Avaa chat-ikkuna

 

Avustus ympäristökasvatuksen ja -valistuksen edistämiseen

Ympäristökasvatuksen ja -valistuksen edistämiseen voi saada harkinnanvaraista valtionavustusta. Avustusta voi käyttää kestävää kehitystä, kulttuuriympäristön vaalimista sekä muuta ympäristökasvatusta ja -valistusta edistävien valtakunnallisesti tai alueellisesti merkittävien projektiluonteisten hankkeiden tukemiseen.

Avustukset ovat valtionavustuslaissa määriteltyjä harkinnanvaraisia erityisavustuksia. Avustukseen käytettävä määräraha tulee valtion talousarvion momentilta 35.01.65 “Avustukset järjestöille ja ympäristönhoitoon”. Keski-Suomen ELY-keskus käsittelee koko maan hakemukset.

Avustuksen hakuaika on vuosittain syksyllä.

Toimi näin

Tutustu avustuksen saamisen edellytyksiin ja seikkoihin, jotka kannattaa ottaa huomioon hanketta suunnitellessa. Laadi hakemus ja huolehdi tarvittavista liitteistä. Valmistaudu todentamaan, että sinulla on oikeudet hakea avustusta organisaation puolesta.

Tee avustushakemus ensisijaisesti sähköisessä asiointipalvelussa (Avustushakemus ympäristökasvatus- ja valistushankkeeseen).

Jos asiointipalvelun käyttö ole mahdollista, niin voit käyttää tulostettavaa lomaketta. Lähetä se ELY-keskuksen yleisen asiointilomakkeen liitteenä tai postitse.

Asiointioikeuden todentaminen

Varaudu todentamaan, että sinulla on oikeus toimia avustusta hakevan organisaation nimissä. Jos asioit sähköisesti aluehallinnon asiointipalvelussa, suosittelemme käyttämään suomi.fi-valtuuksia. Tätä avustusta koskeva valtuusasia on "Työllisyyden, ympäristön, elinkeinotoiminnan ja liikenteen valtionavustusten hakeminen”. Lisätietoja suomi.fi-valtuuksista on suomi.fi-verkkopalvelussa.

Jos sinulle on organisaation säännöissä annettu nimenkirjoitusoikeus yksin, voit tehdä sähköisen hakemuksen organisaation puolesta ilman erillistä valtuutta.

Jos sinulla ei ole nimenkirjoitusoikeutta yksin eikä organisaatiosi käytä suomi.fi-valtuuksia, liitä hakemukseen valtakirja.

Jos haet avustusta tulostettavalla lomakkeella, käytä asiointioikeuden todentamiseen valtakirjaa tai yhdistys- tai yritysrekisterin otetta.

Maksatuksen hakeminen

KEHA-keskus maksaa avustuksen ELY-keskuksen avustuspäätöksen mukaisesti, kun työ on asianmukaisesti suoritettu.

Jos teit avustushakemuksesi aluehallinnon asiointipalvelussa, tee myös maksatushakemus siellä. Noudata avustuspäätöksessä annettuja ehtoja ja määräaikoja. Kirjaudu asiointipalveluun henkilökohtaisella pankkitunnisteella, mobiilivarmenteella tai varmennekortilla. Täytä hakemus huolellisesti Maksatukset-välilehdellä ja liitä siihen vaaditut liitteet.

Jos hait avustusta tulostettavalla hakemuslomakkeella, hae myös maksatusta tulostettavalla lomakkeella. Toimita maksatushakemus ja sen liitteet postitse KEHA-keskuksen maksatusyksikköön. Voit toimittaa maksatushakemuksen myös ELY-keskuksen yleisen asiointilomakkeen liitteenä.

Kenelle ja millä ehdoin

Avustusta voi saada juridinen henkilö eli rekisteröity yhdistys, järjestö tai muu yhteisö, yritys, kunta tms. Avustusta ei myönnetä valtion virastoille tai laitoksille eikä yksityishenkilöille.

