- Ajankohtaista
- Kuulutukset ja ilmoitukset
- Yleistiedoksiannot maantielle jätettyjen ajoneuvojen siirtämiseksi
- Valtion liikenneväylien suunnittelu - kuulutukset
- Ympäristö ja luonnonvarat -vastuualueen valtakunnalliset ja useampaa aluetta koskevat kuulutukset, yleistiedoksiannot ja päätökset
- Meille töihin
- RSS-palvelu
- Tapahtumat ja koulutukset
- Tarjouspyynnöt ja haut
- Tiedotteet
- Tiedotteet 2021
- Tiedotteet 2020
- Tiedotteet 2019
- Tiedotteet 2018
- Tiedotteet 2017
- Tiedotteet 2016
- Tiedotteet 2015
- Tiedotteet 2014
- Tiedotteet 2013
- Tiedotearkisto
- Tilaa tiedotteita
- Uutiset
- Uutiset 2025
- Uutiset 2024
- Uutiset 2023
- Uutiset 2018
- Uutiset 2022
- Uutiset 2021
- Uutiset 2020
- Uutiset 2019
- Uutiset 2017
- Uutiset 2016
- Uutiset 2015
- Uutiset 2014
- Uutiset 2013
- Uutiskirjeet
- Viestintä
Tiedotteet 2014
Raatekankaan eritasoliittymän tiesuunnitelma on valmistunut (Pohjois-Savon ELY-keskus)
Pohjois- Savon ELY-keskus ja Joensuun kaupunki käynnistivät huhtikuussa 2013 tie- ja rakennussuunnitelmien laatimisen valtatielle 6 Raatekankaan kohdalla. Tiesuunnitelma on valmistunut ja se on lähetetty lausuntokierrokselle sekä asetettu nähtäville Joensuun kaupungin ja Kontiolahden kunnan ilmoitustauluille.
Lähtökohtana suunnittelulle oli vuonna 2008 laadittu Raatekankaan yleissuunnitelma.
Suunnitelmassa esitetään seuraavia toimenpiteitä:
- Valtatie 6 parannetaan Raatekankaan kohdalla keskikaiteelliseksi nelikaistaiseksi valtatieksi ja Raatekankaan katuliittymien kohdalle rakennetaan eritasoliittymä.
- Rampit sekä risteävät kadut liitetään toisiinsa kaksikaistaisessa kiertoliittymässä.
- Raatekankaantie ja Salpakankaankatu välillä Lukkotie – Ruoppitie tehdään nelikaistaiseksi ja Salpakadun liittymään rakennetaan liikennevalo-ohjaus.
- Yhteensä kuusi uutta siltaa rakennetaan. Näistä kaksi on risteyssiltoja ja neljä kevyen liikenteen alikulkukäytäviä. Nykyinen Raatekankaan alikulkukäytävä puretaan.
Eritasoliittymän suunnitelmaratkaisuksi valittiin eritasokiertoliittymä, joka toteutetaan kaksikaistaisena ns. turbo-liittymänä. Kiertotila on laaja, halkaisijaltaan noin 100 metriä ja kuusihaarainen. Turbo- liittymä parantaa katuverkon liikenteen sujuvuutta, on välityskyvyltään erinomainen ja lisäksi käyttäjälle helppo ja turvallinen ajaa, koska se ohjaa hyvin ajolinjoja. Liittymän valintaa puolsivat myös seikat, että liittymä voidaan toteuttaa suorilla rampeilla ja ratkaisu on parhaiten sovitettavissa joukkoliikenteelle eikä se myöskään haittaa raskasta liikennettä siinä määrin, kuin pienet kiertoliittymät. Myös työnaikaiset liikennejärjestelyt voidaan toteuttaa helpommin ja vähäisemmillä haitoilla.
Suunniteltujen toimenpiteiden tavoitteena on parantaa valtatien ja katuverkon liikenteen sujuvuutta ja liikenneturvallisuutta nykyisin ruuhkaisessa Raatekankaan valo-ohjatussa liittymässä. Suunnittelualueella, valtatiellä 6, on vuosina 2004–2012 tapahtunut yhteensä 244 poliisiin tietoon tullutta liikenneonnettomuutta. Suunnitelluilla ratkaisuilla parannetaan myös kevyen liikenteen olosuhteita ja turvallisuutta ja tuetaan alueen kehittymistä ja maankäyttöä.
Suunnitelma voidaan toteuttaa voimassa olevan asemakaavan mukaisesti.
Suunnitelman kustannusarvio on noin 9 M€. Pohjois- Savon ELY-keskuksen osuus kustannuksista on 55 % ja Joensuun kaupungin osuus 45 %.
Suunnittelu jatkuu rakennussuunnitelman laatimisella, joka valmistuu syksyllä 2014. Hankkeen toteutusajankohta on aikaisintaan vuonna 2015 ja rakentamisen arvioidaan kestävän noin 1,5 vuotta.
Suunnitelman on laatinut Pohjois-Savon ELY-keskuksen ja Joensuun kaupungin toimeksiannosta Ramboll Finland Oy.
Karttoja ja kuvia virtuaalimallista löytyy hankkeen internetsivulta.
Lisätietoja antavat: Pohjois-Savon ELY-keskuksesta projektivastaava Joona Peltoniemi, puh. 029 502 6753, Joensuun kaupungilta projektipäällikkö Tero Toivanen, puh. 050 310 9779 ja Ramboll Finland Oy:stä projektipäällikkö Seppo Parantala, puh. 040 8441 912.
- Julkaisupäivä
- 5.5.2014