- Ajankohtaista
- Kuulutukset ja ilmoitukset
- Yleistiedoksiannot maantielle jätettyjen ajoneuvojen siirtämiseksi
- Valtion liikenneväylien suunnittelu - kuulutukset
- Ympäristö ja luonnonvarat -vastuualueen valtakunnalliset ja useampaa aluetta koskevat kuulutukset, yleistiedoksiannot ja päätökset
- Meille töihin
- RSS-palvelu
- Tapahtumat ja koulutukset
- Tarjouspyynnöt ja haut
- Tiedotteet
- Tiedotteet 2021
- Tiedotteet 2020
- Tiedotteet 2019
- Tiedotteet 2018
- Tiedotteet 2017
- Tiedotteet 2016
- Tiedotteet 2015
- Tiedotteet 2014
- Tiedotteet 2013
- Tiedotearkisto
- Tilaa tiedotteita
- Uutiset
- Uutiset 2025
- Uutiset 2024
- Uutiset 2023
- Uutiset 2018
- Uutiset 2022
- Uutiset 2021
- Uutiset 2020
- Uutiset 2019
- Uutiset 2017
- Uutiset 2016
- Uutiset 2015
- Uutiset 2014
- Uutiset 2013
- Uutiskirjeet
- Viestintä
Tiedotteet 2015
Balticconnectorin YVA päätökseen, ympäristövaikutukset lähinnä rakentamisen aikaisia. (Uudenmaan ELY-keskus)
Gasum Oy ja virolainen AS EG Vorguteenus suunnittelevat yhdessä merenalaisen maakaasuputken rakentamista Suomen Inkoosta Viron Paldiskiin. Tavoitteena on yhdistää Suomen ja Viron kaasunjakeluverkostot ja parantaa kaasun alueellista saatavuutta sekä toimitusvarmuutta Suomessa ja Baltian maissa.
Uudenmaan ELY toimii hankkeen yhteysviranomaisena ja on antanut lausuntonsa ympäristövaikutusten arviointiohjelman (YVA) arviointiselostuksesta, joka päättää YVA-prosessin. YVAssa on sovellettu kansainvälistä menettelyä, joka tarkoittaa muun muassa sitä, että Viro ja Venäjä ovat saaneet mahdollisuuden antaa lausuntonsa arviointiselostuksesta.
Balticconnector mahdollistaa maakaasun kaksisuuntaisen virtauksen Suomen ja Viron välillä ja tarjoaa samalla mahdollisuuden hyödyntää maanalaisia maakaasun varastointilaitoksia Latviassa. Maakaasuputki yhdistetään olemassa olevaan kaasuverkostoon Suomessa ja Virossa sekä suunniteltuun LNG-terminaaliin Inkoossa.
Hanke on luokiteltu Euroopan laajuisia energiaverkostoja (TEN-E) koskevissa suuntaviivoissa ensisijaiseksi hankkeeksi, ja sille on myönnetty EU:n rahoitustukea. Se on sisällytetty EU:n niin sanotulle PCI listalle (Projects of Common Interest), joka tarkoittaa, että hankkeella katsotaan olevan useampia jäsenmaita hyödyttäviä vaikutuksia.
Suurimmat vaikutukset rakentamisen aikana
Uudenmaan ELYn mukaan selostuksessa on kuvattu riittävällä tarkkuudella hankkeen vaikutukset alueen ympäristöön. Hankkeen suurimmat vaikutukset tulevat olemaan rakentamisen aikana ja ne kohdistuvat merenpohjaan, vedenlaatuun ja luontoon. Rakennustöiden aikana tulee ottaa huomioon, että Suomenlahti on herkkä ja luonnonoloiltaan ainutlaatuinen ja kärsii liiallisesta kuormituksesta. Putkireitti ja työmenetelmät pitää optimoida niin, että merenpohjaan kohdistuvat muokkaus- ja raivaustoimenpiteet ovat mahdollisimman vähäisiä.
Lisäksi rakentamisen aikana merinisäkkäille, kaloille ja linnuille aiheutuvien haitallisten melu-, paineaalto- ja samentumisvaikutusten mahdollisimman tehokkaaseen lieventämiseen tulee kiinnittää erityistä huomiota. Lieventämistoimenpiteitä ovat muun muassa putkireitin optimointi, huolellinen suunnittelu ja rakentamisen ajoitus, riittävät turvaetäisyydet räjäytysten ympärillä sekä hylkeiden ja kalojen karkottaminen ennen räjäytyksiä. Suunnittelun edetessä lupavaiheeseen lieventämistoimenpiteitä on tarkennettava
Balticconnector-hankkeella voi olla haitallisia vaikutuksia vedenalaiseen kulttuuriperintöön. Haitallisten vaikutusten merkittävyyden arvioimiseksi hankealueella on kuitenkin tarpeen tehdä vedenalaisen kulttuuriperinnön lisäselvityksiä yhteistyössä Museoviraston kanssa.
Hanke koetaan hyödylliseksi
Uudenmaan ELYn pyytämissä lausunnoissa mm. tuettiin selostuksessa esitettyä näkemystä hankkeen suuresta yhteiskunnallisesta merkityksestä valtioiden väliselle energiahuollolle ja huoltovarmuudelle. Balticconnector takaisi Itämeren alueella yhtenäisemmän ja monipuolisemman maakaasuverkoston ja turvaisi maakaasun toimitusvarmuutta. Samalla hanke lisäisi Suomen energiaturvallisuutta sekä edesauttaisi Suomen liittymistä kaasun sisämarkkinoihin EU:ssa.
Lausunnoissa todettiin, että rakennusvaiheessa esiintyy lyhytaikaisia kielteisiä vaikutuksia, mutta itse käyttö on ongelmatonta. Erityisen hyvänä pidettiin sitä, että vesipuitedirektiivi ja meristrategiadirektiivi oli nostettu esille ja hankkeen vaikutusta direktiivien tavoitteisiin ja kuvaajiin oli arvioitu.
YVA on toiminut pilottikohteena IMPERIA-hankkeelle
Balticconnector-hanke on toiminut minipilottikohteena EU-rahotteisessa IMPERIA-hankkeessa, jonka päämääränä on parantaa YVA-prosesseja. Arviointiselostuksessa on sovellettu IMPERIA-hankkeessa kehitettyjä työkaluja ja käytäntöjä.
Lisätietoja:
- Leena Eerola, Uudenmaan ELY-keskus, 0295 021 380, [email protected]
- Linkki YVA-hankkeen sivulle (ymparisto.fi)
- Kuvassa Inkoon Inkoon Fjusön, joka on kaasuputken lähtöpaikka Suomen puolella. Kuva Leena Eerola. Kuvaaja mainittava kuvaa käytettäessä.
- Julkaisupäivä
- 9.9.2015