ylikulkusillan uusimistyön yhteydessä kantatiellä 40 uusitaan myös Makarlanjoen kohdalla oleva Makarlan silta (teräksinen putkisilta).
Siltojen uusimistyöt aloitetaan viikolla 24 työmaan perustamisella ja työnaikaisten liikennejärjestelyjen tekemisellä. 24.6.2019 liikenne kantatiellä 40 katkaistaan välillä maantie 110 - Mäenpääntien liittymä. Liikenne ohjataan kiertotielle Hepojoentien (mt 12284) ja maantien 110 kautta. Sillan alittava Makarlantie on liikenteen käytettävissä lähes koko urakan ajan. Heinäkuun aikana tehtävä vanhan sillan purku aiheuttaa kuitenkin lyhyen yhden vuorokauden liikennekatkon myös Makarlantien liikenteeseen. Tästä liikenteen katkaisusta tiedotetaan erikseen, kun ajankohta tarkentuu.
Muutoksia joukkoliikenteen reitteihin
Liikenteen katkaisu vaikuttaa myös Paimio-Piikkiö-Turku –joukkoliikenteeseen. Linjat 703-706 siirtyvät kiertotielle liikenteen katkaisusta johtuen. Kiertotien reitti on Turun suuntaan kuljettaessa Helsingintie (110) – Toivonlinnantie – Hepojoentie – Hadvalantie ja päinvastoin Paimion suuntaan kuljettaessa. Kiertoreitti ei aiheuta muutoksia joukkoliikenteen aikatauluihin. Linja K5 kulkee normaalia reittiä koko työmaan ajan.
Liikennemäärä sillalla on 1820 ajoneuvoa vuorokaudessa.
Urakoitsijana hankkeessa toimii Destia Oy.
LISÄTIETOJA
- Varsinais-Suomen ELY-keskus: siltainsinöörit Ari Salo, p. 0400 510 391 ja Jari Nikki, p. 0400 821 596
- Destia Oy: Vastaava työnjohtaja Mauri Ketonen, puh. 0500 784 631
- Julkaisupäivä
- 5.6.2019