Avustettavan hankkeen tulee olla valtakunnallisesti tai alueellisesti merkittävä kokeilu- tai kehittämishanke. Hankkeen on oltava projektiluonteinen eli ajallisesti rajattu: Avustusta ei voida myöntää pysyväisluonteiseen tai jatkuvaan toimintaan. Avustusta ei myönnetä tutkimus- tai investointihankkeille.

Hankkeen tulosten on oltava todennettavissa ja arvioitavissa. Hanke voi tuottaa esimerkiksi uuden toimintamallin tai kasvatus- ja valistusmateriaalin tai se voi keskittyä edesauttamaan hyvien toimintatapojen ja materiaalien nykyistä laajempaa käyttöönottoa.

Hankkeen kohderyhmiin voi kuulua lapsia, nuoria ja aikuisia. Avustushaussa on usein jokin erityinen teema, josta ilmoitetaan viimeistään hakuajan alkaessa. Avustusta voi hakea, vaikka hanke ei liittyisikään kuluvan vuoden painotuksiin.

Jos haet avustusta sähköisen asiointipalvelun kautta, tarvitset kirjautumista varten pankkitunnukset, mobiilivarmenteen tai varmennekortin.

Ohjeita hankkeen suunnitteluun

Haun vuositeema

Avustushakuun valitaan usein tietty teema tai painotus, joka otetaan huomioon hakemuksia arvioitaessa yleisten edellytysten ja arviointikriteerien rinnalla. 

Syksyn 2024 haussa etsitään rahoitettaviksi erityisesti sellaisia ympäristökasvatuksen ja -valistuksen hankkeita, joissa 

  • pyritään vähentämään ympäristöteemojen ja ekologisen kestävyyden irrallisuutta muusta ajattelusta ja toiminnasta, 
  • otetaan erityisen hyvin huomioon kohderyhmän lähtökohdat ja valitaan menetelmät tämän mukaan, 
  • pyritään toimintakulttuuritason ja elämäntapatason muutoksiin ja  
  • tunnistetaan hankkeen yhteydet GreenCompiin, Kestävää kehitystä koskevaan eurooppalaiseen osaamiskehykseen: kuvaa yhteydet hankesuunnitelmassa. 

Lisätietoja GreenCompista: 

Ota huomioon hankkeen aikataulussa

Hankkeen voi aloittaa omalla riskillä jo heti hakemuksen jättämisen jälkeen, ennen avustuspäätöksen saamista. Avustusta saa nimittäin käyttää sellaisiin avustuspäätöksessä hyväksyttyihin kustannuksiin, jotka ovat syntyneet avustushakemuksen jättämisen jälkeen.  Varaudu kuitenkin siihen, että avustusta ei myönnetä. 

Avustuspäätökset saadaan tehtyä noin puoli vuotta hakuajan jälkeen. Jos siis haluat aloittaa hankkeen vasta sitten, kun avustuksen saaminen on varmaa, kannattaa hankkeen aloitusaika asettaa aikaisintaan hakua seuraavaan kesään. 

Avustukset ovat tarvittaessa käytettävissä hakuajan jälkeiset kolme kalenterivuotta. Hakemukseen ja avustuspäätökseen kirjataan hankkeen toiminnan kannalta perusteltu päättymispäivä. Jatkoaikaa voidaan tarvittaessa myöntää kolmannen kalenterivuoden loppuun.

Ota huomioon budjetissa

Huomioi hanketta suunnitellessasi jaettavissa olevan määrärahan suuruusluokka (viime vuosina yhteensä noin 300 000 euroa vuodessa) ja suhteuta hankkeesi siihen. Tämän sivun alalaidassa on nähtävillä listoja aiempina vuosina jaetuista avustuksista. 

Hankkeen voi aloittaa omalla riskillä jo hakemuksen jättämisen jälkeen, ennen avustuspäätöksen saamista. Avustusta saa nimittäin käyttää sellaisiin avustuspäätöksessä hyväksyttyihin kustannuksiin, jotka ovat syntyneet avustushakemuksen jättämisen jälkeen.  Varaudu kuitenkin siihen, että avustusta ei myönnetä. Tässä tilanteessa kaikki kustannukset jäävät hakijan maksettaviksi. Jos avustus myönnetään ja syntyneet kustannukset ovat hyväksyttäviä, avustusta voidaan maksaa niitä vastaan. Määrärahasta riittää avustusta vain osalle hakukriteerit täyttävistä hakemuksista, sillä saamme vuosittain paljon hyviä hakemuksia. 

