- Ajankohtaista
- Kuulutukset ja ilmoitukset
- Yleistiedoksiannot maantielle jätettyjen ajoneuvojen siirtämiseksi
- Valtion liikenneväylien suunnittelu - kuulutukset
- Ympäristö ja luonnonvarat -vastuualueen valtakunnalliset ja useampaa aluetta koskevat kuulutukset, yleistiedoksiannot ja päätökset
- Meille töihin
- RSS-palvelu
- Tapahtumat ja koulutukset
- Tarjouspyynnöt ja haut
- Tiedotteet
- Tiedotteet 2021
- Tiedotteet 2020
- Tiedotteet 2019
- Tiedotteet 2018
- Tiedotteet 2017
- Tiedotteet 2016
- Tiedotteet 2015
- Tiedotteet 2014
- Tiedotteet 2013
- Tiedotearkisto
- Tilaa tiedotteita
- Uutiset
- Uutiset 2025
- Uutiset 2024
- Uutiset 2023
- Uutiset 2018
- Uutiset 2022
- Uutiset 2021
- Uutiset 2020
- Uutiset 2019
- Uutiset 2017
- Uutiset 2016
- Uutiset 2015
- Uutiset 2014
- Uutiset 2013
- Uutiskirjeet
- Viestintä
Tiedotearkisto
Tiedotearkistossa on vanhasta ely-keskus.fi-järjestelmästä siirretyt kaikkien virastojen tiedotteet (1.1.2010-16.4.2013). Näissä arkistotiedotteissa aluevalinta ja tiedotteissa olevat liitetiedostolinkit eivät toimi.
Pohjois-Pohjanmaan elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskuksessa (ELY-keskus) on valmistunut valtatien 22 Oulu-Kajaani välin kehittämisselvitys. Suunnitelma on tehty yhteistyössä Kainuun maakunta –kuntayhtymän ja alueen kuntien kanssa. Valtatien 22 linjaussuositukseksi esitetään tien parantamista nykyiselle paikalleen sekä varautumista maakunta-kaavoituksessa Oulujärven maisematiehen yhteystarve – merkinnällä.
Selvityksen alkuvaiheessa tutkittiin jo 1960-luvulla esillä olleet muutkin reittivaihtoehdot kuin valtatien nykyinen linjaus. Oulu-Kajaani valtatie voisi kulkea paitsi nykyisen reitin kautta myös Oulujärven lounais- ja länsipuolitse, joissa linjaukset ovat likimäärin nykyisen reitin pituisia. Näistä reittivaihto-ehdoista luovuttiin, koska ne aiheuttaisivat haittoja luonnonoloille, hajottaisivat alue- ja yhdyskuntarakennetta, vaikeuttaisivat elinkeinoelämän toimintaedellytyksiä, huonontaisivat joukkoliikenteen palvelutasoa ja eri väestöryhmien liikkumismahdollisuuksia ja olisivat sekä investointi- että kunnossapitokustannuksiltaan epätaloudellisia.
Petäjälahden - Kajaanin välille tutkittiin valtatien parantamista nykyiselle paikalleen (A0), Oulujärven maisematievaihtoa (A1) ja valtatien oikaisua Paltamon - Kuluntalahden välillä (A2). Näitä vaihtoehtoja vertailtiin 13 vaikuttavuusmittarin avulla: matka-aika, joukkoliikenteen palvelutaso, liikenneturvallisuus, vesistö kalastusmahdollisuuksineen, luonto ja pohjavedet, maisema ja kulttuuriympäristö, asuinympäristön laatu, palvelujen ja virkistysalueiden saavutettavuus, yhdyskuntarakenne, hiilidioksidipäästöt, elinkeinoelämän toimintaedellytykset, matkailu ja tienpidon kustannukset. Nykylinjaukseen A0 verrattuna vaihtoehdot A1 ja A2 lyhentävät matka-aikaa, parantavat palvelujen ja virkistysalueiden saavutettavuutta sekä matkailua, mutta nostavat merkittävästi tienpidon kustannuksia. Molemmat vaihtoehdot arvioitiin liikennetaloudellisesti kannattaviksi. Nykylinjaus arvioitiin uusia linjauksia paremmaksi erityisesti joukkoliikenteen palvelutason, vesistöjen, kalakannan ja kalastuksen, luonnon ja pohjavesiolosuhteiden, maiseman ja kulttuuriympäristön sekä elinkeinoelämän toimintaedellytysten kannalta.
Vaikutustarkastelujen perusteella selvityksessä esitetään, että valtatien 22 kehittäminen Petäjälahti - Kajaani osuudella tehdään ensi vaiheessa vaihtoehdon A0 pohjalta, koska:
• liikenteen turvallisuus ja sujuvuus voidaan hoitaa A0:n mukaisilla toimenpiteillä vaiheittain edeten kustannustehokkaasti
• vaihtoehto A0 edistää valtakunnallisten alueidenkäyttötavoitteiden toteuttamista ja nykyisen aluerakenteen kehittämistä
• vaihtoehtoon A0 sisältyvät ympäristöön liittyvät vaikutukset ovat erittäin pieniä verrattuna A1- ja A2 -vaihtoehtoihin
Selvityksessä esitetään, että maakuntakaavoituksessa voidaan varautua yhteystarvemerkinnällä Toukansaaren kautta Oulujärven yli kulkevaan linjausvaihtoehtoon, jossa valtatie 22 rakennettaisiin uuteen maastokäytävään välillä Petäjälahti - Kajaani. Vaihtoehdosta A2 eli Paltamon kautta kulkevasta oikaisusta esitetään luovuttavaksi, koska sen merkitys Oulu-Kajaani välin ajomatkan lyhentämisessä on pieni ja vaihtoehdon toteuttaminen tulisi erittäin kalliiksi. Vaihtoehdon A2 toteuttamiskustannuksiin sekä ympäristövaikutuksiin liittyy myös muita vaihtoehtoja enemmän epävarmuustekijöitä.
Valtatien parantamiseksi on laadittu kolmivaiheinen kehittämispolku. Ensimmäiseen vaiheeseen on listattu noin 37 miljoonan euron edestä erilaisia parantamistoimenpiteitä, joiden yksityiskohdat täsmentyvät jatkosuunnittelussa.
ELY-keskus pyytää esiselvityksestä lausunnot valtatien 22 varren kunnilta, maakuntien liitoilta, Kainuun ELY:ltä ja Museovirastosta. Kainuuta koskevasta valtatien kehittämisestä päättää Kainuun maakuntavaltuusto maakuntakaavoituksen yhteydessä. Lisäksi selvitystä hyödynnetään Pohjois-Pohjanmaan, Keski-Pohjanmaan ja Kainuun maakuntien liikennestrategioiden laatimisessa ja Kainuun maakunnallista liikennejärjestelmäsuunnitelmaa laadittaessa.
- Esiselvityksen tiivistelmä (pdf, 2,2 Mt)
Lisätietoja:
Pohjois-Pohjanmaan elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus,
Jussi Sääskilahti, sähköposti: jussi.saaskilahti(at)ely-keskus.fi,
p. 040 566 2901.
- Julkaisupäivä
- 29.3.2011
- Luokitukset