- Ajankohtaista
- Kuulutukset ja ilmoitukset
- Yleistiedoksiannot maantielle jätettyjen ajoneuvojen siirtämiseksi
- Valtion liikenneväylien suunnittelu - kuulutukset
- Ympäristö ja luonnonvarat -vastuualueen valtakunnalliset ja useampaa aluetta koskevat kuulutukset, yleistiedoksiannot ja päätökset
- Meille töihin
- RSS-palvelu
- Tapahtumat ja koulutukset
- Tarjouspyynnöt ja haut
- Tiedotteet
- Tiedotteet 2021
- Tiedotteet 2020
- Tiedotteet 2019
- Tiedotteet 2018
- Tiedotteet 2017
- Tiedotteet 2016
- Tiedotteet 2015
- Tiedotteet 2014
- Tiedotteet 2013
- Tiedotearkisto
- Tilaa tiedotteita
- Uutiset
- Uutiset 2025
- Uutiset 2024
- Uutiset 2023
- Uutiset 2018
- Uutiset 2022
- Uutiset 2021
- Uutiset 2020
- Uutiset 2019
- Uutiset 2017
- Uutiset 2016
- Uutiset 2015
- Uutiset 2014
- Uutiset 2013
- Uutiskirjeet
- Viestintä
Tiedotteet 2014
Rödhällsundin silta uusitaan Paraisilla (Varsinais-Suomen ELY-keskus)
Varsinais-Suomen ELY-keskus aloittaa maantiellä 180 Paraisilla sijaitsevan Rödhällsundin sillan uusimistyöt 18.8.2014. Rakennustyöt kestävät vuoden 2015 kesään saakka. Rakennustöiden aluksi tien nopeusrajoitusta joudutaan alentamaan työmaan kohdalla ja syyskuun puolivälistä alkaen myös kaistaleveyksiä rajoitetaan. Myöhemmin syksyllä liikenne ohjataan sillan viereen rakennettavalle kiertotielle, jossa nopeusrajoitus on 30 km/h. Kiertotielle rakennetaan Rödhällsundin ylittävä varasilta. Kiertotiellä on käytössä vain yksi ajokaista ja liikenteenohjaus hoidetaan liikennevaloilla. Rakennustyöt on ajoitettu talviaikaan liikenteelle aiheutuvien haittojen minimoimiseksi, vaikka töiden toteuttaminen tuleekin näin jonkin verran kalliimmaksi. Pahoittelemme rakennustöiden aiheuttamia haittoja tielläliikkujille.
Sillan korjaustyöt aloitetaan 18.8.2014 uuden kevyen liikenteen väylän alle tehtävän paalulaatan rakentamisella ja tiepenkereen tukiseinien lyöntitöillä. Tämän jälkeen rakennetaan paalulaatan päälle kiertotie ja varasilta Rödhällsundin yli. Kiertotiellä on käytössä yksi ajokaista ja liikenteenohjaus suoritetaan liikennevaloilla. Kiertotie otetaan käyttöön myöhemmin syksyllä 2014. Kevyelle liikenteelle ei työskentelyalueen kapeuden takia pystytä järjestämään erillisiä kulkuväyliä.
Geotekniset olosuhteet siltapaikalla ovat hyvin haastavat, jonka johdosta sillan molemmin puolin tie tullaan tukemaan pysyvillä tukiseinillä. Tämä työvaihe tehdään pääsääntöisesti heti kun yleinen liikenne on saatu siirrettyä kiertotielle. Tukiseinien teon jälkeen vanha silta puretaan ja rakennetaan uusi silta vanhan sillan paikalle.
Toukokuussa 2015 liikenne saadaan kulkemaan uudelle sillalle. Lopputöiden aikana 2015 touko-kesäkuussa liikenteen käytössä on pääsääntöisesti kaksi ajokaistaa, mutta silti ajoittain liikennettä joudutaan rajoittamaan vielä yhdelle kaistalle.
Sillan uusimisen yhteydessä rakennetaan sillan molempiin päihin myös kohdalta aiemmin puuttuneet kevyen liikenteen väylät. Uutta kevyen liikenteen väylää tulee rakennettavaksi noin 170 metriä.
Työnaikaisten liikennejärjestelyiden johdosta tienkäyttäjien on syytä varautua pieniin matka-ajan viivästyksiin työmaan kohdalla. Toivomme tienkäyttäjiltä myös varovaisuutta työmaan kohdalla liikuttaessa. Työt valmistuvat kokonaisuudessaan kesällä 2015.
Nykyinen v.1954 rakennettu ja 1969 peruskorjattu Rödhällsundin teräsbetoninen laattasilta on todettu tarkastuksissa niin huonokuntoiseksi, että se on päätetty uusia kokonaan teräsbetonisella laattasillalla. Uuden sillan hyötyleveys on 12 metriä (vanhan sillan leveys 7,7 metriä) ja kokonaispituus 28 metriä. Liikennemäärä sillalla on vajaa 1 900 ajoneuvoa vuorokaudessa, tosin kesäaikaan liikennemäärä kasvaa huomattavasti.
Urakoitsijana hankkeessa toimii Kesälahden Maansiirto Oy.
LISÄTIETOJA:
- Varsinais-Suomen ELY-keskus, siltainsinöörit Ari Salo p. 0400 510 391 (tavoitettavissa 18.8. alkaen) ja Jari Nikki p. 0400 821 596
- Kesälahden Maansiirto Oy, työpäälikkö Matti Rekilä, p. 040 532 2171 ja työmaan vastaava mestari Tapio Railo, p. 0500 722 300
- Julkaisupäivä
- 13.8.2014