Avustus maksetaan toteutuneita, hyväksyttyjä kuluja vastaan. Hakijan tulee siis varautua hankkeen käynnistämiseen omilla varoillaan. Avustus voidaan maksaa useammassa erässä. Maksimierien määrä määritellään avustuspäätöksessä ja sitä voidaan hakijan pyynnöstä muuttaa. 

Tälle avustukselle ei ole määritelty %-määräistä omarahoitusvaatimusta. Valtionavustuslain asettama pääsääntö on, että valtionavustuksella ei kateta hankkeen bruttomääräisiä kokonaiskustannuksia täysimääräisesti. Lähtökohta on siis, että hankkeella tulee olla muutakin rahoitusta kuin haettu avustus. 

Ympäristökasvatuksen ja -valistuksen hankeavustus ei ole de minimis -tukea.

Mitä huomioimme hakemusten arvioinnissa?

Hankekohtaisessa arvioinnissa kiinnitetään yleisten edellytysten lisäksi huomiota seuraaviin seikkoihin: 

  • kuinka hyvin hanke vastaa olemassa oleviin ympäristökasvatuksen ja -valistuksen edistämisen ja kehittämisen tarpeisiin ja kuinka tarpeellinen avustus on niiden saavuttamisessa, 
  • hankkeen menetelmien vaikuttavuus suhteessa kohderyhmään ja tavoitteeseen, 
  • hankesuunnitelman, siihen liittyvän kustannusarvion ja rahoitussuunnitelman sekä aikataulun yhteensopivuus, 
  • tulosten pitkäikäisyys ja levitettävyys, 
  • kohdejoukon laajuus, 
  • verkostoituminen muiden, hankkeen tavoitteen kannalta olennaisten toimijoiden kanssa, sekä 
  • tulosten määrittelyn, hankkeen organisoinnin ja hankesuunnitelman selkeys. 

Kokonaisarvioinnissa otetaan huomioon pyrkimys suunnata avustusta joka jakokierroksella useaan eri maakuntaan. Rahoitettavien hankkeiden valintaan vaikuttavat myös jaettavissa olevan määrärahan suuruus ja saapuneiden hakemusten yleinen taso: kaikkia hyviä hankkeita ei pystytä rahoittamaan.

Mitä dokumentteja tarvitset?

Ympäristökasvatuksen ja -valistuksen hankeavustuksen hakemiseen tarvitaan: 

  • täytetty hakulomake, jonka suosittelemme täyttämään sähköisesti Aluehallinnon asiointipalvelussa 
  • liitteeksi tarkempi hankesuunnitelma 
  • liitteeksi budjetti (voi olla osana hankesuunnitelmaa) 
  • liitteeksi suunnitelma tulosten levittämisestä ja hyödyntämisestä (voi olla osana hankesuunnitelmaa) 
  • Valtionavustuksen hakijan vakuutus pakotteista (lomake, suomi.fi)
  • tarvittaessa asiointivaltuuden varmistava asiakirja 
  • tarvittaessa selvitykset kustannusten kohtuullisuudesta (toimitettava viimeistään maksatusvaiheessa)

Ohjeita hakemuksen kokoamiseen

Mitä hankesuunnitelmassa täytyy olla?

Laadi hakemuksen liitteeksi vapaamuotoinen hankesuunnitelma, jossa kuvaat hanketta tarkemmin kuin hakulomakkeella. Hakemuksessa tulee olla oikeat ja riittävät tiedot avustuksen käyttötarkoituksesta ja muista päätökseen vaikuttavista seikoista. 

