Navigointivalikko
Tiedotteet 2014

Tiedotteet 2014

Tiedotteet 2014

Valtatien 6 parantamisen suunnittelua Kouvolan kohdalla esitellään yleisölle tiistaina 17.6.2014 (Kaakkois-Suomen ELY-keskus)

Kaakkois-Suomen elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus laatii yleissuunnitelmaa valtatien 6 parantamisesta Kouvolan kohdalla. Työhön sisältyy myös valtatien 15 ja maantien 370 suunnittelu Valkealan kirkonkylään saakka. Suunnitelmissa määritellään millaisilla toimenpiteillä tieosuuksia tullaan parantamaan lyhyellä ja pitkällä aikajänteellä.

Alueen asukkaille ja maanomistajille järjestetään yleisötilaisuus tiistaina 17.6.2014 klo 18.00 - 19.30 Kouvola-talon Honka-salissa (Varuskuntakatu 11, 45100 Kouvola). Tilaisuuden alussa pidetään lyhyt suunnittelun esittely, jonka jälkeen valittuihin suunnitelmaratkaisuihin voi tutustua ja keskustella niistä yhdessä suunnittelijoiden kanssa.

Suunnittelualue ja suunnitteluprosessi

Suunnittelun kohteina ovat valtatie 6 välillä Hevossuo - Tykkimäki, valtatie 12 Suviojan - Keltin alueella, valtatie 15 välillä Tykkimäki - Valkeala sekä maantie 370 (Mikkelintie) välillä Tanttari - Heparo.

Suunnittelutehtävä käsittää mainittujen pääväylien ja tiejärjestelyjen kehittämistarpeiden ja -toimenpiteiden suunnittelun sekä alueelle tarvittavien tienparannushankkeiden määrittelyn lyhyellä ja pitkällä aikajänteellä.  Tehtävä sisältää pääosin nykyisenä säilyvän tie- ja katuverkon pääliittymien, liikenteen hallintatoimenpiteiden, kevyen liikenteen väylästön sekä bussiliikenteen kehittämistoimenpiteiden suunnittelun koko suunnittelualueella. Tiestön kehittämistoimenpiteet on määritetty monipuolisten vaihtoehtotarkastelujen perusteella.

Yleissuunnitelman laatimiseen ja tieosuuden kehittämiseen sovelletaan ns. neliporrasajattelua. Neliporrasajattelu on suunnittelumenetelmä, jossa pyritään mm. maankäytön ratkaisuilla, liikenneverkon käytön tehostamisella ja pienemmillä investoinneilla turvaaman tieverkon palvelutaso ennen suurten investointien toteuttamista.

Väyläsuunnittelu liittyy tiiviisti Kouvolan keskeisen kaupunkialueen osayleiskaavan suunnitteluprosessiin ja se tehdään yleiskaavan suunnittelun kanssa samanaikaisesti tiiviissä yhteistyössä.

Työn tilanne ja esittelytilaisuudessa käsiteltävät asiat

Työssä on tähän mennessä selvitetty ja analysoitu alueen nykytilannetta, määritelty tavoitteet ja laadittu sekä vertailtu erilaisia vaihtoehtoja. Valittujen ratkaisujen luonnoksia esitellään alueen asukkaille, maanomistajille ja sidosryhmille. Vuoropuhelun tavoitteena on saada näkemyksiä ja kannanottoja valittujen ratkaisujen viimeistelyä varten. Ratkaisuehdotuksen pääperiaatteet ovat:

