Navigointivalikko
- Ajankohtaista
- Kuulutukset ja ilmoitukset
- Yleistiedoksiannot maantielle jätettyjen ajoneuvojen siirtämiseksi
- Valtion liikenneväylien suunnittelu - kuulutukset
- Ympäristö ja luonnonvarat -vastuualueen valtakunnalliset ja useampaa aluetta koskevat kuulutukset, yleistiedoksiannot ja päätökset
- Meille töihin
- RSS-palvelu
- Tapahtumat ja koulutukset
- Tarjouspyynnöt ja haut
- Tiedotteet
- Tiedotteet 2021
- Tiedotteet 2020
- Tiedotteet 2019
- Tiedotteet 2018
- Tiedotteet 2017
- Tiedotteet 2016
- Tiedotteet 2015
- Tiedotteet 2014
- Tiedotteet 2013
- Tiedotearkisto
- Tilaa tiedotteita
- Uutiset
- Uutiset 2025
- Uutiset 2024
- Uutiset 2023
- Uutiset 2018
- Uutiset 2022
- Uutiset 2021
- Uutiset 2020
- Uutiset 2019
- Uutiset 2017
- Uutiset 2016
- Uutiset 2015
- Uutiset 2014
- Uutiset 2013
- Uutiskirjeet
- Viestintä
Tiedotearkisto
Tiedotearkisto
Tiedotearkistossa on vanhasta ely-keskus.fi-järjestelmästä siirretyt kaikkien virastojen tiedotteet (1.1.2010-16.4.2013). Näissä arkistotiedotteissa aluevalinta ja tiedotteissa olevat liitetiedostolinkit eivät toimi.
TIEDOTEARKISTO
Tienvarsien niitot ovat alkaneet kesäkuun alussa, ja niittoja jatketaan elokuun loppuun saakka. Vesakoiden raivauksia tehdään kesäkuun alusta syksyyn saakka. Viheralueiden hoito perustuu viherhoitoluokitukseen. Viherhoitoluokasta riippuen tienvarsia niitetään 1-4 kertaa kesässä. Vesakoita raivataan pääsääntöisesti joka kolmas vuosi. Kuitenkin pääteiden hirvivaara-alueilla ja koulujen läheisyydessä vesakot raivataan vuosittain.
Viherhoitoluokituksessa huomioidaan mm. tien vilkkaus, taajamat ja koulujen läheisyys. Taajamahoitoluokassa niitetään 3-4 kertaa kesässä. Vilkkailla teillä niitetään kaksi kertaa kesässä. Vähäliikenteisemmillä teillä niitetään kerran kesässä. Kerran kesässä niitettäessä niitto suoritetaan pääsääntöisesti 1.7.-31.8. välisenä aikana. Jos tienvarsi niitetään useammin, ensimmäinen niittokerta suoritetaan ennen juhannusta. Aikataulut ovat ohjeellisia, ja niistä voidaan poiketa aluevastaavan luvalla, kun se on niittojen suorittamisen kannalta tarkoituksenmukaista.
Erityishoitoa vaativat viheralueet niitetään kohdekohtaisen viherhoitosuunnitelman mukaisesti. Tällaisia erityishoitoa vaativia viheralueita ovat mm. museosillat, levähdysalueet, pohjavesialueet, eritaso- ja kiertoliittymät sekä alikulkukäytävät.
Hitaasti liikkuva niittokone on syytä ohittaa liikenteessä riittävän etäältä ja varovaisuutta noudattaen, sillä niittokoneen leikkuupäästä saattaa joskus sinkoutua kiviä ajoradalle. Koneiden kuljettajat havaitsevat ohitustarpeen ja antavat tilaa ohitukseen turvallisessa kohdassa. Tiellä liikkujien on myös syytä ottaa huomioon, että niitot viimeistellään käsityönä siimaleikkureilla.
Niitoilla poistetaan tien sisä- ja ulkoluiskasta korkeakasvuiset heinät ja vesakot, jotka peittävät helposti näkyvyyttä henkilöautosta ja haittaavat liikennemerkkien ja opasteiden havaitsemista. Korkea kasvillisuus haittaisi vähitellen myös kuivatuksen toimimista maanteiden ojissa. Tieympäristön viheralueiden hoidolla luodaan tieympäristöön myös siisteyttä ja viihtyisyyttä. Harvemmin tehtävillä, mutta kauemmas tiestä ulottuvilla vesakonraivauksilla poistetaan pensaikkoa, joka houkuttelee hirvieläimiä tien varteen. Metsäisten maantieosuuksien raivauksella helpotetaan sekä hirvien että pienempien eläinten havaitsemista tieympäristössä.
Vesakoita raivataan pääsääntöisesti joka kolmas vuosi. Kuitenkin pääteiden hirvivaara-alueilla vesakoita raivataan vuosittain. Alueurakoiden kilpailutuksen myötä urakkasopimuksiin sisällytetään koulujen läheisyydessä olevien liikennettä vaarantavien vesakoiden raivaukset vuosittain ennen koulujen alkua. Tähän mennessä vaatimukset on sisällytetty Porin, Raision ja Someron alueurakoihin.