Kuvaa suunnitelmassa ainakin: 

  • hankkeen tavoite ja merkitys: mihin ongelmaan hanke tuo ratkaisuja, 
  • tarve, johon hanke vastaa, 
  • hankkeen kohderyhmä ja kuinka paljon ihmisiä aiotaan tavoittaa, 
  • hankkeen tulokset ja konkreettiset muutokset, joita hankkeella tavoitellaan, 
  • hankkeen toimenpiteet, 
  • resurssit (kuten osaaminen, tilat, verkostot, rahoitus), joita hakijalla on hankkeen onnistuneeseen toteuttamiseen, 
  • yhteistyökumppanit, 
  • miten hankkeella saavutettujen tulosten jatkuvuudesta tai jatkokäytöstä huolehditaan ja 
  • miten hankkeen tavoitteiden saavuttamista arvioidaan hankkeen aikana. 

Perustele myös hankkeen valtakunnallista tai alueellista merkittävyyttä. Voit myös kuvata, kuinka hanke liittyy ympäristökasvatuksen malleihin tai ajankohtaisiin strategioihin, suunnitelmiin, ohjelmiin ja prosesseihin. 

Kerro myös mahdollisimman selkeästi, miten mahdolliset yhteistyökumppanit ovat sitoutuneet mukaan: onko niiden mukaan pyytämistä vasta harkittu, ovatko keskustelut käynnissä vai onko niiden kanssa jo sovittu tietynlaisesta osallistumisesta.

Miten laadit budjetin?

Liitä hakemukseen budjetti: eritelty kustannusarvio, oma rahoitus, muista rahoituslähteistä saatavat ja/tai haettavat rahoitukset ja hankkeen mahdolliset tulot. Maksutta käyttöön saatavia resursseja kuten talkootyötä tai tilojen käyttöoikeuksia ei merkitä budjettiin, mutta ne kannattaa tuoda esiin hankesuunnitelmassa. 

Voit esittää budjetin osana hankesuunnitelmaa tai liittää sen mukaan erillisenä liitteenä. 

Kaikkien kustannusten tulee olla todellisia ja kohtuullisia. Yli 3000 euron arvoisten hankintojen kohtuullisuuden arvioimiseksi täytyy toimittaa selvitys joko avustuksen hakemisen yhteydessä tai myöhemmin maksatushakemuksen yhteydessä. Selvitykseksi käy esimerkiksi hintavertailu tai tieto yleisestä kustannustasosta. 

Ne hakijat, jotka saavat arvonlisäveron palautuksena takaisin, merkitsevät kulut kustannusarvioon ilman arvonlisäveroa. Ne hakijat, joille arvonlisävero on lopullinen meno, merkitsevät ko. kulut arvonlisäverollisina. ALV-osuudet hyväksytään kustannusarvioon vain siinä tapauksessa, että hakija on ALV:n lopullinen maksaja. Arvonlisävero, josta hakija saa palautuksen tai joka korvataan muulla tapaa, ei ole tukikelpoinen.  

Erittele kustannusarvio perusteluineen seuraavasti: 

  1. Palkat, palkkiot ja henkilösivukulut
  • hankesuunnitelmassa ilmoitetaan henkilötyökuukausien määrä nimikkeittäin  
  • henkilösivukulut saavat sisältää vain lakisääteisiä palkkasivukuluja 
  • loma-ajan palkat voi sisällyttää hankkeen kustannuksiin siltä osin kuin lomaan oikeuttava työ on tehty hankeaikana 
  • palkan tai palkkion saaja ei voi saada palkkaperusteista työllistämis- tai muuta julkista tukea niihin työtunteihin, joita rahoitetaan tällä avustuksella  
  • mikäli hakija on yksityinen elinkeinoharjoittaja, täytyy hankesuunnitelmassa ilmoittaa palkkakulujen sijaan hankkeessa tehtävät työtunnit ja työtunnin kustannus  
  • tässä avustuksessa talkootyölle ei ole määriteltyä hintaa eikä sitä lasketa mukaan kustannuksiin; talkootyön tekeminen ei kuitenkaan ole kiellettyä 
  1. Matkakulut  
  • hankehenkilöstön matkakulut hyväksytään valtion matkustussäännön mukaisesti 
  1. Materiaalien ostot  
  1. Palveluiden ostot  
  1. Muut kulut   
  • erittele muiden kulujen sisältö 
  • huom. flat rate -mahdollisuus: ilmoita selkeästi, jos flat rate halutaan ottaa käyttöön 
  1. Tulot   
  • hankkeen aikana syntyvät tulot vähennetään bruttomenoista, jolloin saataville nettomenoille esitetään rahoitussuunnitelma 

