- Ajankohtaista
- Kuulutukset ja ilmoitukset
- Yleistiedoksiannot maantielle jätettyjen ajoneuvojen siirtämiseksi
- Valtion liikenneväylien suunnittelu - kuulutukset
- Ympäristö ja luonnonvarat -vastuualueen valtakunnalliset ja useampaa aluetta koskevat kuulutukset, yleistiedoksiannot ja päätökset
- Meille töihin
- RSS-palvelu
- Tapahtumat ja koulutukset
- Tarjouspyynnöt ja haut
- Tiedotteet
- Tiedotteet 2021
- Tiedotteet 2020
- Tiedotteet 2019
- Tiedotteet 2018
- Tiedotteet 2017
- Tiedotteet 2016
- Tiedotteet 2015
- Tiedotteet 2014
- Tiedotteet 2013
- Tiedotearkisto
- Tilaa tiedotteita
- Uutiset
- Uutiset 2025
- Uutiset 2024
- Uutiset 2023
- Uutiset 2018
- Uutiset 2022
- Uutiset 2021
- Uutiset 2020
- Uutiset 2019
- Uutiset 2017
- Uutiset 2016
- Uutiset 2015
- Uutiset 2014
- Uutiset 2013
- Uutiskirjeet
- Viestintä
Talvihoitoluokan nostosta hyötyvät etenkin kuljetukset ja työmatkaliikenne (Pirkanmaa)
Maanteiden talvihoitoluokkia korotetaan Pirkanmaalla ensi vuoden alusta kaikkiaan lähes tuhannella tiekilometrillä. Aiempaa tehokkaamman talvihoidon mahdollistaa valtion lisätalousarviossa maanteiden talvikunnossapitoon vuodelle 2019 osoitettu 15 miljoonan euron lisäpanostus.
Tämänhetkisen arvion mukaan Pirkanmaa hyötyy maan kokonaispotista noin 800 000 euroa. Hoitoluokkien nostokriteereinä on käytetty tien kokonaisliikennemäärän rinnalla raskaan liikenteen ja raskaan yhdistelmäajoneuvoliikenteen määriä.
Korkeimpaan Ise-hoitoluokkaan Pirkanmaalla nousee kaksi tieosuutta:
- Valtatie 9 Tarastenjärvi–Orivesi
-
Valtatie 3 Metsäkylä–Hämeenkyrö
Toiseksi korkeimpaan Is-hoitoluokkaan nousee neljä pidempää tieosuutta:
- Valtatie 11 Uotsola–Kiikoinen
- Valtatie 12 Pikkola–Huutijärvi
- Kantatie 65 Ylöjärvi–Virrat
- Seututie 249 Kiikka–Hämeenkyrö
Näiden pääosin melko pitkien maantiekohteiden lisäksi Pirkanmaalla on lukuisia paikallisia tieosuuksia, joiden talvihoitoluokkaa nostetaan.
Parempi laatu tarkoittaa lisääntynyttä suolan käyttöä
Talvihoitoluokan nosto merkitsee laatuvaatimusten nousua ja toimenpideaikojen lyhenemistä. Vilkkailla tieosuuksilla hoitoluokan nosto merkitsee selvää parannusta elinkeinoelämän kuljetuksille ja työmatkaliikenteen sujumiselle. Parempi laatu tarkoittaa kuitenkin samalla vääjäämättä lisääntynyttä suolan ja hiekoitushiekan käyttöä. Pohjavesialueilla suolapitoisuuden kasvua voidaan hillitä käyttämällä tavallisen suolan sijasta natrium- tai kaliumformiaattia. Tällaisia kohteita hoitoluokaltaan nostettavilla Pirkanmaan teillä on kahdesta kolmeen.
Laadukkainkaan talvihoito ei tarkoita sitä, että talvella olisi kesäkeli. Autoilijoiden tulee ottaa talvikeli ja sen muutokset huomioon keliin sopivalla rengastuksella sekä oikealla ajotavalla.
Liitteet:
- Teiden talvihoito (Liikennevirasto)
- Liikennetilanne (Liikennevirasto)
Lisätietoja:
- Tienpidon asiantuntija Tomi Alho, Pirkanmaan ELY-keskus, [email protected], p. 0295 036 218
- Yksikön päällikkö Heikki Ikonen, Pirkanmaan ELY-keskus, [email protected], p. 0295 036 236
- Julkaisupäivä
- 6.11.2018