Valtatien 10 Turun ja Kosken kuntien välisellä tiejaksolla tehdään touko-syyskuun aikana tähän asti mittavimmat raivaustyöt, sillä vesakoiden lisäksi tiealueelta poistetaan törmäystilanteissa vaaralliset runkopuut. Puusto poistetaan tiealueelta noin 12 metrin etäisyydelle päällysteen reunasta tai metsän rajaan asti. Liikenneturvallisuutta parannetaan poistamalla tiealueelta törmäystilanteissa vaaralliset runkopuut ja harventamalla kasvillisuutta sekä nostamalla runkopuiden oksakorkeutta noin kolmeen metriin erityisesti hirvi- ja peura-alueilla.
Lisätietoja: Varsinais-Suomen ELY-keskus, liikenteen ympäristövastaava Niina Jääskeläinen, puh. 040 738 4296
Lisätietoja vt 10 vesakonraivauksista: Varsinais-Suomen ELY-keskus, aluevastaava Veijo Niittynen, puh. 0400 789 660 ja liikenneturvallisuusinsinööri Jaakko Klang, puh. 0400 824 207 sekä YIT Rakennus Oy, työmaapäällikkö Meeri Aaltonen, puh. 040 869 1021
Viherhoitoluokituksessa huomioidaan mm. tien vilkkaus, taajamat ja koulujen läheisyys. Taajamahoitoluokassa niitetään 3-4 kertaa kesässä. Vilkkailla teillä niitetään kaksi kertaa kesässä. Vähäliikenteisemmillä teillä niitetään kerran kesässä. Kerran kesässä niitettäessä niitto suoritetaan pääsääntöisesti 1.7.-31.8. välisenä aikana. Jos tienvarsi niitetään useammin, ensimmäinen niittokerta suoritetaan ennen juhannusta. Aikataulut ovat ohjeellisia, ja niistä voidaan poiketa aluevastaavan luvalla, kun se on niittojen suorittamisen kannalta tarkoituksenmukaista.
Erityishoitoa vaativat viheralueet niitetään kohdekohtaisen viherhoitosuunnitelman mukaisesti. Tällaisia erityishoitoa vaativia viheralueita ovat mm. museosillat, levähdysalueet, pohjavesialueet, eritaso- ja kiertoliittymät sekä alikulkukäytävät.
Hitaasti liikkuva niittokone on syytä ohittaa liikenteessä riittävän etäältä ja varovaisuutta noudattaen, sillä niittokoneen leikkuupäästä saattaa joskus sinkoutua kiviä ajoradalle. Koneiden kuljettajat havaitsevat ohitustarpeen ja antavat tilaa ohitukseen turvallisessa kohdassa. Tiellä liikkujien on myös syytä ottaa huomioon, että niitot viimeistellään käsityönä siimaleikkureilla.
Niitoilla poistetaan tien sisä- ja ulkoluiskasta korkeakasvuiset heinät ja vesakot, jotka peittävät helposti näkyvyyttä henkilöautosta ja haittaavat liikennemerkkien ja opasteiden havaitsemista. Korkea kasvillisuus haittaisi vähitellen myös kuivatuksen toimimista maanteiden ojissa. Tieympäristön viheralueiden hoidolla luodaan tieympäristöön myös siisteyttä ja viihtyisyyttä. Harvemmin tehtävillä, mutta kauemmas tiestä ulottuvilla vesakonraivauksilla poistetaan pensaikkoa, joka houkuttelee hirvieläimiä tien varteen. Metsäisten maantieosuuksien raivauksella helpotetaan sekä hirvien että pienempien eläinten havaitsemista tieympäristössä.
Vesakoita raivataan pääsääntöisesti joka kolmas vuosi. Kuitenkin pääteiden hirvivaara-alueilla vesakoita raivataan vuosittain. Alueurakoiden kilpailutuksen myötä urakkasopimuksiin sisällytetään koulujen läheisyydessä olevien liikennettä vaarantavien vesakoiden raivaukset vuosittain ennen koulujen alkua. Tähän mennessä vaatimukset on sisällytetty Porin, Raision ja Someron alueurakoihin.
Valtatien 10 Turun ja Kosken kuntien välisellä tiejaksolla tehdään touko-syyskuun aikana tähän asti mittavimmat raivaustyöt, sillä vesakoiden lisäksi tiealueelta poistetaan törmäystilanteissa vaaralliset runkopuut. Puusto poistetaan tiealueelta noin 12 metrin etäisyydelle päällysteen reunasta tai metsän rajaan asti. Liikenneturvallisuutta parannetaan poistamalla tiealueelta törmäystilanteissa vaaralliset runkopuut ja harventamalla kasvillisuutta sekä nostamalla runkopuiden oksakorkeutta noin kolmeen metriin erityisesti hirvi- ja peura-alueilla.
Lisätietoja: Varsinais-Suomen ELY-keskus, liikenteen ympäristövastaava Niina Jääskeläinen, puh. 040 738 4296
Lisätietoja vt 10 vesakonraivauksista: Varsinais-Suomen ELY-keskus, aluevastaava Veijo Niittynen, puh. 0400 789 660 ja liikenneturvallisuusinsinööri Jaakko Klang, puh. 0400 824 207 sekä YIT Rakennus Oy, työmaapäällikkö Meeri Aaltonen, puh. 040 869 1021
- Julkaisupäivä
- 16.6.2010
- Luokitukset
Lisätietoja