Esimerkkejä kustannuksista, jotka eivät ole avustuskelpoisia:

  • lämpimät ateriat (lukuun ottamatta esim. edullisia leiriruokailuja, mikäli nämä liittyvät keskeisesti hankkeen toimintaan ja ne todetaan hankekohtaisessa avustuspäätöksessä hyväksyttäviksi) 
  • lahjat, tuliaiset, palkinnot 
  • avustushakemuksen valmisteluun käytetty työaika 
  • alkoholitarjoilut

Yleiskustannusten kattaminen: flat rate 15 %

Hakija voi avustusta hakiessaan esittää, että niin kutsutut yleiskustannukset maksetaan flat rate -järjestelyllä. Flat rate sisältää yleiskustannuksia ja muita kustannuksia, joita ei pystytä yksiselitteisesti kohdistamaan suoraan hankkeen kuluiksi. Flat rate -osuuteen sisältyvistä kustannuksista ei tarvitse esittää tositteita maksatushakemusten yhteydessä. 

Flat rate on suuruudeltaan 15 % hankkeen palkkakustannuksista. Se sisältää: 

  • hankkeelle aiheutuneet toimistokulut ja -palvelut:  
    • muun muassa hankehenkilöstön puhelin-, internet- ja ohjelmistokustannukset, postitus, kopiointi, hankittavat pienhankinnat, toimistotarvikkeet, aineet ja materiaalit (pois lukien kohderyhmälle tai sen kanssa toteutettavaan toimintaan hankitut materiaalit, jotka tulkitaan hankkeen välittömiksi kustannuksiksi) 
  • hankehenkilöstölle hankittavien laitteiden ja koneiden vuokra- ja leasingkulut sekä poistot  
  • hankehenkilöstön käyttöön varattujen toimitilojen vuokrat 
  • hankehallinnointikustannukset ja yhteiset tukipalvelut kuten taloushallintopalvelut ja tietohallintopalvelut  
  • hankehenkilöstön työterveyskulut 
  • hankehenkilöstön osallistumismaksut hankkeeseen oleellisesti liittyviin tapahtumiin 
  • ohjausryhmän tai muun vastaavan kokouskulut. 

Mainitse kustannusarviossa selkeästi, jos hankkeessa halutaan käyttää tätä vaihtoehtoa. Jos viranomainen katsoo, että hankkeessa ei ole syntymässä juuri lainkaan flat rate -tyyppisiä kustannuksia, voidaan avustuspäätöksessä päättää, että flat rate -järjestelyä ei oteta hankkeessa käyttöön. Jos hankkeessa otetaan käyttöön flat rate, sitä käytetään hankkeen päättymiseen asti. Flat rate -osuus maksetaan jokaisessa maksatuserässä. 

Hankkeen toteuttaminen yhteishankkeena

Jos hanketta toteuttaa ja hankeavustusta käyttää useampi kuin yksi taho, niin hankkeella täytyy kuitenkin olla yksi vastuullinen toteuttaja. Tämä taho jättää avustushakemuksen ja liittää siihen sopimuksen tahojen välisestä yhteistyöstä. 

Hankkeen kirjanpidon ja maksuliikenteen osalta on kaksi vaihtoehtoa: 

  1. Sekä vastuullinen toteuttaja että yhteistyössä toimiva toinen taho järjestävät tahoillaan hankekirjanpidon. Maksatusvaiheessa muut toteuttajat toimittavat vastuulliselle toteuttajalle otteen omasta kirjanpidostaan tai menoerittelyn sekä tarvittavat liitteet. Vastuullinen toteuttaja koostaa yhteisen maksatushakemuksen ja hakee maksatusta. Avustuserä maksetaan vastuulliselle toteuttajalle, joka tilittää yhteistyökumppanille sen kustannuksia vastaavan osuuden. 