  • Valtatie 6 parannetaan keskikaiteelliseksi ohituskaistatieksi Hevossuolta Nappalle. Osuudelle tulee Kukonojan yksityisteiden eritasoliittymä ja Hevossuon eritasoliittymä, jossa kytketään valtatiehen 6 maantiet 364 (Hevossuo-Kellomäki) ja 14556 (Kuukson maantie). Valtatie 6 säilyy nykyisellä paikallaan Hevossuon liittymän pohjoispuolelle saakka ja linjautuu sen jälkeen nykyisen valtatien 6 pohjoispuolelle. Hevossuon ja Nappan välillä tehdään yksityistiejärjestelyjä.
  • Valtateiden 6 ja 12 risteys siirtyy nykyiseltä paikalta Keltistä lännemmäksi Suviojalle. Samalla valtatie 6 muuttuu risteyksessä pääsuunnaksi ja sen linjaus siirtyy Nappan kohdalla noin 3 km:n matkalla nykyistä pohjoisemmaksi. Valtatien 12 lisäksi Suviojan eritasoliittymään kytketään Korian suunnalta maantie 359 sekä alueelle suunniteltu uusi maankäyttö. Suviojan järjestelyt on suunniteltu uusien periaatteiden mukaan eikä nyt esillä oleva vaihtoehto ei ole ollut aikaisemmin nähtävillä yleisötilaisuuksissa. Nykyistä Keltin eritasoliittymää parannetaan lisärampeilla.
  • Keltistä-Tykkimäkeen valtatielle 6 rakennetaan toinen ajorata nykyisen ajoradan eteläpuolelle. Niskalantien ja Tanttarin kohdille tulee uudet liittymät vain toiseen suuntaan. Valtatiellä 6 on yhteydet Niskalantien kohdalla Helsingin suuntaan ja Tanttarissa Lappeenrannan suuntaan. Nykyisiä Puhjon ja Käyrälammen eritasoliittymiä parannetaan. Puhjon ja Ahlmannintien välille on suunniteltu uusi katuyhteys valtatien 6 pohjoispuolelle. Lisäksi Tanttarista on uusi katuyhteys Kymenlaaksontielle. Keltin ja Tykkimäen välille kehitetään yhtenäinen kevyen liikenteen väylästö.
  • Maantietä 370 (Mikkelintietä) Ahlmannintien ja Heparon välillä kehitetään 2-kaistaisena valtatienä liittymiä, kevyen liikenteen yhteyksiä ja meluntorjuntaa parantamalla.
  • Valtatiellä 15 väleillä Heparo - Valkeala ja  Käyrälampi - Lautaro  päätoimenpiteinä on myös liittymien, kevyen liikenteen yhteyksien ja meluntorjunnan parantaminen.

Suunnittelun aikataulu ja vuorovaikutus työn myöhemmissä vaiheissa

Yleissuunnitelman laatiminen on aloitettu vuonna 2012 ja se valmistuu talvella 2015. Kesän ja syksyn 2014 aikana valittujen vaihtoehtojen suunnitelmia tarkennetaan ja viimeistellään sekä tarkennetaan vaikutusten arviointia. Lisäksi muodostetaan ehdotus parantamishankkeiden vaiheittain toteuttamisesta. Tärkeää on tunnistaa tehokkaimmat ja vaikuttavimmat toimenpiteiden, joilla saadaan nopeimmin poistettua keskeisimmät ongelmakohteet. Valittujen vaihtoehtojen viimeistely ja suunnitelman raportointi tapahtuu loppuvuoden 2014 ja alkuvuoden 2015 aikana.

Yleissuunnittelussa on ollut laaja vuoropuhelu, joka on mahdollistanut avoimen osallistumisen. Suunnittelun aikana on järjestetty esittelytilaisuuksia, työpajoja, haastatteluja ja maastokävelyjä alueen asukkaille, maanomistajille, yrityksille, kansalaisjärjestöille ja muille sidosryhmille. Suunnitelman julkistamistilaisuus järjestetään alkuvuonna 2015.

Lisätietoja

Lisätietoja suunnitelmasta antaa Kaakkois-Suomen ELY-keskuskessa Juha Laamanen, puh. 0400 654 153 ja suunnitelmaa laativassa konsulttitoimistossa Sito Oy:ssä  Rauno Tuominen Sito Oy, puh. 020 747 6139.

Hankkeen internet-sivut

Liite: Tieverkon kehittämisen pääperiaatteet (pdf 742 kt)


Alueellista tietoa