- Ajankohtaista
- Kuulutukset ja ilmoitukset
- Yleistiedoksiannot maantielle jätettyjen ajoneuvojen siirtämiseksi
- Valtion liikenneväylien suunnittelu - kuulutukset
- Ympäristö ja luonnonvarat -vastuualueen valtakunnalliset ja useampaa aluetta koskevat kuulutukset, yleistiedoksiannot ja päätökset
- Meille töihin
- RSS-palvelu
- Tapahtumat ja koulutukset
- Tarjouspyynnöt ja haut
- Tiedotteet
- Tiedotteet 2021
- Tiedotteet 2020
- Tiedotteet 2019
- Tiedotteet 2018
- Tiedotteet 2017
- Tiedotteet 2016
- Tiedotteet 2015
- Tiedotteet 2014
- Tiedotteet 2013
- Tiedotearkisto
- Tilaa tiedotteita
- Uutiset
- Uutiset 2025
- Uutiset 2024
- Uutiset 2023
- Uutiset 2018
- Uutiset 2022
- Uutiset 2021
- Uutiset 2020
- Uutiset 2019
- Uutiset 2017
- Uutiset 2016
- Uutiset 2015
- Uutiset 2014
- Uutiset 2013
- Uutiskirjeet
- Viestintä
Tiedotearkisto
Tiedotearkistossa on vanhasta ely-keskus.fi-järjestelmästä siirretyt kaikkien virastojen tiedotteet (1.1.2010-16.4.2013). Näissä arkistotiedotteissa aluevalinta ja tiedotteissa olevat liitetiedostolinkit eivät toimi.
E18 -moottoritiellä Salossa Hajalan risteysillan ja Muurlan välillä viikonloppuna syntyneitä vauriota paikataan, ja työt pyritään saamaan valmiiksi huomenna. Vaurioita on tämän päivän aikana tullut vielä lisää. Tielläliikkujia pyydetään varomaan paikattavalla tieosuudella olevia irtokiviä. Vauriot syntyivät yllättäen, ja niistä aiheutui suurta haittaa tielläliikkujille. Muuttuvat nopeusrajoitukset ja informaatiotaulut ovat tärkeässä roolissa päällystevaurioista varoittamisessa. Tien nopeusrajoitus palautetaan 100 km/h, kun kaikki päällystevauriot on paikattu. Toistaiseksi nopeusrajoitus pidetään 80 km tunnissa. Vauriot sijoittuvat v. 2003 avatulle moottoritien jaksolle. Pääsyynä vaurioihin on tien rakenteisiin pienten halkeamien kautta päässyt vesi. Ko. tieosuudella piti alun alkaenkin tehdä päällystystöitä kesällä.
Vauriot paikataan nyt pysyvämmin kuumalla valumassalla. Viikonloppuna paikkauksia tehtiin kylmällä paikkausmassalla, koska asfalttiasemat ovat viikonloppuisin kiinni. Paikkaukset toimivat ensivaiheen hätäapuna, jolla taataan turvallinen liikkuminen. Tähän vuodenaikaan vaurioiden korjaamisessa ei voida käyttää muita menetelmiä. Tieosuuden ensi kesään ajoittuva päällystysurakka on kilpailutettavana. Tieosuus on ollut tarkoitus päällystää osittain uudelleen tien uraisuuden vuoksi, sillä tien päällystettä ei ole uusittu tällä kohtaa vielä kertaakaan tien valmistumisen jälkeen. Vaurioiden vuoksi päällystysmenetelmää joudutaan vielä arvioimaan uudelleen. Päällystystöitä tehdään lähinnä Salo (Piihovi) – Muurla –välisellä tieosuudella ja muilta osin vain tarpeen mukaan. Päällystysaikataulu tarkentuu vasta myöhemmin keväällä.
