Navigointivalikko
- Ajankohtaista
- Kuulutukset ja ilmoitukset
- Yleistiedoksiannot maantielle jätettyjen ajoneuvojen siirtämiseksi
- Valtion liikenneväylien suunnittelu - kuulutukset
- Ympäristö ja luonnonvarat -vastuualueen valtakunnalliset ja useampaa aluetta koskevat kuulutukset, yleistiedoksiannot ja päätökset
- Meille töihin
- RSS-palvelu
- Tapahtumat ja koulutukset
- Tarjouspyynnöt ja haut
- Tiedotteet
- Tiedotteet 2021
- Tiedotteet 2020
- Tiedotteet 2019
- Tiedotteet 2018
- Tiedotteet 2017
- Tiedotteet 2016
- Tiedotteet 2015
- Tiedotteet 2014
- Tiedotteet 2013
- Tiedotearkisto
- Tilaa tiedotteita
- Uutiset
- Uutiset 2025
- Uutiset 2024
- Uutiset 2023
- Uutiset 2018
- Uutiset 2022
- Uutiset 2021
- Uutiset 2020
- Uutiset 2019
- Uutiset 2017
- Uutiset 2016
- Uutiset 2015
- Uutiset 2014
- Uutiset 2013
- Uutiskirjeet
- Viestintä
Tiedotearkisto
Tiedotearkisto
Tiedotearkistossa on vanhasta ely-keskus.fi-järjestelmästä siirretyt kaikkien virastojen tiedotteet (1.1.2010-16.4.2013). Näissä arkistotiedotteissa aluevalinta ja tiedotteissa olevat liitetiedostolinkit eivät toimi.
TIEDOTEARKISTO
Kevään ja syksyn traktorivaellus on tuttu näky liikenteessä maataloustöiden kiihkeimpinä aikoina. Traktorit ovat kuitenkin liikenteessä ympäri vuoden erilaisissa askareissa, ja osalle traktori on jopa kulkuväline henkilöauton sijaan. Etelä-Pohjanmaan elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskuksen alueella 2000–2009 tapahtuneita traktorionnettomuuksia on selvitetty, ja yllättäen maanteillä kolaroidaankin traktoreiden kanssa tasaiseen tahtiin kaikkina vuodenaikoina.
Keskimäärin kerran viikossa tapahtuu Etelä-Pohjanmaan ELY-keskuksen alueella liikenneonnettomuus, jossa on traktori mukana. Henkilövahinkoon johtaneita traktorionnettomuuksia sattuu vajaa parikymmentä vuosittain. Traktorionnettomuuksia sattuu Etelä-Pohjanmaan ELY-keskuksen alueella melkein kolme kertaa enemmän kuin muualla Suomessa keskimäärin, ja vakavat traktorionnettomuudet ovat jopa seitsemän kertaa yleisempiä kuin Suomessa keskimäärin. Alue on maatalousvaltaista ja tilakokojen kasvun myötä traktoriliikennettä on yhä enemmän päätieverkolla.
Yleisin onnettomuus, joka traktorin kuljettajalle sattuu, on kääntymisonnettomuus. Jotta siltä välttyisi, tulee traktorin kuljettajan huolehtia vilkkujen toimivuudesta ja puhtaudesta, sekä vilkun käyttämisestä hyvissä ajoin ennen kääntymistä. Muiden tielläliikkujien tulee puolestaan huomioida myös hitaamman ajoneuvon antamat aikeet kääntymisestä. Toinen yleinen onnettomuustyyppi on tieltä ulosajo, jonka seurauksiin vaikuttaa suuresti turvavyön käyttö ja traktorihytin sisäpuolen turvallisuus. Kun ajoneuvon kaatuessa pysytään hytin sisällä ja turvavyön ansiosta ei kuljettaja kolhi itseään hytin sisäpuolisiin rakenteisiin, selvitään ojaanajostakin säikähdyksellä.
Maatalousliikennettä on tutkittu myös aikaisempina vuosina (tiehallinto.fi)
Lisätietoja:
Elina Granqvist
Liikenneturvallisuussuunnittelija
Etelä-Pohjanmaan elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus
puh. 040 570 0433
Keskimäärin kerran viikossa tapahtuu Etelä-Pohjanmaan ELY-keskuksen alueella liikenneonnettomuus, jossa on traktori mukana. Henkilövahinkoon johtaneita traktorionnettomuuksia sattuu vajaa parikymmentä vuosittain. Traktorionnettomuuksia sattuu Etelä-Pohjanmaan ELY-keskuksen alueella melkein kolme kertaa enemmän kuin muualla Suomessa keskimäärin, ja vakavat traktorionnettomuudet ovat jopa seitsemän kertaa yleisempiä kuin Suomessa keskimäärin. Alue on maatalousvaltaista ja tilakokojen kasvun myötä traktoriliikennettä on yhä enemmän päätieverkolla.
Yleisin onnettomuus, joka traktorin kuljettajalle sattuu, on kääntymisonnettomuus. Jotta siltä välttyisi, tulee traktorin kuljettajan huolehtia vilkkujen toimivuudesta ja puhtaudesta, sekä vilkun käyttämisestä hyvissä ajoin ennen kääntymistä. Muiden tielläliikkujien tulee puolestaan huomioida myös hitaamman ajoneuvon antamat aikeet kääntymisestä. Toinen yleinen onnettomuustyyppi on tieltä ulosajo, jonka seurauksiin vaikuttaa suuresti turvavyön käyttö ja traktorihytin sisäpuolen turvallisuus. Kun ajoneuvon kaatuessa pysytään hytin sisällä ja turvavyön ansiosta ei kuljettaja kolhi itseään hytin sisäpuolisiin rakenteisiin, selvitään ojaanajostakin säikähdyksellä.
Maatalousliikennettä on tutkittu myös aikaisempina vuosina (tiehallinto.fi)
Lisätietoja:
Elina Granqvist
Liikenneturvallisuussuunnittelija
Etelä-Pohjanmaan elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus
puh. 040 570 0433
- Julkaisupäivä
- 6.9.2010
- Luokitukset
Lisätietoja