Tai:

  1. Vastuullinen toteuttaja ottaa hankkeen kustannukset tileihinsä ja kerryttää taseeseensa muiden hankkeeseen osallistuvien toteuttajien "velan", mikäli tällaisesta mallista yhteishankkeessa sovitaan. Maksatusvaiheessa vastuullinen toteuttaja laatii maksatushakemuksen ja hakee maksatusta. Avustuserä maksetaan vastuullisen toteuttajan tilille ja tämä kuittaa ”velan” osa- tai yhteishanketoteuttajalle hankesuunnitelman ja sopimuksen mukaisessa suhteessa. 

Sovi rooleista

Hakulomakkeeseen on mahdollista ilmoittaa organisaation (hakijan) yhteystietojen lisäksi erikseen myös yhteyshenkilön tiedot. Lisäksi eri henkilö voi toimittaa hakemuksen. Roolien sopimisessa kannattaa ottaa huomioon: 

  • Jos kirjaat hakulomakkeeseen yhteyshenkilön tiedot, ilmoitukset aluehallinnon asiointipalvelusta tulevat vain hänelle. Ilmoituksia tulee esimerkiksi täydennyspyynnöistä, avustuspäätöksestä ja maksatuspäätöksistä. 
  • Jos et kirjaa hakulomakkeeseen yhteyshenkilön tietoja, ilmoitukset asiointipalvelusta lähtevät organisaation (hakijan) sähköpostiosoitteeseen. 
  • Hankkeen asioita asiointipalvelussa pääsee hoitamaan henkilö, joka on hakemuksen lähettänyt. Kuitenkin siinä tapauksessa, että organisaatio on hankkinut suomi.fi-valtuuksia useammalle, nämä kaikki pääsevät asioimaan hankkeessa, esimerkiksi vastaamaan täydennyspyyntöihin tai lukemaan avustuspäätöstä. Jos suomi.fi-valtuudet eivät ole olleet käytössä, hakemuksen lähettäjän on kuitenkin mahdollista kutsua aluehallinnon asiointipalvelussa toinen asioija hankkeen käsittelijäksi. Tällöinkin asiointioikeus säilyy myös alkuperäisellä asioijalla. 

Mitä tapahtuu hakemuksen jättämisen jälkeen?

Hakuajan päättymisen jälkeen ELY-keskuksessa tarkistetaan mm. hakemusten valtuudet ja aloitetaan hakemusten arviointi. Lähetämme tarvittaessa täydennyspyyntöjä, joista tulee tieto aluehallinnon asiointipalvelun automaattiviestinä (ks. kohta Sovi rooleista). 

Toimita omatoimisesti ELY-keskukseen tieto, jos hankkeen muu rahoitus täsmentyy. Kerro myös muista olennaisista muutoksista. Tiedon voi lähettää kirjautumalla aluehallinnon asiointipalveluun ja toimittamalla hankkeen tietoihin omaehtoisen täydennyksen.

Päätösaikataulu 

Alkuvuoden kuluessa varmistuu valtion budjetti. Silloin selviää, onko momentille myönnetty määrärahaa. Myöhemmin keväällä ympäristöministeriö ratkaisee, mikä osuus momentista suunnataan hankeavustuksiin. Tällöin on siis tiedossa hankkeille jaettavissa olevan määrärahan suuruus.  

Hankepäätökset saadaan tehtyä todennäköisesti kesäkuussa, riippuen mm. saapuneiden hakemusten määrästä. Tieto myönnettävistä avustuksista saatetaan julkaista tällä sivulla jo ennen kuin hankekohtainen päätös on ehditty toimittaa kaikille hakijoille.

Lisätietoja

Ympäristökasvatusasiantuntija Tanja Tuulinen
[email protected]
p. 0295 024 669
Keski-Suomen ELY-keskus

Viime vuosina rahoitetut hankkeet

Rahoitettujen hankkeiden materiaalit

Osa rahoitetuista ympäristökasvatuksen ja -valistuksen hankkeista on julkaissut materiaaleja, jotka ovat nähtävissä Mappa.fi -palvelussa: