Ylä-Pirkanmaan liikenneturvallisuussuunnitelma valmistunut, lähivuosien painopistealueet tiedossa (Pirkanmaan ELY-keskus)

Ylä-Pirkanmaan liikenneturvallisuussuunnitelma valmistunut, lähivuosien painopistealueet tiedossa (Pirkanmaan ELY-keskus)

Ylä-Pirkanmaan liikenneturvallisuussuunnitelma valmistui joulukuussa 2013. Suunnitelma laadittiin laajassa yhteistyössä Juupajoen kunnan, Mänttä-Vilppulan kaupungin, Oriveden kaupungin, Ruoveden kunnan, Virtain kaupungin, Pirkanmaan elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskuksen, Liikenneturvan ja poliisin kanssa. Suunnitelman toteutumisen ja tavoitteisiin pääsemisen edellytyksenä on, että elinikäinen – ja erityisesti valittuihin painopistealueisiin kohdistuva – liikenneturvallisuustyö kunnissa saadaan elvytettyä ja yhteistyötä lisättyä. Yk-sistään liikenneympäristön ratkaisuilla suunnitelmassa esitettyihin tavoitteisiin ei päästä.

Pirkanmaalla joka kolmannen kuolemaan johtaneen onnettomuuden pääaiheuttaja ajoi yli 20 km/h ylinopeutta

Ylä-Pirkanmaan seudulla tapahtuu vuosittain keskimäärin neljä kuolemaan ja 46 loukkaantumiseen johtanutta onnettomuutta. Asukaslukuun suhteutettuna onnettomuuksia tapahtuu suunnilleen yhtä paljon kuin koko maassa, mutta onnettomuuksissa on kuollut lähes kaksinkertainen määrä henkilöitä valtakunnan tasoon nähden. Mopo-onnettomuudet ovat olleet kasvussa ja hälyttävää onkin, että useimmin liikenteessä kuollut tai loukkaantunut on 15-vuotias. Ikäryhmittäin tarkasteltuna suurin riski on 15–22-vuotiailla, jotka ovat kuskina joka neljännessä vakavassa onnettomuudessa. Onnettomuuksien taustalla on usein piittaamattomuus ja ylinopeus. Liikenneonnettomuuksista aiheutuu aina välittömiä kustannuksia, kuten pelastustoimen kuluja ja terveydenhoitomenoja. Kaikkiaan onnettomuudet aiheuttavat kunnille laskennallisesti vuosittain 4–5 miljoonan euron kustannukset – noin 130 euroa asukasta kohden.

Haastavat tavoitteet

Ylä-Pirkanmaan liikenneturvallisuustyölle on suunnitelmassa asetettu pitkän aikavälin visio, onnettomuuksien vähentämistavoitteet ja lähivuosien toiminnan painopistealueet. Liikenneturvallisuusvisio on kuvattu seuraavasti: "Liikennejärjestelmä on kaikilla kulkutavoilla ja kaikille liikkujaryhmille niin turvallinen, että kenenkään ei tarvitse kuolla tai loukkaantua vakavasti liikenteessä. Liikenneympäristö myös koetaan turvalliseksi." Määrälliseksi tavoitteeksi on asetettu liikennekuolemien määrän puolittaminen nykyisestä neljästä hengestä enintään kahteen henkeen vuoteen 2020 mennessä.  Loukkaantumisten määrän tulee vähentyä nykyisestä 64 henkilöstä vähintään 48 henkilöön vuoteen 2020 mennessä (-25 %). Tavoitteena on myös edistää nykyistä kestävämpää liikkumista, jolla terveys- ja ympäristövaikutusten ohella on myönteinen vaikutus myös liikenneturvallisuuskehitykseen.

Liikenneturvallisuusongelmien ratkaiseminen on poikkihallinnollinen tehtävä

Suunnitelmassa on esitetty kahdeksan lähivuosien painopistealuetta, joihin sisältyy mm. yhteistyön tiivistämistä, kuntapäättäjien aktivointia, monipuolista ja kaikkia ikäryhmiä koskevaa liikennekasvatusta ja ajokuntoon ja -terveyteen panostamista. Liikenneympäristön toimenpiteitä suunnitelmassa on esitetty yli 200 kpl ja ne kaikki on hyväksytetty kuntien luottamuselimissä. Erityisesti nopeusrajoitustoimenpiteet ja muut pienet toimenpiteet pyritään toteuttamaan lähivuosina. Yksistään liikenneympäristön ratkaisuilla suunnitelmassa esitettyihin tavoitteisiin ei päästä. Tarvitaan myös keinoja, joilla ihmiset saadaan houkuteltua ja motivoitua nykyistä vastuullisempiin ja turvallisempiin liikkumisvalintoihin. Liikenneturvallisuustyön suurimmat haasteet liittyvät ylinopeuksiin, kuljettajien ajokuntoon ja -terveyteen (rattijuopot, sairaskohtaukset ja väsyneenä ajaminen) ja turvalaitteiden käytön laiminlyönteihin (heijastimet, pyöräilykypärät, turvavyöt). On merkittävää muistaa, että Ylä-Pirkanmaan alueella liikennekäyttäytymiseen ja ajokuntoon panostamalla saavutetaan karkeasti kaksi kertaa suuremmat onnettomuusvähenemät kuin liikenneympäristön toimenpiteillä.

Suunnitelmassa asetettujen tavoitteiden saavuttamiseen pyritään monipuolisen toimenpidejoukon keinoin, mutta myös kehittämällä eri toimijoiden välistä yhteistyötä ja työnjakoa toimenpiteiden edistämisessä. Suunnitelmassa on esitetty useita käytännön ohjeita ja vinkkejä kuntien eri hallintokuntien arjen työhön. Keskeistä on ulottaa liikenneturvallisuustyö vauvasta vaariin -periaatteella osaksi kaikkien hallintokuntien arkea. Liikenneturvallisuuden positiivisen kehittymisen ehtona on kaikkien yhteiskunnan toimijoiden yhteistyö ja laajan kei-novalikoiman käyttöönottaminen. Jokaiselle kunnalle on luotu oma toimenpidelistaus ja en-sivaiheen toimenpide-ehdotukset, joita tullaan seuraamaan vuosittain seurantapalavereissa.

Liite: Ylä-Pirkanmaan liikenneturvallisuussuunnitelma

Lisätietoja suunnitelmasta antavat: