- Liikenne
- ELY-keskusten liikenteen tehtävät
- Julkinen henkilöliikenne
- Joukkoliikenteen hankinnat
- Markkinaehtoinen liikenne
- Palvelutaso
- Pysäkkiasiat
- Tiedotteet
- Tilastot ja raportit
- Valtionavustukset
- Yksinoikeudet
- Kunnossapito
- Liikennejärjestelmätyö
- Liikenneturvallisuus
- Liikenteen asiakaspalvelu
- Liikenteen hallinta
- Luvat ja lausunnot
- Erikoiskuljetukset
- Ajankohtaista
- Erikoiskuljetusapuri
- Erikoiskuljetusluvan tarve
- Hakemusten käsittely
- Kuormaus ja merkintä
- Liikenteenohjaus
- Lupamaksut ja lupien voimassaoloajat
- Tilastot, julkaisut ja linkkejä
- Etuajo-oikeudet lautoille
- Kaapelit, johdot ja putket tiealueella
- Sijoituslupa, sähkö, tele, kaukolämpö ja maakaasu
- Ilmoitusmenettely, sähkö ja tele
- Suunnittelijan työkalupakki
- Lupa-apuri
- Kelirikkoajan poikkeuslupa maanteille
- Lausunto naapurin kuulemisesta
- Liikenteenohjaussuunnitelmat
- Liittymät
- Maantien suoja-alueelle rakentaminen
- Myyntitoiminta maantien varrella
- Opasteet ja mainokset
- Palvelukohdeopasteet ja mustapohjainen osoiteviitta
- Mainonta ja ilmoittelu maantien varrella
- Tilaisuuksien tilapäiset ilmoitukset maantien varrella
- Vaalimainonta maantien varrella
- Muita opastusmerkkejä
- Opasteapuri
- Tapahtuman liikennejärjestelyt
- Tien tilapäinen sulkeminen
- Työlupa tiealueella työskentelyyn
- Vesihuoltojohdot
- Maantielle jätetyn ajoneuvon siirtäminen
- Saaristoliikenne
- Yhteysalusliikenne
- Maantielauttaliikenne
- Saariston etuajo-oikeudet
- Liikenteen kilpailuttaminen
- Säädökset ja määräykset
- Tilastot
- Tuettu liikenne
- Tutkimus ja kehittäminen
- Yksityisluonteisten jääteiden avustaminen
- Teiden suunnittelu ja rakentaminen
- Tieperinnetoiminta
- Museotiet
- Fagervikintie
- Huovintie
- Peräkunnantie
- Kuortti
- Magneettimäki
- Vanhalinnantie
- Tuusulanjärven rantatie
- Koiviston paikallistie
- Museosillat
- Tienpidon pitkä historia
- Auta Mobiliaa täydentämään kokoelmaa
- Yhteyshenkilöt
- Väyläviraston edeltäjät
- Vahingonkorvaukset
- Yksityistieavustukset
- Yksityisteiden parantamisen avustaminen
- Yksityistieapuri
- Erityiskohteiden avustaminen
- Tehdyt avustuspäätökset ELY-keskuksittain
- Yhteystiedot
- Usein kysyttyä
Liikenneturvallisuussuunnitelmat
Liikenneturvallisuussuunnitelmat linjaavat maakuntien liikenneturvallisuustyötä.
Alueellisen liikenneturvallisuustyön ohjaus ja valtakunnan tason linjausten jalkauttaminen alueelliselle tasolle on osoitettu elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskusten (ELY-keskus) tehtäväksi. Alueelliset liikenneturvallisuussuunnitelmat täsmentävät ja konkretisoivat valtakunnallisia toimenpiteitä ottaen huomioon maakunnallisen toimintaympäristön, nykytilanteen ongelmat ja aluekohtaiset painopistealueet.
Kuntakohtaiset turvallisen ja kestävän liikkumisen suunnitelmat laaditaan yhteistyössä kuntien eri hallinnonalojen kanssa. Suunnitelmien toteutumisen edellytyksenä on hyvä yhteistyö eri toimijoiden välillä, uudet toimintatavat ja riittävät resurssit. Turvallisen ja kestävän liikkumisen suunnitelmien tavoitteena on liikenneturvallisuuden parantaminen kaikki liikkujaryhmät huomioiden sekä kävelyn, pyöräilyn ja joukkoliikenteen käytön lisääminen.
Maakunnallisia liikenneturvallisuussuunnitelmia:
Etelä-Pohjanmaa, Keski-Pohjanmaa ja Pohjanmaa
Itä-Suomi
Kaakkois-Suomi
Lappi
- Lapin liikenneturvallisuussuunnitelma 2019-2023 (pdf)
- Lapin liikenneturvallisuussuunnitelma 2015-2018 (pdf)
Pohjois-Pohjanmaa ja Kainuu
Pirkanmaa
Uusimaa, Kanta-Häme ja Päijät-Häme
Varsinais-Suomi ja Satakunta
Alueellista tietoa
Liikenneturvallisuussuunnitelmat - Uusimaa ja Häme
Uudenmaan ELY-keskus vastaa liikenneasioista myös Hämeen alueella.
Liikenneturvallisuustavoitteet
Suomen liikenneturvallisuustyötä linjaa vuodesta 2001 käytössä ollut visio siitä, että liikennejärjestelmä on suunniteltava siten, ettei kenenkään tarvitse kuolla tai loukkaantua vakavasti. Viimeisin vuonna 2012 valmistunut Tieliikenteen turvallisuussuunnitelma vuoteen 2014 asetti onnettomuuksien vähenemätavoitteet vuoteen 2020 asti. Suunnitelman mukaan vuonna 2020 liikennekuolemien määrä on puolittunut ja liikenteessä loukkaantuneiden määrä vähentynyt neljänneksellä vuoden 2010 tasoon verrattuna. Tieliikennekuolemissa tätä tavoitetta ei valitettavasti tulla saavuttamaan. Vuonna 2019 tieliikenteessä kuoli ennakkotietojen mukaan 211 ihmistä, kun tavoitteen mukaan vuonna 2020 liikenteessä kuolisi enää enintään 136 ihmistä.
Loukkaantumiset näyttäisivät kuitenkin vähentyneen tavoitteen mukaisesti yli neljänneksellä vuoden 2010 tasosta. Vuonna 2019 tieliikenteessä loukkaantui ennakkotietojen mukaan 4 994 ihmistä, kun tavoitteen mukaisesti loukkaantuneita olisi enintään 5 750 vuonna 2020.
Seuraava tavoite on liikennekuolemien ja vakavien loukkaantumisten vähentäminen 50 prosenttia vuonna 2020 toteutuvasta tasosta vuoteen 2030 mennessä.
EU:n pidemmän tähtäimen tavoitteena on Vision Zero -nollaskenaario, jossa vuonna 2050 liikenteessä ei tapahtuisi enää yhtään kuolemaa tai vakavaa loukkaantumista.
Uudenmaan ELY-keskuksen liikenneturvallisuustavoitteet pohjautuvat valtakunnallisiin tavoitteisiin ja visioon. Myös Uudenmaan ELYn alueella loukkaantuneiden määrä on vähentynyt yli tavoitetason. Vuonna 2019 Uudenmaan ELY-keskuksen alueen liikenneonnettomuuksissa menehtyi yhteensä 55 henkilöä, kun tavoitteena vuonna 2020 oli enintään 25 henkilöä, ja loukkaantui 1645 henkilöä, kun tavoitteena vuonna 2020 oli enintään 1820 henkilöä.
Uudenmaan ELY-keskuksen liikenneturvallisuussuunnitelma
Uudenmaan ELY-keskuksen liikenneturvallisuussuunnitelma on päivitetty vuonna 2018. Suunnitelma täsmentää ja konkretisoi valtakunnallisia toimenpiteitä ottaen huomioon Uudenmaan, Kanta-Hämeen ja Päijät-Hämeen toimintaympäristön, nykytilanteen ongelmat ja aluekohtaiset painopistealueet. Liikenneturvallisuussuunnitelmaan on kirjattu liikenneturvallisuustyön keskeiset toimenpiteet tuleville vuosille.
Kuntien turvallisen ja kestävän liikkumisen suunnitelmat
Kuntakohtaiset turvallisen ja kestävän liikkumisen suunnitelmat laaditaan yhteistyössä kuntien eri hallinnonalojen kanssa. Suunnitelmien toteutumisen edellytyksenä on hyvä yhteistyö eri toimijoiden välillä, uudet toimintatavat ja riittävät resurssit. Turvallisen ja kestävän liikkumisen suunnitelmien tavoitteena on liikenneturvallisuuden parantaminen kaikki liikkujaryhmät huomioiden sekä kävelyn, pyöräilyn ja joukkoliikenteen käytön lisääminen.
Vuonna 2016 Kuntaliiton verkkojulkaisuna valmistunut Käsikirja kunnan liikenneturvallisuustyöhön tukee laajassa yhteistyössä toteutettavaa paikallista liikenneturvallisuustyötä.
Uudenmaan ELY-keskuksen alueella valmistuneet suunnitelmat
2022
- Hämeenlinnan seudun kestävän ja turvallisen liikkumisen suunnitelma (doria.fi)
- Karkkilan viisaan ja turvallisen liikkumisen suunnitelma 2021 (pdf, karkkila.fi)
2021
2020
- Siuntion liikenneturvallisuussuunnitelma 2020 (pdf, siuntio.fi)
- Raaseporin kaupungin kestävän ja turvallisen liikkumisen suunnitelma 2020 (raasepori.fi)
- Nurmijärven turvallisen ja kestävän liikkumisen suunnitelma 2020 (nurmijarvi.fi)
2019
- Hangon liikenneturvallisuussuunnitelma (hanko.fi)
- Lahden liikenneturvallisuussuunnitelma 2019 (pdf, lahti.fi)
2018
- Etelä-Päijät-Hämeen turvallisen ja viisaan liikkumisen suunnitelma 2018, raportoitu esitteinä kunnittain: Hollola (pdf, hollola.fi), Kärkölä (pdf, karkola.fi) ja Orimattila (pdf, orimattila.fi)
- Lapinjärven liikenneturvallisuussuunnitelma (lapinjarvi.fi)
- Myrskylän liikenneturvallisuussuunnitelma (myrskyla.fi)
- Pukkilan liikenneturvallisuussuunnitelma (pukkila.fi)
2017
- Askolan turvallisen ja kestävän liikkumisen suunnitelma (pdf, askola.fi)
- Porvoon turvallisen ja kestävän liikkumisen suunnitelma (pdf, porvoo.fi)
- Kirkkonummen turvallisen ja kestävän liikkumisen suunnitelma (pdf, kirkkonummi.fi)
2016
- Lohjan kaupungin liikenneturvallisuussuunnitelma 2016 (lohja.fi)
- Inkoon viisaan ja turvallisen liikkumisen suunnitelma 2016 (pdf, inkoo.fi)
- Pohjois-Päijät-Hämeen liikenneturvallisuusohjelma 2016, raportoitu esitteinä kunnittain: Asikkala (pdf), Hartola (pdf), Heinola (pdf), Padasjoki (pdf) ja Sysmä (pdf)
2015
- Loviisan liikenneturvallisuussuunnitelma raportoitiin kaupungin internet-sivuilla liikenneturvallisuussivustona (loviisa.fi).
2014
- Hausjärven, Hyvinkään, Lopen ja Riihimäen turvallisen ja kestävän liikkumisen suunnitelma (doria.fi)
- Mäntsälän liikenneturvallisuussuunnitelma 2014 (doria.fi)
- Pukkilan liikenneturvallisuussuunnitelma 2014 (doria.fi)
2013
- Järvenpään liikenneturvallisuussuunnitelma 2013 - Viisaita valintoja liikkumiseen! (doria.fi)
- Keravan liikenneturvallisuussuunnitelma 2013 - Viisaita valintoja liikkumiseen! (doria.fi)
- Tuusulan liikenneturvallisuussuunnitelma 2013 - Viisaita valintoja liikkumiseen! (doria.fi)
- Forssan seudun turvallisen ja viisaan liikkumisen suunnitelma (doria.fi)
Liitteet:
- Liikennekasvatus-, valistus- ja tiedotustyön toimintasuunnitelmat (pdf)
- Liikkumisen ohjauksen suunnitelma (pdf)
2012
- Muokkauspäivä
- 28.6.2022