- Ajankohtaista
- Kuulutukset ja ilmoitukset
- Yleistiedoksiannot maantielle jätettyjen ajoneuvojen siirtämiseksi
- Valtion liikenneväylien suunnittelu - kuulutukset
- Ympäristö ja luonnonvarat -vastuualueen valtakunnalliset ja useampaa aluetta koskevat kuulutukset, yleistiedoksiannot ja päätökset
- Meille töihin
- RSS-palvelu
- Tapahtumat ja koulutukset
- Tarjouspyynnöt ja haut
- Tiedotteet
- Tiedotteet 2021
- Tiedotteet 2020
- Tiedotteet 2019
- Tiedotteet 2018
- Tiedotteet 2017
- Tiedotteet 2016
- Tiedotteet 2015
- Tiedotteet 2014
- Tiedotteet 2013
- Tiedotearkisto
- Tilaa tiedotteita
- Uutiset
- Uutiset 2024
- Uutiset 2023
- Uutiset 2022
- Uutiset 2021
- Uutiset 2020
- Uutiset 2019
- Uutiset 2018
- Uutiset 2017
- Uutiset 2016
- Uutiset 2015
- Uutiset 2014
- Uutiset 2013
- Uutiskirjeet
- Viestintä
Tiedotearkisto
Tiedotearkistossa on vanhasta ely-keskus.fi-järjestelmästä siirretyt kaikkien virastojen tiedotteet (1.1.2010-16.4.2013). Näissä arkistotiedotteissa aluevalinta ja tiedotteissa olevat liitetiedostolinkit eivät toimi.
Talvi on ollut Varsinais-Suomessa ja Satakunnassa päällysteiden kulumisen kannalta pääosin todella paha ja nastarenkaat ovat kuluttaneet päällysteitä paljon. Sateet ovat aiheuttaneet vaurioita vähäliikenteisillä teillä, ja myös muutamalla vilkkaammalla tiellä vauriot ovat olleet merkittäviä. Kevään routatilanteen ennustetaan kuitenkin olevan paria edellistä vuotta helpompi.
Teiden korjausvelka on kasvanut jo vuosien ajan. Vuosia jatkunut heikkeneminen alkaa näkyä yhä suurempina vaurioina myös vilkkaasti liikennöidyillä pääteillä. Suurimmat ongelmat ovat kuitenkin vähäliikenteisillä teillä, sillä niiden pinnan tai rakenteen kunnon parantamiseen ei ole juurikaan mahdollisuuksia. Tiukassa rahatilanteessa tingitään ensisijaisesti vähäliikenteisen tieverkon kunnosta, koska tien huonosta kunnosta aiheutuvat haitat ja onnettomuusriskit ovat pienemmät kuin vilkasliikenteisillä teillä.
Varsinais-Suomessa ja Satakunnassa on muuta maata enemmän ns. kevyesti päällystettyjä sorateitä, jotka ovat heikompia kuin varsinaiset päällystetyt tiet ja näin ollen siis alttiimpia vaurioille. Tällaiset soratien pintaukset ja sirotepintaukset kuluvat myös nopeammin kuin varsinaiset päällysteet, mikä pahentaa yleensä ongelmia entisestään. Meri-ilmasto ja maaperäolosuhteet asettavat myös lisähaasteita teiden kunnolle. Meri-ilmastosta johtuen sää on sateinen ja vaihtelee usein talvisin nollakelin molemmin puolin, mikä lisää teiden vaurioita ja päällysteen kulumista. Lisäksi maaperän vaihdellessa kantavasta kalliosta heikkoon saviseen maaperään päällysteisiin saattaa syntyä merkittäviä painumia näiden liitoskohtiin.
Routa ilmenee teiden halkeiluna, kuoppina, painautumina ja routanousuina. Sorateillä ei ole odotettavissa runkokelirikkoa. Pintakelirikkoa saattaa esiintyä jonkin verran jo nyt aurinkoisilla paikoilla päiväaikaan. Pintakelirikkoa voi tulla enemmänkin, jos keväästä tulee lämmin ja kostea. Kevään sääolot ratkaisevat, millaiseksi tilanne muodostuu. Jos päivisin on tuulta ja aurinko paistaa ja öisin on pakkasta, päästään vähemmillä vaurioilla. Kevään routatilanteen ennustetaan kuitenkin olevan paria edellistä vuotta helpompi.
Routavaurioista, pintakelirikosta ja tulvista varoitetaan tielläliikkujia liikennemerkein. Joskus vauriot ilmaantuvat kuitenkin niin nopeasti, ettei niitä ehditä merkitä. Tielläliikkujien onkin syytä noudattaa varovaisuutta etenkin vähäliikenteisillä teillä liikkuessaan. Teiden kunnosta ja liikenteen ongelmista voi ilmoittaa Tienkäyttäjän linjalle, puh. 0200 2100 (24 h/vrk).
Lisätietoja: Varsinais-Suomen ELY-keskuksen aluevastaavat
- Varsinais-Suomi: Markus Salminen, puh. 0400 535 878
- Satakunta: Pekka Hautaviita, puh. 0400 124 791
- Julkaisupäivä
- 21.3.2012
- Luokitukset