- Ajankohtaista
- Kuulutukset ja ilmoitukset
- Yleistiedoksiannot maantielle jätettyjen ajoneuvojen siirtämiseksi
- Valtion liikenneväylien suunnittelu - kuulutukset
- Ympäristö ja luonnonvarat -vastuualueen valtakunnalliset ja useampaa aluetta koskevat kuulutukset, yleistiedoksiannot ja päätökset
- Meille töihin
- RSS-palvelu
- Tapahtumat ja koulutukset
- Tarjouspyynnöt ja haut
- Tiedotteet
- Tiedotteet 2021
- Tiedotteet 2020
- Tiedotteet 2019
- Tiedotteet 2018
- Tiedotteet 2017
- Tiedotteet 2016
- Tiedotteet 2015
- Tiedotteet 2014
- Tiedotteet 2013
- Tiedotearkisto
- Tilaa tiedotteita
- Uutiset
- Uutiset 2025
- Uutiset 2024
- Uutiset 2023
- Uutiset 2018
- Uutiset 2022
- Uutiset 2021
- Uutiset 2020
- Uutiset 2019
- Uutiset 2017
- Uutiset 2016
- Uutiset 2015
- Uutiset 2014
- Uutiset 2013
- Uutiskirjeet
- Viestintä
Tiedotteet 2014
Liukkauden torjunnan kokeilu kevyen liikenteen väylällä Oulussa (Pohjois-Pohjanmaan ELY-keskus)
Liikennevirasto ja Pohjois-Pohjanmaan ELY-keskus kokeilevat uutta liukkauden torjunta menetelmää kevyen liikenteen väylällä Oulussa maantie 847 välillä Kiviniemi – Äimärautio noin 3 kilometrin matkalla. Kokeilussa hiekka korvataan suolaliuoksessa kyllästetyillä puulastuilla. Kokeilu kestää talvikauden 2014–2015 ajan. Kokeilun toteuttaa Oulun alueurakassa toimiva urakoitsija YIT Oyj. Menetelmä on käytössä Sveitsissä La Chaux-de-Fondsin kaupungissa ja kokemukset ovat olleet positiivisia.
Kokeilussa on tavoitteena tutkia käytännössä kuinka puulastut sopivat liukkauden torjuntaan kevyen liikenteen väylillä Suomen olosuhteissa. Tutkimuskohteeksi valittiin tiejakso, jossa väylän toisella puolella käytetään perinteistä hiekoitusta ja toisella puulastuja.
Puulastujen etuja – ympäristöystävällisyys
Puulastujen etuihin kuuluvat niiden ympäristöystävällisyys, kellumiskyky ja nopea jäähän kiinnittyminen. Puulastut eivät aiheuta suuremmin pölyhaittoja, ne ovat biohajoavia ja puulastujen sisältämä suolan määrä on niin pieni, että se ei aiheuta haittaa ympäristölle.
Useasti talven aikana lämpötilan noustessa väylillä oleva lumi/jää peite sulaa ja hiekoitus hiekka uppoa siihen. Näissä tapauksissa uudelleen hiekoittaminen on tarpeellista väylän uudelleen jäätyessä. Puulastujen lisäämistarve arvioidaan olevan pienempi, koska niillä on kyky kellua muodostuneiden veden päällä. Väylän jäätyessä puulastut jäävät osin pinnalle estämään liukkautta. Puulastut ovat kooltaan 5-20 mm pitkiä ja muutaman millimetrin paksuisia.
Tulosten hyödyntäminen liukkauden torjunnassa
Tällä kokeilulla selvitetään, voidaanko uudella liukkauden torjunnalla parantaa käyttäjien kokemaa laatua ja saavuttaa mahdollisia kustannussäästöjä. Talvikauden jälkeen kerätään tienkäyttäjiltä ja urakoitsijalta palaute puulastujen toimivuudesta liukkauden torjunnassa. Tuloksia hyödynnetään kevyen liikenteen väylien liukkauden torjunnan kehittämiseen ja menetelmän laajamittaiseen hyödyntämiseen liukkauden torjunnassa.
Lisätietoja:
Projektipäällikkö Jarkko Pirinen, Pohjois-Pohjanmaan ELY-keskus, puh. 0295 038 274.
- Julkaisupäivä
- 11.12.2014