Nyt esiintyneet vauriot ovat harvinaisia pääteillä, sillä pääteillä päällysteiden kuntovaatimukset ovat tiukat, ja ne päällystetään uudelleen n. 5 vuoden välein. Päätiet joudutaan yleensä päällystämään uudelleen urien vuoksi; kuoppia ja muita päällystevaurioita esiintyy yleensä vähäliikenteisillä teillä, joilla päällyste uusitaan harvoin. Pääteillä päällysteitä uusitaan yleensä vuorotellen kahdella eri menetelmällä. Kevyempi menetelmä on jyrsiä vanha päällyste pois ja käyttää sitä uuden päällysteen materiaalina. Kestävämpi, mutta kaksi kertaa kalliimpi menetelmä on levittää uusi päällyste vanhan päälle. Kevyempää päällystysmenetelmää käyttämällä voidaan päällystää vuosittain enemmän tiekilometrejä. Kevyempää uusiomenetelmää käytetään aina myös silloin, kun nelikaistaisella tiellä uusitaan vain toinen samansuuntaisista kaistoista.
Varsinais-Suomen ELY-keskuksen alueella on n. 6 000 km päällystettyjä teitä. Vuosittain voidaan perusväylänpidolla päällystää uudelleen maanteitä n. 450 km, vaikka tarve on kaksinkertainen. Ensisijaisesti pidetään vilkkaat päätiet kunnossa. Vuosittain laadittavaan päällystysohjelmaan valitaan päällystyskohteet kuntomittausten mukaan. Teiden kunnossapidossa Varsinais-Suomen ELY-keskuksen alueen haasteena muuhun maahan verrattuna ovat rannikkoseudun nopeat kelivaihtelut ja savikoista johtuvat ongelmat. Esimerkiksi epätasaiset painaumat ja sortumaherkät kohteet ovat yleisempiä kuin muualla maassa. Tämä näkyy myös kunnossapidon kalleutena.
Muuttuvat nopeusrajoitukset ja informaatiotaulut ovat olleet tärkeässä roolissa päällystevaurioista varoittamisessa. Muistutamme tielläliikkujille, että nopeusrajoitusten noudattaminen on tärkeää ja ajonopeus on sovitettava tilanteeseen ja olosuhteisiin. Myös informaatiotaulujen varoitukset on syytä ottaa vakavasti.
Pahoittelemme vaurioiden aiheuttamia haittoja tielläliikkujille. Vastaamme maanteiden kunnosta, ja jos tienkäyttäjälle tapahtuu maantiellä liikennevahinko, jonka hän katsoo aiheutuneen tien puutteellisesta kunnossapidosta, hän voi hakea ELYltä vahingonkorvausta. ELYn vahingonkorvausvastuun edellytyksenä ovat tien huonon kunnon lisäksi tienhoidon virheellisyys ja huolimattomuus tai tienpitotehtävien laiminlyönti. Pelkästään tien huono kunto ei automaattisesti oikeuta korvaukseen. Oleellista on, onko maantien ja siihen kuuluvien laitteiden hoito tehty laatuvaatimusten mukaan, ja onko vaarallisista paikoista varoitettu. Lisäksi tienkäyttäjän oma tuottamus tai myötävaikutus voi vaikuttaa ratkaisuun. Vahinkotapahtuman jälkeen kannattaa mahdollisimman pian ottaa yhteyttä Liikenteen asiakaspalveluun, puh.0206 90300 (arkisin klo 9-16), josta saa tietoja, mitä selvityksiä vahinkopaikalta pitää tehdä mahdollista korvaushakemusta varten. Vahingot tutkitaan ja korvausratkaisut tehdään aina tapauskohtaisesti.
Lisätietoja: Varsinais-Suomen ELY-keskus, kunnossapitoasiantuntija Jukka Heikkilä, puh. 040 727 6061 ja päällysteinsinööri Tero Ahokas, puh. 040 503 8843
- Julkaisupäivä
- 13.3.2011
- Luokitukset